Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Selskab eller ikke selskab?  (Læst 2686 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Selskab eller ikke selskab?
« Dato: 21 April , 2008, 19:55 »
Hej
Jeg har en skruk høne som står i en papkasse inde i hønsehuset ved de andre høns. Der er en låge for, så den ikke kan komme ud og de andre ikke kan komme ind.
Når nu det er ved at være tid at kyllingerne kommer, skal hun så flyttes over i et andet rum, eller kan de blive inde ved de andre høns? Og hvad med kyllingerne? Kan de gå sammen med de andre høns lige fra starten?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Selskab eller ikke selskab?
« Svar #1 Dato: 21 April , 2008, 20:08 »
Jeg har dårlige erfaringer med at have kyllingerne ved hønsene /hanen. Herinde har jeg læst om andre, hvor det går godt. Mit råd er sæt dem i et rum for sig selv med skrukhønemor!
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Selskab eller ikke selskab?
« Svar #2 Dato: 23 April , 2008, 14:42 »
Nu er skrukken så kommet over i et rum helt for sig selv. Fandt nemlig ud af at hun kunne skubbe lågen væk og så var de andre høns der straks.
Det nye rum er hyggeligt indrettet så det er klar til de små kyller. Men hvornår kan skrukken så komme tilbage til de andre høns, og hvornår kan kyllingerne komme med derover? Problemet med det nye hyggelige rum er nemlig at de ikke kan komme udenfor.
Mit hønsehus er indrettet i den ene ende af en stald, med et udgangshul til baghaven. Men rummet som skrukken er i, er i den anden ende af stalden, så det er umuligt at lave et hul ud til haven.

I det alm. hønserum har jeg indrettet en lille kyllingegård, ca. 1,5 x 1 meter, med hegn omkring så de store høns ikke kan komme derind. Men der er lavet en lille dør til at kyllerne kan komme ud. Det er oprindeligt ment til de kyllinger der gerne skulle klække på søndag(rugemaskine). Men hvis man flytter skrukken over i det alm hønsehus om ca 16 dage når hendes kyller kommer, kan de så ikke bo sammen med de kyller fra rugemaskinen, som så gerne skulle være lidt over 14 dage gamle på det tidspunkt?
Så ville de jo allesammen kunne rende ind og ud som det passer dem, og kyllerne kan søge ly i kyllingegården.
Puh en smøre...håber i forstår hvad jeg mener. ;D
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Selskab eller ikke selskab?
« Svar #3 Dato: 23 April , 2008, 17:45 »
Ja jeg er jo i blandt de få (tror jeg) der har skruk liggende i flokken. De kyllinger jeg har nu har gået i flokken siden de var to dage gamle, for jeg flyttede nemlig skrukken undervejs i klækningen. Hun var uerfaren og var lidt rundt på gulvet over det der skete under hende.

Men hun kom i et bur i samme rum som hønsehuset. Alle høns så dermed stadig hinanden. Og da kyllingerne var to dage kom de sammen igen.

Men det er ikke for sarte sjæle, for man kan lige så godt komme ind og kyllingerne er slagtet. Skrukken skal være rimelig 'stærk' og flokken harmonisk.
Jeg holder på at min flok skal kunne gå med kyllinger. Det er i mine øjne naturligt. Og er der en høne der ikke kan finde ud af det, så holder vi meget af suppe her på ejendommen.
Hilsen Susanne

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Selskab eller ikke selskab?
« Svar #4 Dato: 24 April , 2008, 12:00 »
Nu er det ikke noget jeg har den store erfaring med, men jeg har læst et eller andet sted, at Silkehøns er en af de racer, hvor man godt kan have skruk og kyllinger værende sammen med flokken.

De første kyllinger, jeg har fået, er blevet udruget hos de andre, og kyllingerne går sammen med dem endnu.

Jeg har to skrukhøns liggende i flokken nu, hver med deres æg, så jeg er spændt på at se, hvordan det spænder af, den ene med Skånske blomsterhøns, og den anden med silkehøns under sig.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.