Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønseavler-woman......  (Læst 11268 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Hønseavler-woman......
« Dato: 20 April , 2008, 20:06 »
... det bliver jeg da vist aldrig - det er godt, at jeg ikke skal leve af at "lave" kyllinger...

Ud af de 12 æg som jeg lod ligge under min skruk, var kun 2 befrugtet  :( Lige i dette øjeblik, er nr. 1 kylling klækket og nr. 2 har hakket hul på ægget. MEN.........hvilken kylling - en lille nuttet gråsort dværgkochin med gule vingespidser - så kan man da næsten ikke ønske sig mere  ;D ;D ;D
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Hønseavler-woman......
« Svar #1 Dato: 20 April , 2008, 22:45 »
Der er ingen grund til at midste modet med dine Kochin. Det at du fortæller at der kommer meget få kyllinger skyldes at dine høns er af god kvalitet.
Jeg købte i sin tid nogle meget usle hvide kochin dværge til et marked, da jeg kunne se at der var muligheder i disse 2 høner og 1 hane. Det første jeg gjorde da jeg kom hjem var at vaske dem for at se om de var så hvide som jeg forventede, og de var snehvide og have en usædvanlig god fjerdfylde.
Det første år lagde jeg 50 æg i rugemaskinen og fik 5 kyllinger. De efterfølgende år puttede jeg ca. 250 æg i maskinen om året og fik herudaf ca. 50 - 60 kyllinger. Første år jeg udstillede på Landsudstillingen blev de de bedste hvide kochin dværge der var udstillet her de sidste 16 år. Så dette resultat opvejede de besværligheder der var omkring ringe frugtbarhed.
Men prøv at krydse dem med en let race og så skal du bare se produktivitet. Men det er ikke de samme skønne høns man får ud af dette. Her tænker jeg på det meget speciele temprament Kochin har, der formentlig vil gå tabt, samt at ensartetheden forsvinder.

Hvis man ser hvad høns koster på Landsudstillingen er Kochin langt dyre end andre hønse racer, og dette skyldes at man ikke kommer sovende til at opdrætte kochin. Selv garvede opdrættere har sin sag for med denne race. Men det er så også som regel sådan at har man først haft racen midster man aldrig facinationen for racen.

Jeg kunne meget godt tænke mig at se billeder af dine Kochin.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Hønseavler-woman......
« Svar #2 Dato: 20 April , 2008, 23:02 »
Jeg har lige været inde i galeriet og set dine Birkefarvede Kochin og de er af meget høj kvalitet som jeg forventede, så det er grunde til de få kyllinger.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hønseavler-woman......
« Svar #3 Dato: 21 April , 2008, 09:03 »
Bjarne !
Der må da være en forklaring på at høns i høj kvalitet er mindre frugtbare,,, kan du uddybe det lidt nærmere, og hvorfor gælder det netop for dværg kochin.???
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Hønseavler-woman......
« Svar #4 Dato: 21 April , 2008, 10:37 »
Tak for de opmuntrende ord Bjarne  :)

Og så det triste.... 2 kyllinger blev kun til 1 - nr. 2 overlevede ikke klækningen  <W
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Hønseavler-woman......
« Svar #5 Dato: 21 April , 2008, 10:50 »
@ Ina

Det er med racerene høns, duer og andre dyr der er forædlet, bare sådan at de er mere sårbare end blandinger/hybrider, se bare i anden tråd om de problemer Helen har haft med sin lille hvalp Ida.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Hønseavler-woman......
« Svar #6 Dato: 21 April , 2008, 10:59 »
Der er en helt klar forklaring på problemerne omkring Kochin, nemlig, for det første er kroppen næsten helt rund på en slagtet Kochin, her mener jeg at kroppen er næsten lige så lang som bred.
Problemet liger i at få to bolde til at balancer oven på hinanden uder paring. Samtidig er der store fjer på fødderne og ikke nok med det, er der også et betragtelig dunlag i gumpen på begge dyr.
Disse ting kræver næsten en akrobat for at gennemføre en paring og hermed en viderbringning af arten.
Fra naturens side er dette et midsfoster der aldrig ville kunne overleve her. Men skønne og sjove er de for os menesker at se på.

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Hønseavler-woman......
« Svar #7 Dato: 21 April , 2008, 15:42 »
Hej

Det kan somme tider hjælpe at plukke/klippe begge køn lidt bag i, det ved jeg vores lokale Kockinopdrætter gør og hun får mange kyllinger ud af det hvert år, jeg gør det også på mine silkehøns, der er jo så meget dun og fjer på begge racer.

Tommy

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hønseavler-woman......
« Svar #8 Dato: 23 April , 2008, 10:55 »
HA HA med alle de skavanker jeg har, må jeg virkelig være højt forædlet i type,,,, ;D ;D Det må jeg da huske at vise min mand og mine børn der kalder mig Hobitten. ;D ;D

Jeg har avlet racehunde i næsten 20 år uden særlige problemer, men jeg er på det rene med at blandinger ofte er mere hårdføre, eller også er det fordi de ikke bliver taget så højtidligt som de kostbare racedyr.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn