Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Har du Engelsk araucana'er???  (Læst 4741 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Trine K. H.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 41
Har du Engelsk araucana'er???
« Dato: 10 Juni , 2014, 23:27 »
Har du? Og vil du dele lidt viden.... 

Jeg har forelsket mig i de engelske araucana'er og har bestemt mig for at ville prøve at avle lidt i
i dem. Jeg har skaffet mig lidt ruge æg fra 2 danske steder- store lavendel farvede. Begge steder snakkede vi lidt om racen og at den desværre havde noget indavl som gav den nogle problemer med frugtbarheden. 
Så nu må i gerne komme på banen derude, hvad er jeres erfaring, er det de samme gen'er der bliver avlet på?

Jeg over vejer lidt at undersøge hvad det koster og om det kan lade sig gøre at få ruge æg hjem fra England. Har i andre fået avlsdyr/æg hjem fra udlandet, nogen erfaringer?

Har i nogen bud på hvor stor racen er i lavendel farvede herhjemme? For er bange for at hente æg fra forskellige steder i landet som så alligevel er relatere.

Håber i er nogen derude der vil give et par fif og kan fortælle en masse. 

Hilsen Trine
0.1 Løwchen, 1.1.12 Gul orpington, 4.20.40 blandede hvide og rødsadlet italienere, 1.1.2 dværg hængebugsvin,  1.1 shetlænder, 0.0.1 fjordbølle og 0.1 fantastisk pigebarn på 5.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Har du Engelsk araucana'er???
« Svar #1 Dato: 11 Juni , 2014, 08:13 »
Jeg har haft dem, men har dem pt. ikke. Men jeg ved hvor de er og også at der avles med dem.

Allerførst så hedder de lavendelfarvede perlegrå på dansk. Der er ikke så mange af dem eller dvs. der er sikkert mange af dem, men ikke særligt, mange seriøse avlere og det kræves der hvis en race skal kunne trives og kunne fås i bare nogenlunde kvalitet. Desværre bliver mange af dem også bare krydset med alt muligt og umuligt, som lægger brune æg i jagten på at lave høns, som MÅSKE lægger grønne æg, for det er højeste mode lige pt. Endvidere krydses de også med Araucana, da mange ikke kan eller vil sætte sig ind i at det faktisk er to forskellige racer med hver deres særegne racepræg.

Så den Engelske Araucana trænger i høj grad til nogle stabile og seriøse avlere.

Fejl ved EA er oftest manglende skæg og top, gule løb, store kamme som "vælter" rundt  og for den perlegrå varietet guld i fjerdragten samt en dårlig fjerstruktur som desværre tit hænger sammen med den perlegrå farve.

Er du på Facebook så er der denne her gruppe : https://www.facebook.com/groups/144282809086860/ i den er der nogle vældige seriøse avlere, som bla. også importerer fra England.
« Senest Redigeret: 11 Juni , 2014, 08:16 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub