Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Araucanere og deres gener  (Læst 54236 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #90 Dato: 08 Juli , 2009, 23:21 »
Næh hvorfor dog DFFR, jeg har ikke nærmere kendskab til dem men det lyder bureaukratisk. Som klub kan man vælge at være så ambitiøs som man vil, men jeg vil selv synes det var positivt hvis folk vil udstille. Men den slags kræver tid og penge og er ikke alles kop te :)

Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #91 Dato: 08 Juli , 2009, 23:42 »
Her lige et par link fra den Amerikanske standard:

http://www.browneggblueegg.com/AraucanaColors.html
http://www.browneggblueegg.com/AraucanaStandard.html

Faldt lige over dem, da jeg søgte lidt efter yderligere information om oprindelsen, for den er der jo ikke megen viden om, og det kommer der nok heller aldrig, udover at den stammer fra Sydamerika, formodentlig Chile/Argentina, og at den skulle være i et crossbreed med noget spansk, dette har jeg dog ikke fundet dokumentation for, kun formodninger.
Måske der ligger en form for dokumentation her omkring Araucana, at den ikke er en domesticeret høne fra Chile, kik selv, og bedøm.. http://www.citeulike.org/user/Schmidtc/article/4179626
Lidt mere om samme emne: http://www.ilri.org/ILRIPubAware/ShowDetail.asp?CategoryID=TS&ProductReferenceNo=TS_081013_001

Også lige et link, hvor ovenstående modbevises: http://anthropology.net/2008/07/29/ancient-chilean-chicken-may-not-be-of-polynesian-origin/




Fandt forøvrigt også denne:


Table of hatchability:

Table 1: (Øretufter + uden øretufter)

(Et,et+) X (et+,et+) = (Et,et+) , (Et,et+) , (et+,et+) , (et+,et+)

50% Heterozigous Tufted = 20% of these dead. Of the rest a portion will not show external tufting

50% normal = all live and vigorous

Table 2: (Øretufter + Øretufter)

(Et,et+) X (Et,et+) = (Et,Et) , (Et,et+) , (Et,et+) , (et+,et+)

25% Homozigous Tufted = Dead

50% Heterozigous Tufted = 20% of these dead. Of the rest a portion will not show external tufting

25% normal = all live and vigorous

Nogle har på et tidspunkt påstået, at de blå æg indeholder mindre kolesterol, det er der så også lavet test af: http://www.ansi.okstate.edu/resource-room/general/poultry/araucana.htm

« Senest Redigeret: 09 Juli , 2009, 00:31 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #92 Dato: 09 Juli , 2009, 02:17 »
@Jørn

Jeg tror du har ret i dette, de der vil noget mere med deres Araucanaer skal nok komme til.

Har du nogensinde set bogen: Araucana Poulterers Handbook af David Caudill Publisheret i 1975?
Den er vist uhyggelig svær at få fat i.

Der findes en nyere bog udgivet i USA: Araucana af Cathy Brunson med sort/hvide illustrationer, vistnok en let begynderbog.

Det er alt hvad jeg har kunnet finde af læsestof, decideret om Araucana
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #93 Dato: 09 Juli , 2009, 07:19 »
Bør denne nye klub ikke retteligt hedde:

Araucana Special klubben under DFF.

Der kunne jo måske også komme en anden klub.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #94 Dato: 09 Juli , 2009, 07:39 »
Jo, det er da oplagt, Lars  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #95 Dato: 09 Juli , 2009, 08:01 »
Hold da op , kan jo knap vende ryggen til så vokser tråden voldsomt  :

Helt i min ånd vi lader DFFR være DFFR , lige så stille helt for sig selv , det er vist ikke kun hønsene der trænger til nyt blod.
Jeg kan lide at besøge udstillinger , men kun besøge dem.
Jeg arbejder videre med det billed / foto halløj  - og nu kommer datteren snart hjem fra ferie , hun har indvilliget i at hjælpe analog jan , helt i   s l o w m o t i o n  ;D  Billederne kommer på telefonen , med besvær på computeren , så nu mangler jeg bare resten af vejen over til dette forum - den digitale lærdom falder mig svært  :-\

Dunhjernest jan
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #96 Dato: 09 Juli , 2009, 08:26 »
Jan, hvis du har billedet på computeren gør du sådan:
I dit svar klikker du på "Øvrige funtktioner" som ligger lige under svarboksen.
Der åbner sig nu forskellige muligheder.
Ud for boksen "Vedhæft" klikker du på "Gennemse".
Det åbner diverse mappestrukturer på din egen computer, her finder du den mappe, hvor billedet ligger, og klikker på billedet og derpå på "Åben", idet du klikker på "Åben" vil vinduet lukke sig, og du er tilbage, hvor du vil skrive dit svar. Du kan se at stien til dit billede er sat ind i "Vedhæft" boksen.
Hvis din besked i øvrigt er færdig kan du klikke på "Besked" ligesom du plejer, eller du kan klikke på (Flere vedhæftninger), hvis du vil sætte flere billeder ind dog max fire. Skulle dit billede være for stort, vil systemet fortælle dig det, og så forklarer jeg dig noget om det på et andet tidspunkt.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #97 Dato: 09 Juli , 2009, 08:31 »
Alle kan være medlem i en special klub under DFfR, det er kun aktive medlemmer og bestyrelsen som også skal være medlemmer i DFfR, og som denne tråd antyder, så er der jo ingen som vil udstille.

Desuden er det vel egentlig special klubberne, som skal udbrede kendskabet til de forskellige racer og ikke DFfR, som er en hovedforening, som samler klubber og special klubber under et.
På lige fod som f.eks Landskontoret for Hesteavl samler special klubberne for de pågældende hesteracer.  
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

GKV

  • Gæst
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #98 Dato: 09 Juli , 2009, 08:32 »
Det er jo ikke mere end et par måneder siden at jeg fik mine Araucanere og fandt ud af, hvor svært det var at indhente oplysninger via den landsdækkende racefjerkræsforening uden at melde sig ind.

Allerede fra begyndelsen var der lidt snak om en Araucanerklub og mit indtryk var dengang, at man gerne ville have en sådan for at man kunne forenes om den fælles race, uden at der var en masse konkurrence.

Skulle man en dag komme så vidt, at man synes det kunne være sjovt at udstille, mener jeg da man blot kan melde sig i DFFR, længere er den da ikke.

Jeg har læst mig til, at indavl ikke skulle påvirke fjerkræ i helt så voldsom grad som hos pattedyrene, men samtidig synes jeg det ville være skønt at have lidt mere styr på, hvem der har hvad og hvorfra. Her kan vi jo da hjælpe hinanden rigtigt meget.( Kyllinger på Bornholm kan jo ret beset komme af æg fra Skagen)

Jeg synes da også, at det ville være en god ting, at sætte sig ind i, hvad de har af kriterier  rundt om i verden, men efter hvad jeg har kunnet se ligger ønskerne ret jævnt over hele linien.

Er der noget med at, hvis man danner en forening så skal man, i følge loven, holde generalrforsamling og vælge bestyrelse og alt det der ? Hvis det er tilfældet skulle vi måske overveje at kalde det noget andet end en klub, men det gælder måske kun, hvis der er kontingenter? Vi skal passe på at vi ikke bider os selv i halen nu og finde ud af, hvad det er vi i virkeligheden ønsker.

Ankerine skrev lige nøjagtigt min mening om det hele.

Jeg håber på en flexsibel, venlig og rar sammenslutning enten det bliver som specialklub eller interessegruppe,( folk herinde er jo venlige og rare) med plads til alle, også dem der blot går og hygger sig med racen uden de store ambitioner, men som også gerne vil opdrætte nogle gode og måske specielle dyr.

VH Gunni.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #99 Dato: 09 Juli , 2009, 08:57 »
Det ser sådan ud, at sålænge der ikke er penge på bordet, altså aflønninger osv., så er det en frivillig forening, og man har ikke pligt til at anmelde foreningen, ellers skal man anmelde, og få registreret et CVR-nummer.
Frivillige foreninger kan dog få et CVR-nummer.

Her er lidt lovstof:

Er jeres forening en frivillig forening?
Frivillige foreninger er kendetegnet ved at være foreninger, der ikke har nogen afgifts- eller oplysningspligt over for det offentlige. Frivillige foreninger registrerer sig frivilligt og omfatter blandt andet grundejerforeninger, idrætsforeninger, almennyttige boligforeninger, ejerforeninger, kulturelle foreninger mv.

Foreninger, der pligtmæssigt skal registreres
Foreninger, der registrerer sig frivilligt, må ikke forveksles med foreninger, der har pligt til at lade sig registrere. Pligten til registrering gælder fx andelsboligforeninger, der pr. automatik er selskabsskattepligtige, og foreninger, der har ansatte, og som dermed skal afregne A-skat for disse ansatte. Disse foreninger er forpligtet til at lade sig registrere og få et CVR nummer.

Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #100 Dato: 09 Juli , 2009, 10:32 »
Kære Lugovets.

Jeg har læst samtlige af dine indlæg i denne tråd, og til stadighed har jeg grublet over, hvad i alverden det er, du har imod Dansk Fjerkræavlerforening for Raceavl.
Du kommer med nogle diffuse udsagn om, at foreningen er inaktiv, at den går og ruger over sin viden og sit avlsmateriale, men som jeg kan se det, er det vel mere en kritik af måden, den lige nu virker, end af klubben som sådan.

Du snakker om en "fri" Araucana-klub; en klub "fri" af DFFR.
Mener du, at samtlige af de klubber, der hører under DFFR, er ufrie?

Lige fra starten har jeg haft lyst til at spørge, så jeg håber, du nu kan give mig en fornuftig og entydig forklaring.

Og desuden... Hvordan er det, du mener, Araucana-hønen er så forskellig fra så mange andre?
Mange racer har ærtekam, og haleløshed er ikke et ualmindeligt gen. Det eneste unikke, jeg kan se ved den, er ørekvasterne og de blåskallede æg.

Venligst
Magnus

Citér
Jeg er bare så enig med dig, hvad skal vi dog med sådan en stor mastodont , som Alligevel ikke formår at udbrede et aktivt kendskab til " Araucana racen " Alligevel ?.
I har snakket om blodfornyelse.
Hvad er det, I vil have ud af Araucana-racen? For hvis I vil have den nogenlunde standardmæssig korrekt og udstillingsværdig, er en sådan "mastodont" guld værd som en kilde til avlsmateriale.
Inaktive medlemmer af en klub er også værdifulde.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #101 Dato: 09 Juli , 2009, 14:13 »
Jeg har det på denne måde, det ene udelukker ikke det andet. Hvis jeg på et tidspunkt vil udstille under DFFR så kan jeg gøre det. Indtil da har jeg ikke noget at bruge dem til så længe jeg har DFF. Jeg har ikke lyst til at skulle betale kontingent(lige nu i hvert fald ;D) for at være medlem af en klub jeg selv har været med til at starte, sammen med alle andre på fora som har lyst til at være med.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #102 Dato: 09 Juli , 2009, 14:23 »
Johanne gider du ikke lge tage den en gang til i langsom gengivelse:
Citér
eg har ikke lyst til at skulle betale kontingent(lige nu i hvert fald Grin) for at være medlem af en klub jeg selv har været med til at starte, sammen med alle andre på fora som har lyst til at være med.
Jeg tror du skriver noget andet end du mener?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #103 Dato: 09 Juli , 2009, 14:39 »
Hi hi måske Marianne.

Det jeg mener er at jeg ikke i øjeblikket har lyst til at melde mig ind og betale kontingent til DFFR. I hvert fald ikke for at starte en klub. Jeg har jo ikke så meget som en kylling endnu :D
Nu tilbage som Johanne Schiødt

GKV

  • Gæst
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #104 Dato: 09 Juli , 2009, 15:06 »


Desuden er det vel egentlig special klubberne, som skal udbrede kendskabet til de forskellige racer og ikke DFfR, som er en hovedforening, som samler klubber og special klubber under et.
På lige fod som f.eks Landskontoret for Hesteavl samler special klubberne for de pågældende hesteracer.  

Jeg har intet grundlag for at have en uheldig mening omkring DFfr,( lige bortset fra det med standarden) men det er altså ofte sådan, at når der er de store hovedsæder, så kan de lægge det en del hindringer i vejen, fordi de har lavet en masse love og vedtægter, som derfor skal følges.

Lu f.eks, ja de fungerer sikkert udemærket, men har for Knabstrupperne og Palominoerne godt nok skidt i nælderne i deres stivsind og ødelagt det, der var kendetegnet for de to racer.

Palominioerne som jo er en farve der avles efter helt bestemte principper i USA, på racer som man har vedtaget må bruges.

LU kan og vil  kun registrere dem som en race. Let og elefant springer man over, at denne farve er avlet, så den har helt hvid man og hale og skind som en nyslået guldmønt samt af en ædel ridetype , mest i stor ponystørrelse. Lu ville kun stambogsføre, hvis de havde bestået materialeprøve og er som en Dansk varmblodshest, til gengæld accepterer man så alle farver, vistnok undtaget skimmel.

Resultatet er at der gang på gang annonceres palominoheste til salg som er røde, brune eller sorte eller noget helt andet blot ikke palomino.Som en sidebemærkning kan jeg fortælle, at amerikanerne forlanger fejlfarvede heste steriliseret uanset køn,  hvis de ikke er rigtige i farven, når man opdrætter palomino.Vil man ikke det får man ingen papirer på dyret.

 Et kæmpearbejde for avlerne, men som man blot i LU har blæst på og lavet sin egen danske udgave.

Dermed har man tilsidesat palominoracens særpræg samt den standard den havde i sit oprindelsesland og lidt det samme er vel sket eller kan ske for fjerkræet, hvis ikke man passer på.

Knabstrupperen til gengæld kan de kun registrere som en farve, selvom Knabstrupperen er en gammel dansk race af Frederiksborgtype og ikke en shetlandspony der er plettet.

Som specialklub der er underlagt hovedorganisationen, må man indrette sig efter disse love og LU har fat i den lange ende, idet det jo er et spørgsmål om stambogsføring, men stift og usmidigt er det.

Heldigvis er Araberhestene ikke under LU, men har deres helt egen organisation World Wide, som ingen andre hestefolk har indflydelse på.

Dette smager i den grad af det, som jeg fornemmer omkring en DK, SE, NO standard, hvor man kan lave standarden så den passer til det man nu synes man bedst kan lide.

Der findes jo specialklubber for Araucanere i andre lande, men om de så der ligger ind under deres hovedklub, ved jeg selvfølgelig ikke.Ellers vil jeg da mene at man skal lave dyr der passer til hele verden, ikke blot lille Skandinavien.

VH Gunni.