Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Araucanere og deres gener  (Læst 59066 gange)

0 Medlemmer og 3 Gæster læser dette emne.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #75 Dato: 07 Juli , 2009, 19:12 »
Jeg har kontaktet formanden for Kamphønseklubben og fået et telefonnummer til et medlem, der skulle have araucana. Der er dog ingen der tager telefonen lige nu. De har vist ikke nogen hjemmeside, blot en henvisning fra DFfR. Så måske løser vi også et problem for dem ved at lave en klub "på tværs". Formanden mente at det var småt med Araucanaer - så de har nok ikke mange medlemmer med denne race.
Ang. "konsulentbistand", så er den tyske Herr Vagt jo et venligt og hjælpsomt menneske, der gerne øser ud af sin viden. Det kunne vi jo sætte lidt i system.....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #76 Dato: 07 Juli , 2009, 20:38 »
Vi har godt nok mange geniale kvinder på dette forum , ganske rigtigt lugovets  :)

Så : Johanne : jeg mener ikke der kan komme bedre forslag end dit ! Ingen over eller ved siden af ! For min skyld kan vi gå direkte til vedtagelse af : D:F:F:s Araucana Special Klub.

Min lille dunhjerne sender masser af dejlige kommandoer om : smil , kluk , glad i låget ting over den her klub dannelse  ;D

tak

jan
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #77 Dato: 07 Juli , 2009, 20:45 »
Ih hvor er det skønt at være genial ;D det sker ikke så tit jeg blir beskyldt for det ::)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #78 Dato: 08 Juli , 2009, 11:23 »
Så lykkedes det at få kontakt til det medlem, som Kamphønseklubben henviste til som Araucana-opdrætter. Hun har desværre ikke flere! Har været nødt til at skære ned og syntes at det var for bøvlet at skaffe nyt avlsmateriale eller i det hele taget at få hjælp til opdrættet. Hun ville gerne hjælpe med de kontakter, hun har - hvis vi ønsker det.
Så der er altså ikke nogen i Kamphønseklubben, der kan føle sig trådt over tæerne eller forbigået ved at vi starter vores egen specialklub. Hun fortalte i øvrigt at en ung mand fra Vadum havde fået godkendt nogle blå/guldhalsede for nogle år siden. Er det "en af os"?
- hvor starter vi ???
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #79 Dato: 08 Juli , 2009, 11:36 »
Ja hvor starter vi?
Jeg synes vi skal starte med at finde ud af hvad vi vil med klubben. Derefter lave en oversigt over medlemmer og hvilke farver og størrelser de har, hvis de altså har nogen :D Altså noget lignende en opdrætterliste, også selvom man ikke ser sig selv som opdrætter.

Så skal vi ha fundet en standard at avle ud fra- i princippet kan man vel godt tillade sig at modificere en standard hvor det er krævet til vores behov- men skulle man få lyst til at udstille i dffr regi så skal den jo ikke afvige for meget. Jeg tænker i stil med en standard for araucana uden kindfjer osv.- dem kommer der jo en del af for det skal der.

Men det er mine tanker ;)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #80 Dato: 08 Juli , 2009, 11:42 »
I det Grønne Blad for Oktober 2007, er der en fra Silkeborg, der reklamerer med Araucana og Houdan.

Jeg ville gerne lægge tlf. nummer op, men det er vist imod reglerne.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #81 Dato: 08 Juli , 2009, 11:43 »
Magnus, kunne du så ikke selv ringe ham op og orientere ham?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #82 Dato: 08 Juli , 2009, 11:48 »
Hej Magnus.
Hvis du sender det til mig i en pm. vil jeg gerne forsøge at kontakte ham !
Jeg er ind i mellem i Silkeborg , så jeg kunne nemt slå et smut forbi ham , og fortælle ham lidt om sagen !

jan
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

GKV

  • Gæst
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #83 Dato: 08 Juli , 2009, 16:36 »
Det er altså bare spændende alt sammen, Jeg har læst mig til, at de i USA kalder de halede Aucanere for engelske, det synes jeg egentlig er udemærket, så fristes man vel ikke i samme grad til at krydse dem sammen, eller hva`?

Har jeg forstået det ret, nu taler vi haleløse, at de er lige rigtige, enten de nu har kvaster med skæg, kvaster uden skæg,

kvaster i et glat ansigt samt et ansigt uden nogen som helst "pynt" Blot de har kroppen, ærtekammen, samt er haleløse?

Tænk at de findes i så mange farver i DK, det ville jeg aldrig have gættet.

Til sidst synes jeg jeg vil sætte denne lille beretning om Araucanere ind, den er godt nok på engelsk, håver de fleste kan læse den endda.

Go 'Round The House
 

By Jimmy Reed
Senior Writer

 
 
Cotton was my old man's whole life. He grew it for more than 50 years, and from the time he plowed with mules until the day he shipped his last bale from his own gin, he devoted every waking minute to his crops.
So - for the life of him he couldn't understand why I was interested in other things. Over the many years I managed his farm and gin, he often remarked, "If that boy paid as much attention to this farm as he does to his honeybees, garden, ducks, geese, turkeys, guineas and chickens ­ why, he might amount to sumpin'. Especially those chickens. Heck - he even talks to them!"

I got my fondness for fowl from Mama. She wouldn't think of buying meat, eggs or vegetables when she could produce them herself, and early on she taught me how to care for chickens. Late each afternoon, her feed call would incite a stampede among the huge flock as they flapped toward her from all across the pecan grove, squawking a serenade that was music to her ears. She talked to her chickens, and so did I.

One day I saw a photo of Araucana hens in a poultry magazine. "Originally bred in Argentina ­ guaranteed to lay blue eggs in a variety of shades," the advertisement said. I ordered 50 biddies.
Mama was skeptical, but like me she couldn't wait for the Araucanas to start laying, hoping the hen fruit really would be blue. That day I ran into her kitchen with a cobalt blue egg in my hand, she immediately began calling all her friends and describing it as if I had brought her a gift from the Rajah of India.

Word spread, and folks began buying my blue eggs as fast as the hens could lay them, especially around Easter time. I converted an old cotton house into the "Chicken Hilton," as the neighbors called it, and like Mama, I always talked to the flock at feeding time.

I remembered studying how the Russian physiologist Pavlov elicited conditioned responses from dogs by making certain sounds just prior to giving them favorite snacks, so I decided to conduct a similar experiment with the Araucanas.

Whole kernel corn hypnotizes chickens. Knowing this, I would walk slowly around the Chicken Hilton each day, dropping kernels and singing a little ditty: "Go 'round the house, go 'round the house." Soon, I could drive up to the chicken yard fence, roll down my pickup's window, sing the little ditty, and immediately the Araucanas would start to trot around the house, cackling cacophonously. Pavlov was right.

"You gotta see it to believe it," folks all over town were saying. "He not only talks to his chickens, but they understand him!"

Dad was absolutely flabbergasted. Watching me commune with the chickens one day, he said to a fellow farmer, "Lordy, lordy - I've got a manager who sells blue eggs laid by hens from a foreign country that understand him when he talks to them. Next thing you know, he'll teach 'em to write."

Jimmy Reed farmed and ginned in the Mississippi Delta for 20 years. Contact him at (901) 767-4020 or jreed@vancepublishing.com.


 
De Araucanere er da noger for sig, ikke?

Gunni.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #84 Dato: 08 Juli , 2009, 17:18 »
Hvad blev der lige af dværgvarianten? Skal den ikke være med?
Jeg har kontakt til en dygtig avler af dværgaraucana.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #85 Dato: 08 Juli , 2009, 17:34 »
 ;) Det skal den vel... fylder da ikke så meget  ;D
Jo, det ville da være naturligt at dværgvarianten var med. Hvor har du dem fra, Marianne?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #86 Dato: 08 Juli , 2009, 20:54 »
Hej alle araucana folk.

Har lige talt med manden fra Silkeborg , som Magnus henviste til.
Han vil gerne deltage i en evt. klubdannelse ; umiddelbart helst under DFFR `s vinger , og et møde på landsudstillingen.

pt havde han 1.2 araucana og x antal kyllinger ud af 70 æg. Farve ikke nævnt.

Endvidere mente han de var svære at avle med pga den manglende hale. Den manglende hale give nogle fjer omkring kloak åbningen , som stikker når hanen træder hønen - og så er han bestemt ikke interesseret i hende mere !
Disse fjer skal plukkes og ikke klippes væk ! Og åbningen omkring kloaken skal jævnligt tjekkes !

Lugovets : du nævner 11 farver til en start , kan de ses - fex på nettet - eller hvor måske. Endvidere , det der med kvast og ikke osv - uuuh - jeg har lidt af hvert blandt mine : hvordan klassificerer jeg det de har , farver osv ?

Ellers kan jeg jo ikke fortælle - korrekt - hvad jeg kan tilbyde i samarbejdet.

Lidt en  blandet landhandel , håber det kan bruges



jan






L
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #87 Dato: 08 Juli , 2009, 21:06 »
70 æg fra to høner??? Ved du hvor han har købt æg?
Angående DFfR, så står jeg af. Gider ikke bureaukrati og store foreninger med mange modsatrettede dagsordener. I øvrigt har de jo indtil nu ikke gavnet Araucana-opdrætterne siden der ikke er flere i Kamphønseklubben. Jeg tror heller ikke at jeg har lyst til at udstille. Hvad siger I andre?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #88 Dato: 08 Juli , 2009, 21:10 »
Jeg ville gerne være med... hvis jeg holdt Araucana-høns. Og det ville jeg hjertens gerne... hvis jeg ikke allerede var helt forelsket i mine Danske Landhøns.

Jeg kan godt lide de blå æg, men jeg har ikke lyst til at holde Araucanaudover for æggene.

PS: Befrugtningen af mine blå æg fejler ikke noget.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Araucanere og deres gener
« Svar #89 Dato: 08 Juli , 2009, 23:08 »
Jeg ved, der er en i Silkeborg klubben.
Spørg Carsten Blohm, han er formand i klubben.

Nå, i havde fået fat på ham, kan jeg se.
Man skal altid læse færdigt, inden man skriver, *ggggg
« Senest Redigeret: 08 Juli , 2009, 23:12 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.