Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsegaard - valg af hegn  (Læst 1951 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Edwardlind

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 27
Hønsegaard - valg af hegn
« Dato: 04 December , 2015, 17:41 »
Hejsa.

Jeg har valgt at udvide hønsebestanden med Blå/guld sømmede Wyandotter - de høns jeg har nu er racehøns af forskellige af arter men de går sammen og jeg kan derfor ikke lave rene kyllinger. Derfor har jeg nu valgt at bruge en del af den gamle stald til hønsebolig.

Valget faldt på Wyandotter fordi det er en af de store kødracer jeg ikke sådan rigtigt har givet mig i kast med endnu. Blå/guld sømmede - Jaa, nok mest fordi det for mig er noget nær den pæneste høne - bryder mig faktisk ikke så meget om udseendet på hanen. Men dem er der alligevel ikke så mange af i en hønseflok.

Vi snakker et 15kvm godt ventileret, pænt og lyst rum med et lavt vindue uden rude som ville kunne bruges som hønselem. Og der er endda en skille plade i midten af rummet der vil gøre det let at op sætte et slusningssystem for kyllinger der skal introduceres til flokken. Så rummet kunne jeg ikke være mere tilfreds med.

Mine erfaringer med Tosca og Ingrid (2 skønne langhårede dværg gravhunde) siger mig at jeg desværre ikke bare kan lade dem gå frit. 6 hovedeløse Brahma, og Australorps høns er bevis derpå.

Og ønsker derfor et godt BILLIGT - muligvis elektrisk hegn (det må for alt i verden ikke fylde for meget i landskabet, da det er hønsene vi gerne vil se ikke et stort grimt hegn). Vi har heste gående op til området (40-50 meter derfra) og har derfor adgang til strøm. Rummet ligger forenden af en lang hal-bygning. Med frugttræer langs siden. Og tanken var egentligt at lave et hegn der går fra rummet ned til næste åbning hvilket er omkring 50 meter også bygge hønsegården 5 meter ud fra hallen så de vil have omtrent 250kvm hønsegård. Hvilket er lidt overkill. Men det store mål er at lave sunde, kødkyllinger, og velsmagende æg. Så hvad gør man ikke for sine høns.

Håber i enten har nogle ideer - eller erfaringer der kan hjælpe mig på vej mod det perfekte hegn. Kan prøve at se om jeg kan få lavet nogle sketches af tanker, og evt. nogle billeder af rummet så i har en ide om hvad jeg har at arbejde med.

Indtil videre virker mit bedste bud som et elektrisk fjerkræ fra Agronordic.dk

Venlig hilsner E
« Senest Redigeret: 04 December , 2015, 17:47 Fra Edwardlind »