Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Sommerhuskatte - igen!  (Læst 7333 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sommerhuskatte - igen!
« Dato: 02 November , 2011, 14:34 »
I går aftes kom to genboer forbi. De havde fundet "vores" kat under en palle i deres garage. Det var IKKE vores kat men en lille sød stribet-med-hvidt killing på ca. fire-fem måneder. Den sad spindende i armene på drengen. Da vi ikke kendte kræet og ikke ville have den (har tre neutraliserede indendørskatte og det halve af landsbyens katte udendørs) ville de prøve at overtale resten af familien til at beholde den. Det lykkes sikkert - den var meget charmerende ;). Men hvor er det irriterende og frustrerende at vi hvert år oplever denne situation når folk lukker deres sommerhuse på Marielyst og kører hjem til storbyerne. Så sætter de kattekillingen af i en lille landsby på hjemvejen. Og regner med at det går. Det gør det som regel ikke. Kattene på gårdene i området smider dem ud og vi i husene er allerede velforsynede. Hvorfor kan folk dog ikke i det mindste få dyret aflivet hos en dyrlæge/jæger så det ikke skal sulte ihjel? Altså /1
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Enevoldsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
  • Op og ned er lige langt, men ikke lige hurtigt!
Sv: Sommerhuskatte - igen!
« Svar #1 Dato: 02 November , 2011, 16:10 »
HØRT!!!

Jeg harmes også meget over de alt for mange historier om ulykkelige katte der pludselig ikke er ønsket mere. Vil virkelig ønske vi kunne få en kattelov, så de "stiger i status" - som hunde f.eks.

Men igen har vores politikere ingen n....r!!

Her i familien har vi netop taget 2 killinger til os (det er ikke sommehuskatte, men deres kattemor derimod som har dumpet dem her) - men de ville jo heller ikke kunne overleve uden hjælp. Vi har i forvejen 4 katte, så ikke fordi vi mangler, men hjertet løb af med os... eller noget  ;)

Katte er desværre alt for nemme at anskaffe og alt for nemme at komme "af med" igen!! Der er ingen straf.

Bare prøv at se på internaterne - der er maaaange katte.
 >:(
❤  Marianne  ❤

En blandet landhandel af høns og haner.
3,1 katte
2,2 hunde + evt. plejehund
1,1 børn
1,2 børnebørn  og (0,1 † mistet d.4. nov. 2011 uge 30. Mormor til en engel.) 
1,0 mand

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Sv: Sommerhuskatte - igen!
« Svar #2 Dato: 02 November , 2011, 16:21 »
Fandt for en måneds tid siden selv en kasse med 3 killinger på vej hjem fra job, deres 2, formodede søskende, lå kørt ned på vejen.... :(

Så voksede vores kattehold så til 10.... ( Eller gør det på mandag, når de 2 killinger jeg HAVDE sagt ja til, flytter ind....)  For selvfølgelig fik Sarah, Madonna og Medina  husly her ( Jeps, er i besiddelse af pigebørn én mass  :D
Nå vi er heldigvis mange hænder til at klø og nusse ;)
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Joankinu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 521
Sv: Sommerhuskatte - igen!
« Svar #3 Dato: 02 November , 2011, 19:05 »
Ja det er surt når folk ikke "gider deres kælekat merer efter en sæson i sommerhuset hvor det jo er sjovt med en lille størrelse i huset.

Nu kommer vinteren jo snart og jeg synes det er S.... SYND at det skal gå ud over katte eller dyr i det hele taget.

Hvad med de personer som kommer på visit på en campingplads hver weekend eller hver 2. weekend og passer på fuglene (giver dem mad m.m.) samt passer omegnens omflakkende katte - de kører desværre bare hjem igen med dyrenød til følge ---- DET TÆNKER DE BARE IKKE PÅ!!!!


Vi andre som tager os af dyr ved dog, at er du først begyndt at fodre dyr - JA SÅ SKAL DU F..... BLIVE VED TIL VINTEREN ER OVER - dyr kan ikke finde ud af at der kun er mad ca hver 2. weekend eller hvornår de campister nu kan komme....

Jeg ville sørge for at dyr, uanset hvilken art, ville få en hurtig død skulle det være kommet til skade - enten via dyrlæge eller via jæger der også må skyde dyr i nød iflg gældende lovgivning.

Så vi er dog ikke forpligtet til selv at skulle overtage et dyr, men vi skal ikke bare lade stå til - bare fordi vi ikke kan selv - nej, vi må have fat i dyreorganisationer så de kan tale kattens sag (hvilket der i øvrigt allerede er : kattens værn)
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Sommerhuskatte - igen!
« Svar #4 Dato: 02 November , 2011, 19:12 »
Hmm ! Det er umådelig trist med alle de sommerhuskatte, men kan vi gøre noget for at hjælpe !!!
Jeg tænker evt. på om man kunne udleje et lille hønsehus med lidt kyllinger, som så kunne tages tilbage når ferien er slut...

Offline Joankinu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 521
Sv: Sommerhuskatte - igen!
« Svar #5 Dato: 02 November , 2011, 19:13 »
Hmm ! Det er umådelig trist med alle de sommerhuskatte, men kan vi gøre noget for at hjælpe !!!
Jeg tænker evt. på om man kunne udleje et lille hønsehus med lidt kyllinger, som så kunne tages tilbage når ferien er slut...

Hvordan kan det have noget med sommerhuskatte at gøre?? ud over at de jo så lærer lidt om at være dyreansvarlige
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Sommerhuskatte - igen!
« Svar #6 Dato: 02 November , 2011, 19:17 »
Hvordan kan det have noget med sommerhuskatte at gøre?? ud over at de jo så lærer lidt om at være dyreansvarlige
Tjah, ideen er måske meget god: lejet levende sommerunderholdning for børn og voksne. Og man kan tage hjem med god samvittighed uden at tænke på at Pylle, Rylle og Kylle ender i gryden. Jo, det kunne måske få nogle til at lade være med at tage killinger ind.....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Sommerhuskatte - igen!
« Svar #7 Dato: 02 November , 2011, 19:22 »
Hvordan kan det have noget med sommerhuskatte at gøre?? ud over at de jo så lærer lidt om at være dyreansvarlige

De fleste forældre prøver vel nok at forskønne deres børns ferie med lidt dyrebørn, kattekillinger er nok det letteste at komme til, da de som regel er gratis... Men ved udlejning af et lille hønsehus med lidt kyllinger, ville børnenes behov blive opfyldt samtidigt med at forældrenes samvittighed ville være god ved bare at kunne aflevere dem igen efter ferien, jeg tvivler på at nogens samvittighed er helt god, ved bare at smide et par killinger af i vejsiden.

Offline Joankinu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 521
Sv: Sommerhuskatte - igen!
« Svar #8 Dato: 04 November , 2011, 07:54 »
jeg tvivler på at nogens samvittighed er helt god, ved bare at smide et par killinger af i vejsiden.

Det kan der være noget om
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Enevoldsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
  • Op og ned er lige langt, men ikke lige hurtigt!
Sv: Sommerhuskatte - igen!
« Svar #9 Dato: 04 November , 2011, 08:06 »
Om folk har god eller dårlig samvittighed over at gøre det er ikke vigtigt... det er kun vigtigt om de gør det. Altså smider dem af i vejkanten eller noget andet i den retning.
Ja vel de skal så leve med at have gjort det resten af deres liv... men killingerne dør af det!!!

Jeg er ude af stand til at finde en undskyldning der duer for at gøre sådan!!!
❤  Marianne  ❤

En blandet landhandel af høns og haner.
3,1 katte
2,2 hunde + evt. plejehund
1,1 børn
1,2 børnebørn  og (0,1 † mistet d.4. nov. 2011 uge 30. Mormor til en engel.) 
1,0 mand

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Sommerhuskatte - igen!
« Svar #10 Dato: 04 November , 2011, 09:01 »
Om folk har god eller dårlig samvittighed over at gøre det er ikke vigtigt... det er kun vigtigt om de gør det. Altså smider dem af i vejkanten eller noget andet i den retning.
Ja vel de skal så leve med at have gjort det resten af deres liv... men killingerne dør af det!!!

Jeg er ude af stand til at finde en undskyldning der duer for at gøre sådan!!!

Der i kan jeg vist kun give Marianne helt ret >:(
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Sommerhuskatte - igen!
« Svar #11 Dato: 04 November , 2011, 10:01 »
Tjae, man kan jo kun formode, at de mennesker aldrig har set, hvordan sådan en kat ser ud, når nogen endelig fanger den og bringer den til dyrlægen i januar, når den har mistet pelsen af infektioner og man kan tælle alle knoglerne i dens krop.

Hvor jeg dog deler jeres frustration!
Og gerne vil tilføje et gid folk ville få neutraliseret deres katte, når de nu alligvel ikke er klar til at tage sig af killingerne og finde nye hjem til dem! Det ville formentlig også hjælpe på problemet.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Sommerhuskatte - igen!
« Svar #12 Dato: 04 November , 2011, 10:06 »
- og det ville hjælpe RIGTIG MEGET hvis ikke dyrlægerne tog enorme priser for et indgreb, der kun tager få minutter. De kunne evt. annoncere med "neutraliserings-dage" hvor de kunne operere lidt på samlebånd. Vi plejer at få et godt tilbud men det er som regel kun på en enkelt kat eller to. Det hjælper meget hvis dyrlægen kan få lov at bestemme dag og tidspunkt. Selv min landmands-svoger gik med til udgiften da jeg havde forhandlet for ham ;). Nu er der så flyttet andre katte ind hos ham så der er mange killinger igen. Denne gang bliver de skudt men det er da bedre end at dø af sult og kulde.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Sommerhuskatte - igen!
« Svar #13 Dato: 04 November , 2011, 10:32 »
Om folk har god eller dårlig samvittighed over at gøre det er ikke vigtigt... det er kun vigtigt om de gør det. Altså smider dem af i vejkanten eller noget andet i den retning.
Ja vel de skal så leve med at have gjort det resten af deres liv... men killingerne dør af det!!!

Jeg er ude af stand til at finde en undskyldning der duer for at gøre sådan!!!
HØRT!!
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Sommerhuskatte - igen!
« Svar #14 Dato: 04 November , 2011, 12:24 »
ja mennesker er grufulde, men hvordan er kattens natur, det er før sket at misse mor sætter store killinger af ved at tage dem med på en lang tur, og så løbe fra dem, så der er man nok til misse mor. tror det er historien bag de fleste "sommerhuskatte".

det forklarer jo bare ikk moralen bag papkassen i vejsiden.

hvis man nu istedet for at forære katte væk, forlangte min 100 kr, eller mere, istedet for bare at være glad for at de fik et nyt hjem, så kunne det måske afhjlæpe problemet