Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvis jeg får mine katte steriliseret, vil hankattene så være ligeglad med dem?  (Læst 5109 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
De bliver det nok uanset hvad, men vil der være en ekstra bonus, i form at at hankattene ikke vil være så tiltrukket af at være her?

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
helt klart bedst at få hunkatte steriliseret. her hos os er det slut med at ha hankattene rendende..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Joankinu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 521
Jeg har stadig hankatte rendende en gang i mellem - men det tillægger jeg mest af alt at de har fundet ud af at jeg har et åbent vindue for mine egne katte og dermed fri adgang til mad og vand her i sommerperioden. /d Plus selvfølgelig en hunkat der skal til dyrlæge her d. 6 og få kappet strengene... :D

Men ellers synes jeg det er en fordel at have neutraliserede dyr - uanset om det er en han eller hun  - da de

1: Ikke render så langt væk
2: ikke strinter så det lugter (hankatte)
3: er mere selskabelige
4: ike slås om teritorier som ikke neutraliserede dyr kan finde på uanset køn
5: ikke kommer hjem med så mange bidsår som kan skabe bylder o.a.

Så jo jeg vælger til enhver tid neutralisering /o - det er lidt dyrt lige den ene gang pr dyr, men billigere i længden, end indkøb af p-piller, dyrlægebesøg m.m. ;D
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Charlotte22

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 275
Ja, normalt vil hankatten komme rendende når de kan lugte at hunkatten er i løbetid.
Når en hunkat bliver steriliseret kommer hun ikke i løbetid og hankattene har ikke nogen grund til at komme rendende.
I min hønsegård er der Sussex høns i mange farver :-)
Venlig hilsen
Charlotte

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Jeg er SÅ enig, Joan /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Neutralisering er godt nok en større engangs udskrivning (især hvis det er hunkatte) men p-piller i 10-15 år er også en slags penge og desuden har de ikke godt af disse på sigt.
Endvidere kan de stikke af, brække pillen op osv.. så det er ikke 100 % sikkert.

Så alle mine (på nær den helt nye misser) er steriliseret og det har jeg ikke fortrudt et eneste øjeblik. Og den lille skal også når hun bliver stor nok. Indtil da kommer hun ikke ud-

Jeg har godt nok stadig hankatte rendende, men det er fordi de er trætte af at bo på de overfyldte gårde rundt omkring, som DESVÆRRE ikke gør noget for at begrænse kattebestanden  /d
Men så længe de ikke tæske mine katte eller tager fjerkræ, sååå.
« Senest Redigeret: 27 Juli , 2011, 22:33 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Det er rigtigt at der på mange gårde er mange katte, de formere sig jo hurtigt og der opstår tit indavl og sygdomme der..men har da også hørt at mange byboer tar deres katte med i bilen og sætter dem af tæt ved en gård..for på en gård har de vel altid plads til en ekstra kat :(
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Ja, og så har man virkelig dømt den stakkels kat til elendighed, for gårdens andre  katte vil absolut ikke tillade, at den flytter ind, så den vil langsomt dø af sult og kulde, væk fra den familie og det hjem, som den holdt af, ensom og ynkelig 
Det er nok en af de mest uanstændig måder, man kan skaffe sig af med en kat på - men det er jo stort set gratis /3
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Joankinu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 521
Ja, og så har man virkelig dømt den stakkels kat til elendighed, for gårdens andre  katte vil absolut ikke tillade, at den flytter ind, så den vil langsomt dø af sult og kulde, væk fra den familie og det hjem, som den holdt af, ensom og ynkelig  
Det er nok en af de mest uanstændig måder, man kan skaffe sig af med en kat på - men det er jo stort set gratis /3

Ja desværre. Har selv prøvet at tage en lille forhutlet killing til mig - den har jeg da heldigvis stadig - NUSER - men det var i et sommerhusområde at den holdt til i.

Det viste sig at mormis var blevet efterladt med et kuld killinger udenfor og sommerhusgæsterne taget hjem
(vi snakker her om en mortensaften jeg fandt denne killing udmarvet)

Jeg fik så at vide at det sted hvor jeg fandt denne kiling (en restauration ved stranden) havde oplevet at finde mormis kørt ned, og de følgende dage var så killingerne kommet til en efter en og søgte efter føde, dvs de kravlede op i en papkasse der havde været vinflasker i og døde af kulde da de ikke var store nok til at kunne komme op igen <W <W <W <F

Jeg hader når folk ikke vil tage ansvar for de dyr de har taget til sig - at de enten mishandler dem eller negligerer dem eller i dette tilfælde ikke vil tage det ansvar at få dem humant aflivet. /1

Heldigt for min kat, men mindre heldigt for de andre killinger somkunne have haft et godt liv nu. ???
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
jeg har en enkelt steriliseret hunkat. hun er vel 7-8 år nu :)


hun kommer jævnligt op at slås med andre katte, det er så hun nogle gange kommer humpende hjem, og med sår div. steder. og vi vågner ved skrigen og hylen inde fra naboen feks. når de slås.

hun kan sidde i soveværelset (hvor madskålen står) og skabe sig fordi der går en anden kat ude i haven.


vi har to hunde der jager alt væk der ikke hører til på matriklen, når de selvfølgelig er ude  :)


Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.