Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hundefoder  (Læst 11502 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: hundefoder
« Svar #15 Dato: 21 Januar , 2011, 10:22 »
Det vigitgste er at se til at foderet indeholder kød og vegetabilse produkter og ikke animalske - og vegetabilske BIPRODUKTER...


Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline walter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 520
Sv: hundefoder
« Svar #16 Dato: 21 Januar , 2011, 11:38 »
Aldis er faktisk Eukanuba
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: hundefoder
« Svar #17 Dato: 21 Januar , 2011, 15:19 »
Uha- hundefoder er en jungle. Det er noget jeg som husdyrbrugsagronom faktisk lærte en del om i min studietid på KVL.
Den aller aller vigtigste læresætning er: KIG PÅ DINE DYR; trives de er der ingen grund til at ændre på fodringen.
.... så er det så bare lige hvornår man definere at dyret trives  <A: Jeg har oplevet at nogle mennesker mener at Fido har det helt fint og trives godt selvom den er slasket, småfed, mat i pelsen med rigtig mange skæl, sover alt for meget og har lidt evig lind mave. 'Jamen, han logre jo med halen og ser glad ud' - tja, men den skal virkelig være på gravens rand før den holder op med det.
Nogle hunde trives fint på Nettos billigste andre ikke. 
Det jeg oplever som problematisk de billige mærker er at indholdet ofte er emner som hunde ikke udnytter særlig godt (massere af korn og vegatabilske biprodukter) og så er det 'elastik deklarationer', der tillader ikke at skulle ændre etikette selvom der ændres i råvarene (de går jo efter de billigste råvarer på verdensmarkedet istedet for en bestemt råvarer). Dette duer IKKE hvis man har en hund med lidt tendens til allergi! Synes ofte at der skal fodres med absurd store fodermængder og der kommer ofte rigtig meget ud den anden vej. Det er jo billigt fordi det er fyldt med en masse 'fyldstoffer'.
Når man begynder at regne på hvad det koster at fodre en hund pr dag, så er det ikke den helt store forskel mellem de dyre og de billige mærker (sidstnævnte er oftest meget koncentrerede).
Så når man skal finde et foder, som vovse trives på, så er der kun en ting at gøre: prøve sig frem.
Mine egne hunde fordres med et af de dyre mærker (Hills: En på Performance og en på Mature Adult Light). Ham på Performance kan åbenbart kun lide den ene slags foder og da han så også har pæn pels, pæn hud og massere af energi på det, så får han det (og det har han fået stort set lige siden han kom af hvalpefoderet ::) ). Den gamle dame på 12 år har en lidt bøvlet hud og får vildt mange skæl på alle de andre mærker vi har prøvet.
Egentligt ville jeg faktisk gerne fodre med råt foder, men skal indrømme at jeg ikke helt har haft overskuddet til at tage 'springet' endnu.
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: hundefoder
« Svar #18 Dato: 21 Januar , 2011, 15:56 »
Vi har prøvet alverdens forskellige slags, men det som min hund trives bedst på, det vil sige: taber sig ikke, leger og er aktiv og glad, har en flot pejs osv osv, er en jeg selv blander:

2x5 kg af Netto's den billige.
3 kg Pedigri.

(Det samme gør jeg med mine katte, 4x1,5 kg Netto's billige og 3 kg Kitekat)

Alle der ser mine dyr siger: Gud hvor er de flotte.

Men om det virker på andres......???
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn