Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: spm vedr zebrafinkeunger (voliere)  (Læst 17945 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
spm vedr zebrafinkeunger (voliere)
« Dato: 20 Juni , 2010, 22:22 »
Hej,

for 2 dage siden var vores zebrafinkerede blevet revet ned. De 2 unger sad heldigvis stadig i den, så vi hængte den op igen. Idag da vi var derude, var reden tømt fuldstændig. På gulvet lå 2 døde unger. Da vi havde samlet op og ryddet op og ærgret os og været kede og skulle til at lukke og slukke for idag, får jeg øje på en lille unge, der sidder på vindueskanten og trykker sig.

Min mand fanger den, vi moser æg og gør bur klar til den. Den har beskadiget det ene ben i et eller andet ukendt omfang, så den kan ikke sidde på pind. Kan den overleve uden siden forældre? Vi vurdere at den er ca. 1 måned og den kan godt flyve. Ungen er selv hoppet op i madtruget, som jeg har sat på bunden af buret til den, og jeg synes bestemt jeg så den "tygge" - indtil den opdagede at jeg kiggede.

Vi kiggede godt efter og opdagede endnu en unge, der sad på en gren. Moderen kom og nussede om den, så vi er bange for at det er forkert af os, at vi har taget den skadede unge fra, men på den anden side er den jo et let offer for undulater og nymfeparakitter, når den ikke kan sidde på grenene.

Skal vi sætte den isolerede unge tilbage til de andre? Skal vi tage den friske unge fra? Jeg har blandet alm. kogt æg med lidt fuglefrø, overvejer at lave opblødte frø til dem til imorgen, men andre foderforslag modtages meget gerne.

Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: spm vedr zebrafinkeunger (voliere)
« Svar #1 Dato: 20 Juni , 2010, 22:48 »
Lidt kogt æg, fint rasp, lidt majsmel, rismel eller hvad du nu kan finde på, bare ikke mælk, et lille nip A38 må den godt få, det røres sammen med vane og varmes op til 37-40 grader.
I starten skal du nok bruge en lille sprøjte, ellers er en plast-teske der er varmet og trykket sammen i spidsen god til at fodre med.
Det skal nok lykkes, og det drejer sig formentlig kun om 8 dage.
Den skal fodres rimelig tit, man kan se når kroen er tom, det skal den helst være for at maden ikke skal blive sur i kroen.
Det lyder besværligt men er ganske nem når man finder rytmen.
Jeg har aldrig opmadet spidsnæb, men nogle af de mindre papegøjer er det blevet til i tidens løb.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: spm vedr zebrafinkeunger (voliere)
« Svar #2 Dato: 20 Juni , 2010, 22:56 »
Zebrafinker er nogle seje små kårle , det skal nok gå med den plan du har.
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: spm vedr zebrafinkeunger (voliere)
« Svar #3 Dato: 20 Juni , 2010, 23:05 »
ok, ja jeg håber sgisme de er seje. Blev så ked af at de 2 var døde. Men da jeg så nærmere på dem, var de noget yngre end de 2 overlevende, så måske er de blevet vippet ud, da de store forlod reden, eller...? Ja jeg tør kun gætte. De var blevet hakket i, i hvert fald, de bette stakler. Jeg prøver at lade den ene unge blive hos de voksne, og den anden overnatter for sig selv. Så opbløder jeg korn til imorgen. Rasp har vi i hvert fald, så må vi lige se hvordanden har det imorgen. Jeg håber MEGET, at jeg ikke behøver made, for det skal vel være hele døgnet, eller?

tusind tak for hurtige svar, dejligt at man altid kan finde hjælp herinde.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: spm vedr zebrafinkeunger (voliere)
« Svar #4 Dato: 20 Juni , 2010, 23:17 »
..... og helt enormt produktive under gode forhold  ;D
Inden du ser dig om , kan du meget vel have flere end du lige pludselig syntes er sjovt - det fra en der ved det af "bitter" erfaring , det er tæt på at være fuglenes svar på guppyer ..... :D
I kommer ikke til at mangle zebrafinker - sjove små spøjse fætre , vildt familiære.
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: spm vedr zebrafinkeunger (voliere)
« Svar #5 Dato: 21 Juni , 2010, 10:10 »
Ja, de er simpelthen så hyggelige med deres småtruttende velkomst, når man kommer hjem. Her til morgen var der stadig fint liv i begge unger, der fortsat holdes adskilt. Reden er rengjort og hængt op igen, og der er lagt nyt redemateriale ind, så nu må vi se om der snart kommer søskende. Jeg håber jo at vi kan nå at få en 6-10 zebrafinker ud af det - og skulle der komme ekstra, tror jeg der er et par stykker, der kan flytte til Rungsted, hvor Lene går med voliereplaner  :D /o
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: spm vedr zebrafinkeunger (voliere)
« Svar #6 Dato: 23 Juni , 2010, 06:50 »
Sæt de store lukkede kurvereder ind til dem, der falder ungerne ikke så tit ud, og tøm reden efter hvert kuld unger.
Med den størrelse ungerne har, behøver de ikke mad om natten, bare de sidder i mørke.

Du kan også altid hente hjælp til volierefugle på; www.rogges.dk
« Senest Redigeret: 23 Juni , 2010, 08:17 Fra John Mejland »
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: spm vedr zebrafinkeunger (voliere)
« Svar #7 Dato: 26 ſeptember , 2010, 17:48 »
@ John

så, nu er den gal igen. 2 unger, som jeg vurderer til at være ca. 14 dage (de har stort set fuld fjersætning undtagen under vinger, men de er meget små), er vippet ud af reden. I reden er der en unge, der er endnu mindre tilbage.

Jeg har ledt på rogges men kan ikke rigtig finde svar og tænkte, du måske ville være med på "den nemme løsning" for mig  :)

Jeg har madet de 2 med en tægepincet og en blanding efter en opskrift, jeg fandt på rogges. Jeg glemte dog at varme det op, de protesterede også rimelig godt. Jeg har taget dem ind i huset i et lille bur med halm på bunden, her ligger de i en åben kurverede, så jeg bedre kan komme til, og jeg har foret med halm og lavet en slags "låg" af halm også.

Kan du svare på hvor tit de skal mades - både om dagen og om natten? Og hvor meget tager den slags dyr fra? Det føles som nærmest ingenting? Jeg tog en teske og jeg vil tro de spiste 1/10 allerhøjest.

håber du kan hjælpe...
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: spm vedr zebrafinkeunger (voliere)
« Svar #8 Dato: 26 ſeptember , 2010, 20:01 »
Puha nu skal vi jo helt ned i bunden af hukommelsen.

Det er meget vigtig at du varmer maden, ellers skal ungen bruge kropsvarme til selv at varme det op, og den har brug for alt det energi den kan få.

Der skulle vel tilfældigvis ikke være noget babymos i huset, det kan snilt bruges, bare der ikke er mælk/laktose i.

Ellers må du til din melskuffe, marizena, rismel, knust havregryn, rasp ( endelig ikke æblekagerasp) druesukker, tja det her kan vist holde liv i kræet, og det er jo ikke mange dage, husk nu 38-39 grader varmt.
Tag en lille plastske varm den i spidsen og klem den noget sammen, den bruger du til at made med, ellers i gang med en lille engangssprøjte, husk at tørre den godt om næbbet efter fodring.

Nu spiser de små bæster jo næsten hele dagen, så hver 2,5-3 time vil den nok gerne have og lad den bare være om natten 11-6-7 men så er den også sulten, stil den i en god varme så forbrænder den ikke så meget.

Og så den løftede pegefinger, det er noget brok med undulater sammen med små fugle med kurvereder, handy-manden laver lige nogle små firkantede træreder med et meget lille hul sætter dem helt oppe under loftet, så der ikke kan sætte sig noget ovenpå så går det måske.

Og undskyld, jeg så først tråden nu, jeg skal nok holde øje med den,
ellers pm jeg kommer da forbi puteren ind imellem i løbet af dagen.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: spm vedr zebrafinkeunger (voliere)
« Svar #9 Dato: 26 ſeptember , 2010, 20:24 »
Hej John, tusind tak.

Jeg fandt en opskrift på rogges hvor de tager kammerjunker, omelet af 1 æg, lidt æble/pærer og lidt appelsin og hakker. Jeg smed det hele i blenderen og bagefter bankede jeg det til en næsten glat masse med granitmorter. Jeg skiftede fra tægepincet til alm. pincet og det hjalp. Også at maden blev varmet op, det havde jeg ikke fået gjort første gang.

De virker meget livlige og går fuldstændig i selvsving når der kommer mad. Den lyse af dem var endda oppe og balancere rundt på redekanten og baske med vingerne. Den enes krås er fyldt godt op, den anden ikke rigtig (den lyse), og den med fyldt krås spiste selvfølgelig også bedst. Ih!

Ligesom jeg synes at nu havde jeg fundet rytmen, faldt de i søvn. Lige midt i det hele?!

Skal jeg blande maizena i det mad, jeg har lavet? Hvordan får de væske?

De havde ikke mad om næbbet, da de faldt i søvn, men jeg skifter reden imorgen inden jeg kører.

Imorgen skal jeg til konference, men jeg har lavet mad i en lille æske, som jeg kan have i lommen, så har den jo min temperatur. Jeg bliver nok nødt til at lade buret stå i bilen, så jeg håber det bliver sol, og så overdækker jeg buret med et klæde, så de får den ekstra beskyttelse.

Vi har fjernet stort set alle redekasser, men der var unger i zebrafinkernes kurv, så den fik lov at blive hængende  - det er selvfølgelig et problem, du har fuldstændig ret. Jeg tror faktisk vi kommer til at droppe zebrafinker helt, der bliver i hvert fald ikke bygget til lige foreløbig  :)

Endnu engang tak - du er en gave at have med på sidelinien!
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: spm vedr zebrafinkeunger (voliere)
« Svar #10 Dato: 26 ſeptember , 2010, 20:34 »

Jeg går ud fra at maden er ret tyndflydende, og så får de væden der, ellers må du lige have en engangssprøjte med vand med og så give dem et par dråber, der dør flere unger af dehydrering end af sult.

Den plan du har lyder helt ok.

Hvis du tilsætter marizena skal der nok tilsættes lidt vand inden fodring, den plejer at gøre føden lidt tykkere i konsistens.

Hvis du skal have spidsnæb sammen med undulater skal du nok vælge risfugle, det er nogle hårdføre krabater, de brugere til gengæld også gerne undulatkasser til at yngle i så der kan godt blive lidt uenighed der.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: spm vedr zebrafinkeunger (voliere)
« Svar #11 Dato: 26 ſeptember , 2010, 21:23 »
jeg får fat i sådan en sprøjte til at made killinger med - den må ku' bruges til væske, for det er slet ikke tyndtflydende det her, mere som tandpasta. Men ellers må jeg blande lidt vand i inden servering.

RIGTIG godt tip med risfuglene - og hvis der er en redekasse til hvert par uanset om det er undulat eller risfugl, så går det jo nok, mon ikke?  :)

Du er bare en Supersupporter  /o
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: spm vedr zebrafinkeunger (voliere)
« Svar #12 Dato: 26 ſeptember , 2010, 21:29 »
Der skal helst være 2 redekasser pr. par, nogle hunner har så travlt at de begynder at lægge æg inden alle unger er på pind, så klarer hannen resten og er der ikke lige en kasse der er ledig tømmer hun bare en anden for unger, så altid 2 kasser/reder pr. par.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: spm vedr zebrafinkeunger (voliere)
« Svar #13 Dato: 26 ſeptember , 2010, 21:33 »
hva?! er det rigtigt?! kun for risfugle eller for dem alle?
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: spm vedr zebrafinkeunger (voliere)
« Svar #14 Dato: 26 ſeptember , 2010, 21:44 »
Det gælder for undulaterne, de er nogle rigtige bæster, men de rygger gerne en risfuglerede.

Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)