Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvorfor har ingen sagt noget?!!  (Læst 10838 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Hvorfor har ingen sagt noget?!!
« Dato: 16 Juni , 2010, 20:51 »
Måske der ikke er så mange som orker at læse dette... Men det handler altså om geder :D

Vi har jo fået de hersens fantastiske geder af vores helt, Peter Agger *h Planen var at vi med tiden skulle avle lidt på dem, sådan at vi kunne slagte lidt også. Men efterhånden som jeg finder mig selv siddende hos gederne med lidt lækkerbidskener (efter ungerne er lagt *r) oftere og oftere, ved jeg at vi ikke kommer til at slagte geder herhjemme! De har jo virkelig fantastisk personlighed! *p

Mads, som stanger med sine små knopper af nogle horn, og tror han er stærkere end os alle tilsammen :D Mette, som er blid som et lam (:D), og som hellere viger pladsen for brormand, end at tage kampen op med ham. Og så mor, Josefine, som simpelthen er så fræk. ;D Hver gang foderspanden bliver åbnet, så er hun hurtig som lynet og maser hele sit hoved ned og tager for sig af retterne. Og når jeg med det samme vil fjerne hendes hoved, så vifter hun min hånd væk, som om hun har noget at skulle have sagt :D

Så nej, de er virkelig blevet integreret i familien, og får lov at blive ved at være kæle-geder *h

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvorfor har ingen sagt noget?!!
« Svar #1 Dato: 16 Juni , 2010, 21:24 »
Ged smager ellers ganske fortrinligt  /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Hvorfor har ingen sagt noget?!!
« Svar #2 Dato: 16 Juni , 2010, 21:59 »
Christina ! Vis dig nu som en god og ordentlig landbokvinde  >:(  Selvfølgelig er geder til slagt ! jeg glæder mig til at se dit indslag med billeder, når du selv har hjemmeslagtet din første ged  /o

Ps. Et lille fif ! Når du har skudt den og tappet blodet, stikker du et lille hul i den ene baghase, i hullet stikker du en luftpistol (trykluft) ind og blæser luft ind mellem skindet og kødet, så skiller den i hinden og skindet er næsten lige til at løfte af, det vil spare dig for meget knofedt...  :D

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: Hvorfor har ingen sagt noget?!!
« Svar #3 Dato: 16 Juni , 2010, 22:26 »

Ps. Et lille fif ! Når du har skudt den og tappet blodet, stikker du et lille hul i den ene baghase, i hullet stikker du en luftpistol (trykluft) ind og blæser luft ind mellem skindet og kødet, så skiller den i hinden og skindet er næsten lige til at løfte af, det vil spare dig for meget knofedt...  :D

Virker det virkeligt Bjørn?, lyder næsten for let til at være sandt, når jeg tænker på hvordan der skal arbejdes med knoerne ellers.

Rasmus

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Hvorfor har ingen sagt noget?!!
« Svar #4 Dato: 16 Juni , 2010, 22:37 »
Ja det virker fint, en ged eller et lam kan næsten blive kulerunde mens luften blæses ind, det var et fif jeg fik af en ældre tyrker, han brugte kun munden til at puste med, men jeg syntes det er lettere med kompresseren (den har heller ikke røget lige så mange smøger som jeg har  /d )

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hvorfor har ingen sagt noget?!!
« Svar #5 Dato: 16 Juni , 2010, 23:01 »
Hvis de skal være kælegeder, så husk at få Mads kastreret ;). Øh, under alle omstændigheder: husk at få Mads kastreret. Han lugter ellers fælt når han bliver kønsmoden - og er så helt uspiselig efter dansk smag /3.....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvorfor har ingen sagt noget?!!
« Svar #6 Dato: 16 Juni , 2010, 23:34 »
Nu spørger jeg måske dumt, men så spark mig lige over skinnebenet. Så forstår jeg at jeg ikke skulle have stillet spørgsmålet. ;)
Må man selv slagte geder og får?
Mvh
Erik Andersen

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Hvorfor har ingen sagt noget?!!
« Svar #7 Dato: 16 Juni , 2010, 23:36 »
Hmm kunne jeg jo godt ha fortalt dig noget om, vi købte 2 geder til selvskab for vores ko da hun var lille, den ene var gammel som jeg ved ikke hvad og viste desværre at hun havde ondt i sine ben så hun bliv aflivet og derefter gik Malina som den anden ged hedder løs rundt på vores ejendom og hun var virkelig en personlighed og elsket af alle på nær min mand som opdaget at hun havde ædt alle hans nyplantet træer, desværre fik Malina smag for genboens nedfalds æbler og gik derfor over vejen som det passede hende og af skræk for at hun skulle blive kørt over gav jeg hende væk til nogle jeg kendte der ikke bor så tæt på vejen som os, så efter at ha været veninde med en ko blev hun nu leder af en flok får, og dem styre hun med hård hånd. Så ja geder har masser af personlighed og man taber hurtigt sit hjerte til de sjove dyr.
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hvorfor har ingen sagt noget?!!
« Svar #8 Dato: 16 Juni , 2010, 23:47 »
 ;D Tænk Elise, jeg troede lige du ville fortælle noget om at puste luft i geder.......
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Hvorfor har ingen sagt noget?!!
« Svar #9 Dato: 17 Juni , 2010, 00:03 »
Nu spørger jeg måske dumt, men så spark mig lige over skinnebenet. Så forstår jeg at jeg ikke skulle have stillet spørgsmålet. ;)
Må man selv slagte geder og får?

Ja, det må man godt. I teorien må man vel slagte "alt" og spise det selv. Hvis du havde en elefant så tror jeg da også at du måtte slagte den.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Hvorfor har ingen sagt noget?!!
« Svar #10 Dato: 17 Juni , 2010, 00:06 »
Hvis de skal være kælegeder, så husk at få Mads kastreret ;). Øh, under alle omstændigheder: husk at få Mads kastreret. Han lugter ellers fælt når han bliver kønsmoden - og er så helt uspiselig efter dansk smag /3.....

Nu er det jo lige sådan at når Mads kan undvære sin mor, har jeg et andet gimmerkid der også kan undvære moderen, så bytter Christina og jeg dyrebørn, og jeg får en ny buk der ikke har familiemedlemmer her.
Og den skal helst ikke være kastreret.
Hilsen
Peter

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hvorfor har ingen sagt noget?!!
« Svar #11 Dato: 17 Juni , 2010, 01:33 »
Ahaaaaaaa - så er det dig, Peter, der må lide under lugten. Det værste er jo nemlig at bukke (i modsætning til væddere) næsten altid er søde og kærlige og  meeeeget gerne vil klappes. Bagefter kan man gå i bad og skifte tøj ::)
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Trine Bierberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 395
Sv: Hvorfor har ingen sagt noget?!!
« Svar #12 Dato: 17 Juni , 2010, 07:09 »
Det er jo heldigvis ikun i perioder at bukken lugter, men så gør han det tilgengæld også!!
Så går den bare på bagerste fold eller bliver sat sammen med gimmerne!! /o
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hvorfor har ingen sagt noget?!!
« Svar #13 Dato: 17 Juni , 2010, 08:37 »
Hehe, jeg burde have vidst at du ikke kunne lade være, Bjørn! :D At tænke sig at slagte nogle at vores FAMILIEMEDLEMMER!! ::) :D Nej, vi kommer ikke til det... Jeg må kapitulere, og sige det modsatte at hvad Bonderøven gjorde... Det her det ER vist et hyggelandbrug :D

Og ja, selv om vi kommer til at savne vores lille Mads, så er vi glade for at vi slipper for bukke...ahem...duften ::) :D Da vi fik alle tre geder herhjem, lugtede de faktisk ret kraftigt. Man kunne lugte dem helt ud i vores bryggers, og jeg var lidt nervøs for hvad dagplejekontoret ville sige, men heldigvis forsvandt lugten ret hurtigt. Går ud fra at det var fordi de gik med buk før :) Jeg kan ellers godt acceptere dyrelugte, men det er bare ikke så smart når vi har folden op af vores hus, og "gedehuset" for enden af vores værksted lige ved bryggerset :)

Men det er en KÆMPE fornøjelse at have dem så tæt på *h Når jeg åbner soveværelsevinduet eller pigernes vindue, så står der 3 glade væsener udenfor. Og hvis det regner, kan vi komme tørskoet ind til dem via værkstedet, og det er intet mindre end fantastisk på en regnvejrsdag med dagplejebørn! *p

@Peter: Mads viser allerede bukketendenser nu :D Kan vi evt. gøre noget for at få ham til at stange lidt mindre? Tænker det er smart at vænne ham af med det, for det bliver jo ikke sjovt hvis han stanger som voksen, hvis der kommer små børn ind og skal klappe geder... Har givet ham et lille klap over næsen, når han stanger børnene, men hvis du (eller andre) har et super trick, vil jeg meget gerne høre *h
« Senest Redigeret: 17 Juni , 2010, 12:45 Fra Christina »

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Hvorfor har ingen sagt noget?!!
« Svar #14 Dato: 17 Juni , 2010, 12:34 »
Ja, det må man godt. I teorien må man vel slagte "alt" og spise det selv. Hvis du havde en elefant så tror jeg da også at du måtte slagte den.

Danny

det kan dog godt betale sig at undersøge prisen for en kummefryser størrelse XXL først!  ;D Alternativt holde nordens største grillfest umiddelbart efter slagtningen...
Med sommerlige hilsner, Christian