Super spændende og lærerig tråd du har startet her Lene, tak for det.
Jeg har i mange år avlet st. guld sortbåndet orpington, og har pgr manglende nye gener, nogle gange været nød til at avle videre på haner med kamfejl, men jeg må desværre sige at det hver gang har vist sig at alle afkom har arvet de dårlige kamme, så det gør jeg ikke længere. Jeg har dog ikke helt den samme oplevelse med at hønerne giver det videre til alt afkommet, har andre erfaringer med det ?
Ja, det har jeg faktisk... Jeg har to maranhøner gående, der på ingen måde er egnet til avl, den ene har blandt andet en fuldstændig forfærdelig kam. Den anden har forkert øjenfarve, næsten ingen løbsbefjering og næsten ingen kobber i halskraven.
Af forskellige årsager var de de eneste høner, der var til rådighed, da hanens fertilitet skulle afprøves.
Meget overraskende er der kommet 5 kyllinger, hvor øjenfarverne er rigtige, løbsbefjeringen god og hønerne har flotte kobberkraver.
Mht. kammene er der 2 høner med ok kamme og 2 ud af 3 hanekyllinger har flotte kamme. Ikke perfekte, men slet ikke i nærheden af den ene hønemors forfærdelige kam.
Min tidligere maranhane havde noget stor kam, der tiltede lidt til den ene side. Alle kyllinger efter ham, fik dårlig kam.