Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hjælp til teknikken  (Læst 4031 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
hjælp til teknikken
« Dato: 02 ſeptember , 2021, 21:48 »
Er der nogen herinde som måske kan hjælpe mig med og forstå teknikken bag min hønseåbner. Det er en chicken guard extreme model. Problemet er den lukker lige lovlig tidlig og de stakkels høns der ikke er nået at komme ind farer forvildet rundt. Den har noget der hedder lux og jeg har ladet det stå på standard som er 80 ved lukning, og hvad gør jeg så. Den skal vente lidt med at lukke, hvad skal tallet så være. Jeg kan godt finde ud af og ændre tallene men jeg forstår simpelthen ikke manualen, så skal tallet være større eller mindre end 80. Puha den teknik, håber på hjælp.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: hjælp til teknikken
« Svar #1 Dato: 03 ſeptember , 2021, 09:04 »
Lux værdien skal være lavere.
Jo mørkere der er, jo lavere er luxværdien.
Skru den helt i bund  8)

Jeg har en hjemmelavet åbner, som betjenes af et kontaktur, som først lukker når det er helt mørkt, ellers ville hønsene slet ikke komme i seng ::)

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: hjælp til teknikken
« Svar #2 Dato: 03 ſeptember , 2021, 09:26 »
Jeg bruger også uret, synes det er svært at indstille lysmåleren.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: hjælp til teknikken
« Svar #3 Dato: 03 ſeptember , 2021, 21:44 »
Tak for svar. Nu vil jeg lige se om jeg forstår det helt rigtigt. Standardværdien for lukning står på 80, betyder det så jeg skal sætte den f.eks på 50. Og så lukker den senere.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: hjælp til teknikken
« Svar #4 Dato: 04 ſeptember , 2021, 21:18 »
Jeg bruger "timer" funktionen, så jeg selv manuelt stiller tidspunktet for, hvornår der bliver lukket. Jeg tør ikke binde an med det andet. Jeg tænker for eksempel på november, hvor der er dage som allerede først på eftermiddagen kan være lige så mørke, som det normalt er om aftenen. Vil den så lukke alle hønsene ude?

Når jeg benytter tidsindstilling i stedet, bliver jeg selvfølgelig nødt til at justere efter årstiden. For en måned siden lukkede den kl. 21, nu har jeg stillet den til kl. 20 og så fremdeles.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: hjælp til teknikken
« Svar #5 Dato: 04 ſeptember , 2021, 21:27 »
Den står også på timer. Det følges ad. Så der skal nok blive lukket. Og hvis der om eftermiddagen er så mørkt mon så ikke hønsene går ind. Men når jeg stiller den lidt langsommere så håber jeg at alle gokkerne når ind. Jeg må prøve mig lidt frem hvor den skal stå.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: hjælp til teknikken
« Svar #6 Dato: 05 ſeptember , 2021, 19:54 »
Jeg har i måneder gået ud og hhv lukket op og lukket manuelt, da ræven i sommers to 9 høns i løbet af få dage. Jeg kørte på auto m dagslys som bestemmende for aktionen. Det gik ik, for ræve kommer jo gerne når lyset kommer tidlig om morgenen og så åbnedes mit tagselvbord.

Lige for lidt siden har jeg så atter tilsluttet automat op lukning og lukning, men efter ur. Så håber jeg det går.
Det er jo ikke til at tage væk  bare nogle få dage. For jeg vil ikke belaste andre med hønse-låge-pasning :O)

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: hjælp til teknikken
« Svar #7 Dato: 05 ſeptember , 2021, 21:33 »
om morgenen i den her tid har jeg stillet den til kl. 08.00, og så er det kun om aftenen jeg har den stillet til sensor og lux. Har du slet ingen nabo tæt på som gerne vil kigge efter om de er kommet ind allesammen. Du skal bare ryste op med en bakke æg en gang imellem. Min nabokone er meget flink og hun gør det gerne. Her i maj måned var ræven også her men fik ikke fat på noget. Der var nogle der sagde den var syg, så måske derfor
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: hjælp til teknikken
« Svar #8 Dato: 05 ſeptember , 2021, 23:30 »
jov jeg har naboer, men . . . . . de får alle æg i de dage de passer dem, men jeg kan ikke få mig til at spørge om de vil gå her over om aftenen. Sidst var de slet ikke ude i 5 dage, men det går nok også. Selv om de er MEGET aktive og flyver og farer omkring hele tiden og især hvis jeg kommer for tæt på-

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: hjælp til teknikken
« Svar #9 Dato: 06 ſeptember , 2021, 06:32 »
du må se at komme ud over den generthed, jeg er sikker på at hvis du spurgte dem gør de det gerne. Og så tit er du vel heller ikke på farten.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: hjælp til teknikken
« Svar #10 Dato: 06 ſeptember , 2021, 20:50 »
najje ikke så tit, men jeg er forfærdelig ked af at belaste andre med mine dyr. Jeg har osse kreaturer der skal ses til og i år har de kun været ude af folden - altså på den forkerte side af tråden to gange og hver gang var det, når andre havde tilsynet. Det er da også f..dens.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: hjælp til teknikken
« Svar #11 Dato: 06 ſeptember , 2021, 20:59 »
Ja ok det kan jeg godt se. Er det ammekøer eller hvad du har
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: hjælp til teknikken
« Svar #12 Dato: 07 ſeptember , 2021, 20:54 »
yes, Galloway

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: hjælp til teknikken
« Svar #13 Dato: 07 ſeptember , 2021, 20:58 »
Ok
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner