Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: En lille kyllings udfordringer  (Læst 1601 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rikkes høns

  • Bruger
  • Indlæg: 10
En lille kyllings udfordringer
« Dato: 04 Juli , 2021, 21:42 »
Efter at have fundet svar herinde på alskens hønselige udfordringer, kommer her en lille historie fra hønsegården som presser sig på for at blive fortalt til ligesindede 8). Det hele startede for 3 uger siden hvor en dværghøne udrugede 4 skønne marankyllinger. Den lille familie fik eget hus og alt var idyl! MEN... 1 uge efter klækning fik ræven åbnet lågen - som jeg i bagklogskabens ulideligt klare lys ikke havde lukket godt nok :o. Jeg vågnede til et tomt kyllingehus :'( !
Een kylling var imidlertid sluppet forbi ræven og piiiipede nu højt fra sit skjul. Den blev indfanget og sat under en varmelampe... PIIIIIP - ikke godt nok! En kollega med næsten alderssvarende kyllinger fik den i pleje, men efter flere forsøg blev familiesammenføringen opgivet. Tilbage i hønsegården var den lille kylling meget lille og jeg kunne jo ikke have den med på kontoret (løsningen blev seriøst overvejet)... Af de 5 resterende høns er der een der ligner kyllingens "mor". Den er absolut ikke skruk men da den ikke er direkte ondskabsfuld overfor kyllingen - og kyllingen konstant opsøger den - blev den udnævnt som plejemor. Det tog den lille kylling under en dag at opdrage den nyudnævnte mor til, lidt stivbenet, at gå i knæ når der er brug for at putte og ikke blive alt for forbavset når der stikker et kyllingehoved ud bag vingen ;D. Nu er kyllingen gode 3 uger og alle høns er lukket sammen igen - det var synd for den ikkeskrukke plejemor at være adskilt fra vennerne længere.
Den lille fis piler rundt i haven og mellem benene på resten af flokken, der næsten har accepteret den. Plejemoren går stadig i knæ når der bliver pippet højt nok og den lille hopper op på øverste pind hvor den sover helt inde under sin plejemor.
Både ude og inde kan den søge helle på den anden side af et stormasket hegn og inde har den ekstra vand og voksefoder i sit helle - men det er ikke så spændende som det de andre spiser!
Den havde en hård start på livet, men derfra har den været ganske heldig! Både med det lune vejr og med en plejemor der mod rígelige mængder af korn og guf har påtaget sig opgaven  :angel:.

Offline Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 934
Sv: En lille kyllings udfordringer
« Svar #1 Dato: 04 Juli , 2021, 22:40 »
Dejligt, at det går så godt, det var jo ikke sikkert fra starten. Jeg har aldrig hørt om en høne der tager sig af andres kyllinger, men godt det skete.  :)

Offline Rikkes høns

  • Bruger
  • Indlæg: 10
Sv: En lille kyllings udfordringer
« Svar #2 Dato: 05 Juli , 2021, 09:29 »
Nej, jeg har heller ikke hørt om det før! Den opfører sig ikke så hensynsfuldt som en rigtig kyllingemor og forsvarer fx ikke kyllingen når de andre kommer for tæt på. Men den giver nok varme og trykhed til at kyllingen har et sted at løbe hen når den bliver kold eller ensom. Jeg har aldrig før bemærket hvor højt en utilfreds kylling kan pippe, så jeg er mere end taknemlig over at løsningen fungerer ;D!