Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: U  (Læst 8206 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Karin Thomsen

  • Bruger
  • Indlæg: 30
  • Husk-glem ikke at være glad :)
Sv: U
« Svar #15 Dato: 13 Februar , 2019, 14:56 »
 :D orv, det anede jeg slet ikke ...

Sad også og tænkte på, hvad der egentlig gjorde at det var en race vs en hybrid.
Troede det var fordi, at en hybrid var en stor pærevælling af alle mulige forskellige racer og at man ikke kunne garantere at de kom til at se ens ud... lidt lige som gård-katte og deres killinger ;)

Så min isa brown kælehøne var altså en hybrid, og ikke en race
Mega spændende  :)



I´m a chiken lover girl, and i'm happy about that :)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: U
« Svar #16 Dato: 17 Februar , 2019, 12:12 »
Nej en hybrid er ikke en race, men en F1 krydsning lavet af nogle hemmelige linjer af høns, som kun producenterne kender opskriften på, da det i denne "verden" kun er højydelse og penge som tæller.
Disse dyr (om man kan lide det eller ej) er kun skabt til enten at lægge æg i 12-14 måneder alt efter produktions formen, for derefter at blive kasseret (minkfoder / biogas) og så indsættes der nye høner. og så videre og så videre.
For som Marianne også skriver, så vil en videre avl, som f.eks. isa på isa ikke give en isa, men et krydsning som bliver langt ringere end forældre dyrene.
Så det er fakta og ikke noget at blive sur over, når der skrives at hybrider ikke er racehøns eller en hønseracer-

Men hvis man virkelig skulle blive sur, så var det, når hybriderne sælges for at være racehøns / en hønserace af diverse forhandlere og også enkelte private. for det er jo at tørre folk....

« Senest Redigeret: 17 Februar , 2019, 12:17 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: U
« Svar #17 Dato: 17 Februar , 2019, 12:28 »
Ast der er andre steder herinde hvor det allerede står. Det hjælper ikke med det jeg spørger om. Du kører det hele ud på et sidespor.
Det eneste jeg føler jeg har lært, er at hønsefolk kan ikke tåle at man kalder en hybrid for race. Jeg forlader denne side. Da det ikke føles som om man får nogen som helst hjælp.
Det er ellers ærgerligt. For jeg troede at dette var en godt sted at få råd og vejledning. A

Jamen der er mange, som ikke ved hvad hybrider, racehøns og krydsninger er, så er det kun ment som en oplysning, og oplysning er vel et eller andet sted ikke at kimse af..... for der er mange, som bliver snydt, og tror de har købt racehøns og det så viser sig at det enten er hybrider eller krydsninger, og dette er da trist, især hvis man ønsker at arbejde og avle videre med dem.
Og så er der vel heller ingen grund til at blive sur over at blive oplyst om en høne er en hybrid eller ej....
« Senest Redigeret: 17 Februar , 2019, 12:31 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: U
« Svar #18 Dato: 17 Februar , 2019, 13:03 »
I sommer købte jeg ruge æg, Fra wyandotter. De havde mange forskellige renracet flotte farvetegninger og ligeledes 2 forskellige haner. De gik alle sammen... Disse kyllinger er super flotte to ser rene ud i deres tegninger og den sidste er lidt lysebrun/hvid/brun- flot men kan bestemt ikke finde nogle der ligner hende.
Hvad kalder man disse? Race f1... 2-3 eller og hvordan med æg ydelse mm. Er det stadig racehøns el blandinger eller hvad? Og kan jeg lave kyllinger på dem? Ikke til salg bare til mig selv, æg og slagt. De er fra 19 juni og er stadig ikke i æglægning. Er det normalt for wyandotter?
 
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: U
« Svar #19 Dato: 17 Februar , 2019, 13:08 »
Hvis det er æg fra wyandotter, så er kyllingerne også wyandotter, da wyandot er en hønserace / racehøns. Men de så er farveblandet, når de er mixet rundt i farverne. Eller dvs. nogle farver kan man godt avle sammen uden at man "ødelægger" dem. 

Wyandotter starter vel også æglægning, når de er 5-6 måneder gamle. Men æglægning er jo meget forhold og især foderbetinget.
« Senest Redigeret: 17 Februar , 2019, 13:11 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: U
« Svar #20 Dato: 17 Februar , 2019, 17:50 »
Jørgen Liljesøe gør i "Den store hønsebog" rede for, hvordan man kan avle hybrider, som får bedre egenskaber end forældregenerationen. Beregnet for hobbyavleren.

Det som støder er vel ikke, at hønsene er hybrider, men at de behandles så dårligt på hønsefabrikkerne.

Når man skaber en ny "race" krydses de eksisterende racer jo også på kryds og tværs.
Og som ved alle andre dyr: Det lille gadekryds kan have netop de egenskaber, som gør det helt uimodståeligt.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: U
« Svar #21 Dato: 17 Februar , 2019, 21:02 »
Alice, der skabes skam nye racer, men som jeg skrev tidligere, er et af kravene for at få den nye race godkendt som en race, (kan også være en ny farvevarietet i en eksisterende race), at racen/farven holder sig konstant i minimum tre generationer.
Det er ganske rigtigt, at man kan opnå "krydsningfrodighed" ved at krydse to forskellige racer, det er dog ikke en given ting, at alle krydsninger bliver bedre end forældreracerne..
Og selvom jeg opdrætter marans, har jeg også "sjove" krydsninger i min hønsegård: eng. araucana X stor maran og auracana X dværg maran, for sjov kalder jeg disse bastarder "maraucana". Jeg har også krydset en "maraucana" og en maran; her får man, at ca. halvdelen af hønekyllingerne også lægger en mørk olivengrøn æggefarve, mens den anden halvdel lægger brune æg.
Når jeg har dem, er det fordi jeg er så tilpas barnlig, at jeg synes, det er sjovt at hente olivengrønne æg.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: U
« Svar #22 Dato: 18 Februar , 2019, 22:18 »
Maran + isbar lægger olivengrønne æg. Jeg har kun isbarhaner, og kan så bestemme, om jeg vil have isbarkyllinger eller krydsninger. De grønne/turkis æg er fra rene isbarhøner. De mørkebrune æg giver så krydsninger.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: U
« Svar #23 Dato: 19 Februar , 2019, 20:10 »
Men men selvom Marianne skriver at en ny race eller varietet skal fremstilles i min. 3 år på landsudstillingen, for at kunne blive anerkendt som en ny race / varietet og optages i standarden.
Så tager det mange flere generationer, mange års avlsindsigt, stor viden om avl og genetik, store tillæg af kyllinger og en hård sortering, før det lykkes.
Så det er ikke bare vupti at krydse en race men en anden race og så har man en ny race. For det lyder lidt at mange folk tror dette.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: U
« Svar #24 Dato: 19 Februar , 2019, 22:40 »
Svenska kulturhönsklubben stambogsfører dyrene. Meningen er at bevare gamle "racer", som nok ikke er anerkendt som udstillingsdyr, men er en kulturarv.
Ophav, brugsegenskaber og selvfølgelig udseende er afgørende.

Martin Silverudd skabte 4 "racer" (som altså ikke udstilles): Queen Silvia, Fiftyfive Flowery, Smålandshönen og "Silverudds Blå (som kan have mange andre farver end blå.
Det er brugsdyr, som man mener, bør bevares for fremtiden.

Martin Silverudd har selvfølgelig krydset alle mulige racer for at få netop de dyr frem, som han ønskede. Araucanaen har sikkert langt ude været med i de høns, som lægger turkis eller grønne æg.

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: U
« Svar #25 Dato: 19 Februar , 2019, 22:46 »
Undskyld: Kulturhönsföreningen.
Det er brugsegenskaberne, mere end udseendet, det drejer sig om. Men selvfølgelig skal dyrene matche de oprindelige.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: U
« Svar #26 Dato: 20 Februar , 2019, 07:47 »
Meen selvom om disse nævnte racer ikke er optaget i f.eks. den skandinaviske fjerkræ standard, så er der jo alligevel en standard på dem, som fortæller hvordan dyrene skal se ud. Og det var jo heller ikke lige i går at Martin Silverud krydsede diverse høns for at lave dem.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: U
« Svar #27 Dato: 20 Februar , 2019, 15:34 »
Det har du helt ret i. Arbejdet i kulturhönsföreningen består bl.a. i at genskabe gamle racer, som blev fremavlet for at kunne forsyne den svenske befolkning med æg og kød. De blev udkonkurreret af industriens hybrider.
Man arbejder bl.a. ud fra Martin Silverudds håndskrevne optegnelser.
Isbar og Silverudds Blå er således optegnet som to forskellige racer i dag.
Martin Silverudd havde selvfølgelig kriterier for udseendet også. Han ville næppe have kaldt en luttehøne for Queen Silvia.
Man arbejder også med andre racer, som i tidens løb har fjernet sig fra formålet: At være produktive dyr, som tåler det barske klima.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: U
« Svar #28 Dato: 21 Februar , 2019, 08:31 »
Ja, desværre lider alle racer under konkurrencen fra de letkøbte hybrider, som bliver laver i millionvis hele året rundt.  /d

Men da folk har en trang til at ville redde dyr. Så skulle de netop kaste sig over racehøns, og vælge dem, så de også består i fremtiden til glæde for de kommende generationer. Og mange af vores racer er endda over 100 år gamle. Så er de ikke netop værd at bevare?

Plus de netop avles ude i privates haver og ikke i komplet lukkede systemer.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Ast

  • Bruger
  • Indlæg: 87
  • Enhver ret til et sundt liv, med gode dyr
    • facebook
Sv: U
« Svar #29 Dato: 21 Februar , 2019, 11:40 »
Og selvom jeg opdrætter marans, har jeg også "sjove" krydsninger i min hønsegård: eng. araucana X stor maran og auracana X dværg maran, for sjov kalder jeg disse bastarder "maraucana". Jeg har også krydset en "maraucana" og en maran; her får man, at ca. halvdelen af hønekyllingerne også lægger en mørk olivengrøn æggefarve, mens den anden halvdel lægger brune æg.
Når jeg har dem, er det fordi jeg er så tilpas barnlig, at jeg synes, det er sjovt at hente olivengrønne æg.

Og hvis man går meget op i mange forskellige naturlige farver på æg. Så har jeg fra en bekendt i USA fået tilsendt det æggefarve kort ud fra krydsninger af stor maran og auracana. Og så derefter kryds F1 og F2, så kan man få f.eks.  murstens rød eller mørke blå æg. Men så begynder man lege med arvegener. Og det er jo det man startet nye racer på.
Har 1.3 Maran i Blå/Kobber, 1.5 Maran i Sort/Kobber, 0.0.19 Maran (Sort, Blå og Splash)/Kobber
0.3 Hunde, 1.0 katte. 0.1 Kone og 1.2 børn. 
Medlem af Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl (WWW.Racefjerkrae.DK), Syd og Vestsjællands Fjerkræklub (http://sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk) og  Maranklub DK (WWW.Maranklub.DK)
Mvh. Anders