Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjææælp... Kom og slagt vores ænder!  (Læst 16181 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline valborghøj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
  • og NEJ, det er ikke mig på billedet :-)
Sort arbejde?
« Svar #15 Dato: 19 December , 2009, 18:39 »
På den anden side, så udfører denne person som skal komme og slagte jo lige pludseligt sort arbejde, som heller ikke er lovligt , hmmmmmm

Hmm... Altså nu er det jo ikke min opgave at få modtageren af disse 4 ænder til at betale skat af disse! Det vil for i øvrigt også være lidt svært at regne ud og højst sandsynligt ligge langt under det man kalder "bagatelgrænsen" for indkomster. Man må jo eksempelvis godt sælge grøntsager fra sin køkkenhave og tjene op til 10.000,- om året UDEN at betale skat af disse  ;D

Nå, men nu ser det jo ikke så håbefuld ud for os, vedr. at få nogen til at komme og "slagte" for os... Måske er der nogen af Jer, der har en gas-gruekedel man kunne låne???  ??? ??? ???

Mvh.
Nicolas
0,1 kone, 2,1 børn, 1,3 Dværg Orpington, 1,6 moskusænder, 1,2 Dværghængebugsvin, 1,1 Hunde, 2,0 Katte

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hjææælp... Kom og slagt vores ænder!
« Svar #16 Dato: 19 December , 2009, 20:18 »
En spand og et par gryder varmt vand kan nu gøre det, Nicolas ;). Det er vist den løsning de fleste af os bruger. Her slagter vi som regel to dyr ad gangen - så bliver man også færdig på et tidspunkt.
Men ja, det er møgirriterende at der er alle de regler, der kun er til for at beskytte erhvervet (læs: pengene) og ikke tager hensyn til at man i århundreder har hjulpet hinanden med slagtning af den hjemmelavede føde. Vi har opgivet at have geder og får grundet al den administration, blodprøvning (dyrlægeregninger) og vaccination som det medfører - selv om de blev spist her på matriklen. Vores høns går i lukket hønsegård grundet hønseinfluenza - og ja, de kan gå frit dele af året, men bliver så nærmest psykotiske når de skal spærres inde grundet mistanke om fugleinfluenza i Tyskland. Men altså - man må indordne sig eller blive god til civil ulydighed (som nok er sjovest) ::).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Thiemer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
  • Ja, og jeg har papir på, at jeg er lam i roen !
Sv: Hjææælp... Kom og slagt vores ænder!
« Svar #17 Dato: 21 December , 2009, 01:48 »
Jeg har af samme grund besluttet at købe en gas-gruekedel. Så ka' jeg d*lme selv plukke !
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu !

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hjææælp... Kom og slagt vores ænder!
« Svar #18 Dato: 18 Januar , 2010, 22:01 »
Hvordan gik det med slagtningen af ænderne? :)

Offline Thomas Eriksen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 34
Sv: Hjææælp... Kom og slagt vores ænder!
« Svar #19 Dato: 31 Marts , 2010, 13:44 »
Myndighederne er fløjtende ligeglade med om du sælger eller forærer eller bytter. Det er stadig omsætning. Så jo, der står i loven at du ikke må forære en suppehøne væk hvis den er renset. Du må kun omsætte en høne der ikke er renset.
Jo der er en regel om at man ikke må slagte på en anden mands grund. Lige præcis dette her blev diskuteret på mødet i Gl. Estrup. Man må tage hovedet af en kylling/and, plukke den og så sælge den. Men man MÅ ikke åbne den og rense den. Repræsentanten for fødevareregionen blev DIREKTE spurgt, om man måtte lade køberen rense kyllingen på sælgerens grund, hvor forholdene var til det med slagtebord og vand etc.. Svaret var NEJ DET MÅ MAN IKKE! Helt uden tøven fra fødevareregionens side. Fjerkræet skal forlade sælgers grund uåbnet.

Det er også sådan at plukkeren i Slyngborg må gerne fortsætte med at sælge og slagte sine egne ænder, uåbnede og plukkede. Der er intet i vejen med hygiejnen hos ham. Men han må ikke plukke for andre. Han må heller ikke engang UDLEJE sine lokaler så andre kan komme og bruge hans maskiner/slagtehus. Det har han fået direkte FORBUD mod. Så jo myndighederne bestemmer sandelig at man ikke må slagte på anden mands grund i ForbudsDanmark og giver store bøder hvis denne "civile ulydighed" bliver opdaget. Vi snakker her om administrative bøder på 5.000-10.000 kr...

Jeg synes selv at dette forbudsvanvid har nået et groteskt niveau, helt uden for fornuft. Men sådan er reglerne altså idag. Og myndighederne har virkelig været ekstremt nidkære for at kontrollere her i området.

Desværre så hjælper alt dette jo ikke dig til at få slagtet, men jeg håber at du finder en løsning.


Hvad så hvis min fætter Arne eller gode ven Benny køber nogle fjerkræ, har dem gående hos mig og kommer og passer dyrene hver dag evt. i deres egen indhegning? Må han så slagte dem og åbne dem hos mig og tage dem med hjem? Må jeg slagte dem for ham så han kan tage dem med hjem?
 /f

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Hjææælp... Kom og slagt vores ænder!
« Svar #20 Dato: 31 Marts , 2010, 15:05 »
Fætter Arne og din gode ven Benny, må gerne have dyr til gå hos dig, de må også gerne snuppe hovedet og fjerne af fjerkræ, men så stopper festen også...  Et par dybfrosne rensede ænder må heller ikke tages med til datteren som evt. bor 1 km. væk fra ejendommen. Åbnede dyr må ikke forlade matriklen hvor de er åbnet, både Arne og Benny må tage de døde og plukkede dyr med hjem, men skal åbne det hjemme hos sig selv, Arne og Benny må gerne hjælpe dig med at plukke og åbne fjerkræ til DIN egen fryser, også hvis de har en gruekedel og en fjerkræplukker med og det bare er en venne-tjeneste.

Men hvis de skyder et par vilde ænder el. gæs hos dig, må de gerne plukke og åbne dem inden de tager hjem med dem, også hvis de skulle få lyst til et par fasaner, det er kun tamt fjerkræ der ikke må åbnes inden de forlader matriklen.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Hjææælp... Kom og slagt vores ænder!
« Svar #21 Dato: 31 Marts , 2010, 15:08 »
Fætter Arne og din gode ven Benny, må gerne have dyr til gå hos dig, de må også gerne snuppe hovedet og fjerne af fjerkræ, men så stopper festen også...  Et par dybfrosne rensede ænder må heller ikke tages med til datteren som evt. bor 1 km. væk fra ejendommen. Åbnede dyr må ikke forlade matriklen hvor de er åbnet, både Arne og Benny må tage de døde og plukkede dyr med hjem, men skal åbne det hjemme hos sig selv, Arne og Benny må gerne hjælpe dig med at plukke og åbne fjerkræ til DIN egen fryser, også hvis de har en gruekedel og en fjerkræplukker med og det bare er en venne-tjeneste.

Men hvis de skyder et par vilde ænder el. gæs hos dig, må de gerne plukke og åbne dem inden de tager hjem med dem, også hvis de skulle få lyst til et par fasaner, det er kun tamt fjerkræ der ikke må åbnes inden de forlader matriklen.

ja, det er da logik...... eller noget /2
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Thomas Eriksen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 34
Sv: Hjææælp... Kom og slagt vores ænder!
« Svar #22 Dato: 31 Marts , 2010, 15:52 »
Fætter Arne og din gode ven Benny, må gerne have dyr til gå hos dig, de må også gerne snuppe hovedet og fjerne af fjerkræ, men så stopper festen også...  Et par dybfrosne rensede ænder må heller ikke tages med til datteren som evt. bor 1 km. væk fra ejendommen. Åbnede dyr må ikke forlade matriklen hvor de er åbnet, både Arne og Benny må tage de døde og plukkede dyr med hjem, men skal åbne det hjemme hos sig selv, Arne og Benny må gerne hjælpe dig med at plukke og åbne fjerkræ til DIN egen fryser, også hvis de har en gruekedel og en fjerkræplukker med og det bare er en venne-tjeneste.

Men hvis de skyder et par vilde ænder el. gæs hos dig, må de gerne plukke og åbne dem inden de tager hjem med dem, også hvis de skulle få lyst til et par fasaner, det er kun tamt fjerkræ der ikke må åbnes inden de forlader matriklen.

Jeg har en idé  /o

Hvis jeg plukker, åbner og renser og gør dem tiptop, så kan min kammerat med jagttegn komme og skyde et hul i hver en klargjort kylling. Så må han vel sælge mine kyllinger hvis vi forklarer at ved et held fløj 20 høns hen forbi gården og HELT tilfældigt nåede min kammerat at skyde dem allesammen.
 *s