Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: diare hos gjess  (Læst 10229 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tinadf

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
diare hos gjess
« Dato: 10 Januar , 2013, 22:33 »
Jeg lurer på om det er noen som kan gi meg et svar.
Jeg har et par voksne gjess og en halvvoksen gjessling. De har hele høst og vinter hatt veldig løs avføring. Spesielt hunnen, virker litt slapp og har dårlig matlyst.
Har prøvd å gi dem ormekur, noe for koksiodose og ropa b.
Kostholdet deres består av korn, brød og grønnsaker.
Er det noe gjessene mangler, eller er det noe annet jeg kan gi dem?

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: diare hos gjess
« Svar #1 Dato: 10 Januar , 2013, 22:55 »
Jeg erhelt nybagt gåseejer, men tænker dette, men har jo ikke selv afprøvet det så jeg giver ingen garentier.

Knust trækul, bruger vi til høns med tyndmave sammen med a-38.
Hønseguf har også fine resultater på vores ænder (opskrift ude i vensre side)

Held og lykke med dem
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: diare hos gjess
« Svar #2 Dato: 10 Januar , 2013, 23:08 »
Hei Tina.

Jeg har også lidt gjess. Jeg kan ikke umiddelbart genkende din beskrivelse fra mine gjess.

Men jeg har lidt spørgsmål. Jeg stiller dem fordi andre her i DK med gjess så måske pludselig får en ide til hvad problemet kan skyldes.

Hvordan er faciliteterne til dine gjess? Har de rigeligt med vand? Har de svømme areal?

Du fodrer med korn, brød og grønnsaker. Hvilke kornsorter bruger du? Jeg fodrer feks mine med ½ majs, 1/4 byg og 1/4 hvede.

Når du skriver at dine gjess har løs avføring, er det så alle klatter der er løse, eller er nogle af klatterne faste? For fugle gælder at klatterne varierer meget, og indimellem er de meget løse.

Hvis de er unaturligt løse vil jeg tro at du kan se på fjerdragten, omkring kloaken, at den virker snavset og ulækker, fordi avføringen hænger ved?

Som 'hønehuset' skriver er det måske en god ide med lidt trækul som de kan indtage efter lyst. A-38 er et surmælksprodukt (syrnet mælkeprodukt lidt som yogurt/ymer/tykmælk), jeg ved ikke lige hvad de tilsvarende produkter hedder i Norge (men det kan jeg finde ud af hvis nødvendigt).

Mvh
Erik Andersen

Offline tinadf

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: diare hos gjess
« Svar #3 Dato: 10 Januar , 2013, 23:18 »
De har en rennende bekk som de har fri tilgang til. Av korn så blander jeg havre og hvete + litt oppdrettsfor.
Spesielt den voksne hunnen spruter avføringen ut. De 2 andre har litt vekslende.
Føler at det er noe som ikke stemmer med dem. Har hatt gjess i flere år nå, men aldri opplevd dette før.

A-38 kan på norsk kalles kulturmelk ;)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: diare hos gjess
« Svar #4 Dato: 10 Januar , 2013, 23:22 »
forsøg at holde dem fra bækken et stykke tid, og giv dem frisk vand i en balje.

jeg ville nøjes med korn som Erik beskriver det i en periode også, og se om ikke de kommer sig
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: diare hos gjess
« Svar #5 Dato: 10 Januar , 2013, 23:44 »
Tina

Kenner du kvaliteten på vandet i bekken? Kan du være sikker på at det er rent og at der ikke eventuelt er tilsluttet afløb af nogen art som kan lede forurenet vand ned i bekken? Er du i tvivl om vandet er rent, da prøv at afskære dem fra adgangen til dette vand, og giv dem istedet rent vand som foreslået af Ina. Vand er en af de væsentligste smittekilder i verden.

Og så endelig forsøg med lidt kulturmelk. Måske en god ide at prøve om de vil spise 'hønseguf' efter opskriften under 'Artikler om foder' i yderste venstre spalte. Der er mange gode ting i den opskrift.

Held og lykke, og lad os vide hvordan det går.
Mvh
Erik Andersen

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: diare hos gjess
« Svar #6 Dato: 11 Januar , 2013, 08:45 »
Hej Tina.

Jeg har tænkt lidt på dine gæs. Jeg kom i tanke om at, den dygtige opdrætter med gæs, hvor vi har fået vores fra, fortalte han var blevet kontaktet at en som havde en kælegås, med dårlig mave og alt bare sprøjtede ud. Gåsen var begyndt at tabe sig og hun havde haft den til dyrelægen en del gange, og haft den under operation. (penge var ikke et problem, det handlede om at få den rask) Til sidst forslog dyrlægen hende at at blande "klatter" fra sunde dyr i gåsens mad. På den måde ville gåsen kunne få de tarmbakterier som den manglede. Det skulle gerne hjælpe.
Igen er det kun noget jeg har hørt, men aner jo ikke om det hitter.
Men jegville da helt sikkert også starte med at holde dem fra bækken, og hælde lidt A-38 og kul og hønseguf på dem.
Ville blot nævne det andet, fordi jeg kom i tanke om det igår aftes, og synes da jeg ville dele min info, just in case, det andet ikke virker. ;)
Kender du Vispumin og levertran? Det får alle vores fjer fra efterår til forår.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline tinadf

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: diare hos gjess
« Svar #7 Dato: 11 Januar , 2013, 09:03 »
Takker så mye for svar. Jeg skal prøve deres forslag i dag. Skal gi dere en tilbakemelding på hvordan det går.
Har ofte gitt hønsene mine hønseguf (senest i går), men ikke til svømmefuglene. Skal prøve å se om de vil ha det, men føler at de kan være litt sære i maten.
Jeg bruker å blander inn vispumin og levertran i hønsegufen.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: diare hos gjess
« Svar #8 Dato: 11 Januar , 2013, 09:04 »
Det var "Gåsepigen" her fra forum, desværre endte det med at Gåsen døde.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: diare hos gjess
« Svar #9 Dato: 11 Januar , 2013, 09:10 »
Hvis de virker afkræftede så er der selfølgelig noget galt.
Men specielt når gæs ikke har adgang til ret meget græs og andet grønt, men derimod lever af kraftfoder/fuldfoder/korn så er mange af deres klatter nærmest ligesom vand. Eller ihvertfald meget tyndt.
Så hvis gæssene ser friske ud og deres afføring er helt tyndt så ville jeg ikke mene at der er noget som helst unormalt i dette. Sådan har mine gæs ihvertfald skidt i de 6 år jeg har haft gæs. Og her snakker vi 80-100 stk gennem årene.

Jer der skal på udstilling, i kommende weekend, vil se samme billede når i kigger på gæssene og ditto med ænderne. Der vil selfølgelig ligge nogen faste lorte men imens i går og kigger vil i også observere nogen af dyrene der skider så tyndt at man ikke kan se klatten, kort efter den er lagt.

Grunden til at flere af jer siger jeres dyr ikke har samme tynde afføring er nok at de går frit og får masser af grønt eller fordi at i netop ikke ser de tynde klatter på grund af at de hurtigt bliver "usynlige".

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: diare hos gjess
« Svar #10 Dato: 11 Januar , 2013, 09:11 »
Det var "Gåsepigen" her fra forum, desværre endte det med at Gåsen døde.

Aahh, tak Marianne /o Kender du også årsagen, måske er der en tråd vi kan følge?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Marita

  • Bruger
  • Indlæg: 294
Sv: diare hos gjess
« Svar #11 Dato: 11 Januar , 2013, 09:51 »
Jeg kunne ikke undgå at bide mærke i, at du skriver, du har forsøgt behandling mod Coccodiose. Nu ved jeg ikke, hvilke præparater, som I bruger i Norge i den forbindelse, men når kyllinger i Danmark har Coccodiose, anbefales oftest Esbetré.  Og netop Esbetré må ikke anvendes til svømmefugle, så jeg håber, det er et andet præparat, du har brugt og efter anvisning fra dyrlæge?

Nu er jeg ikke specielt garvet udi gæs, men jeg er enig med Danny i, at de ind imellem afleverer meget tynde klatter, og dette alene opfatter jeg ikke som et sygdomstegn. Men det virker da bekymrende, at du beskriver gåsen som værende slap og med nedsat ædelyst, og jeg håber, at nogle af de rigtig gode råd, der er kommet i denne tråd, kan hjælpe, så dine dyr kommer på toppen igen.


Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: diare hos gjess
« Svar #12 Dato: 11 Januar , 2013, 13:14 »
Hvis de virker afkræftede så er der selfølgelig noget galt.
Men specielt når gæs ikke har adgang til ret meget græs og andet grønt, men derimod lever af kraftfoder/fuldfoder/korn så er mange af deres klatter nærmest ligesom vand. Eller ihvertfald meget tyndt.
Så hvis gæssene ser friske ud og deres afføring er helt tyndt så ville jeg ikke mene at der er noget som helst unormalt i dette. Sådan har mine gæs ihvertfald skidt i de 6 år jeg har haft gæs. Og her snakker vi 80-100 stk gennem årene.

Jer der skal på udstilling, i kommende weekend, vil se samme billede når i kigger på gæssene og ditto med ænderne. Der vil selfølgelig ligge nogen faste lorte men imens i går og kigger vil i også observere nogen af dyrene der skider så tyndt at man ikke kan se klatten, kort efter den er lagt.

Grunden til at flere af jer siger jeres dyr ikke har samme tynde afføring er nok at de går frit og får masser af grønt eller fordi at i netop ikke ser de tynde klatter på grund af at de hurtigt bliver "usynlige".

Danny

Danny har fuldstændig ret, mine gæs der på denne årstid går på græs, men ikke finder det i store mundfulde, har også nogle meget tynde klatter, og sådan har det været hos de to damer i alle de 12 år jeg har haft dem, men jeg hæftede mig ved at den ene er lidt ude af trit, og ikke spiser så meget.
Her var det tilfældet at min gode gås Mibbe blev tyndere, og ikke åd så meget, men så tænkte jeg på, at når der bliver fodret med korn på jorden, får de ikke så meget, så jeg begyndte at fodre i en stor krukke, se så kunne fruen få fat i maden i mundfuldevis, og det har hjulpet... Jeg tænker at de så ikke skal bruge så megen energi på at få mad nok.
Jeg ville stadig afskære dem fra bækken
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: diare hos gjess
« Svar #13 Dato: 11 Januar , 2013, 13:25 »
hvis du har mulighed så send dine gæs ind på en veltrimmet græsplæne, de elsker de små friske nye skud, og vil ikk ha det lange som man slår hø af, hvis der er græs nok må det rette klatterne

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: diare hos gjess
« Svar #14 Dato: 11 Januar , 2013, 14:16 »
Ja, vores 3 går også på græs (det er megningen, vi så måske kan slippe for at ræse rundt, mellem frugttræerne med græsklipperen) De får også grøntsager, gulerødder i stykker, kål og kogte kartofler, æbler og hvad der lige er med af grønt fra køkkenet. Hertil korn og nu også kraftfoder. De har en skål med skaller, men jeg synes nu ikke rigtig der forsvinder noget, men de har jo heller ikke været her ret længe :) Hønseguf får de 1 gang ugenligt ligesom alle andre fjer.
Deres klatter ligner græs der har været forbi en stavblender, slimet op med lidt vand, det er ikke klatter som f.eks. hos hønsne.
De dage hvor de virklig har omsat nogle gulerødder ligner det gulerodsmos.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"