Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: 2 hanner og 1 hun ??  (Læst 2580 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jane

  • Bruger
  • Indlæg: 417
  • Dejligt med høns i haven!!!
2 hanner og 1 hun ??
« Dato: 22 ſeptember , 2014, 20:19 »
Så er mine 3 l´ænder blevet så store at jeg nu kan se at 2 af dem må være hanner - de har nemlig fået en fin lille krølle på halen.
Forleden dag da jeg havde skiftet vand på deres badebasin -begyndte den ene han at parre sig med damen - den anden lå også i vandet - og så  noget sur ud over dette.
Nå - du til mit spørgsmål, - kan jeg godt have 2 hanner til 1 hun - eller skal jeg helst skille mig af med den ene han ??
Hvis nu at hun anden skulle gå hen og lægge æg - er det så ikke lidt sent for hende at få ællinger ?
Hvor gammel skal en and være før den begynder at lægge æg?
Og så kunne jeg da godt lide at vide hvordan man skal gøre med ænders badevand når frosten sætter ind. Skal de også kunne tage sig et bad i løbet af vinteren ??

Håber at nogle kan hjælpe mig her.
Jane
Bor i nordsjælland i 3460 birkerød. Sammen med 2 græsk gadehunde og 4 katte
Samt 10 sommerfugle koi og 8 guldfisk i havebassin og et akvarie på 260L
Ja - det er blevet en mindre zoo her hos mig
Mine høns!
5  dværg gule/røde silke
1 grå stor silke
2 sorte silke
2 faverolles
1 kocin
2 maran
1kylling brahma
1kylling Kæmpe jersey
2mille fleur
1 sebrigt
1 hane ?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: 2 hanner og 1 hun ??
« Svar #1 Dato: 23 ſeptember , 2014, 08:04 »
Nu går det sikkert meget godt med to andrikker og en and, for det er stadig ungdyr og ikke avlssæson, men til foråret vil der blive kamp og begge haner vil parre hunnen samt sikkert også slås.
Så spis den en ene andrik til mortensaften eller jul
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: 2 hanner og 1 hun ??
« Svar #2 Dato: 23 ſeptember , 2014, 15:36 »
Ænder vil - ligesom gæs - også meget gerne kunne bade om vinteren. Især om vinteren er det også vigtigt for dem at kunne holde fjerdragten i orden, så de kan holde varmen.

I let frost kan du hakke isen af overfladen en gang eller to om dagen, så de kan få sig et bad. Fjern isklumperne med en rive, så går der lidt længere tid, før overfladen iser til igen.

I hårdere frost kan du hælde et par spande varmt vand i, så vandet i bassinet bliver lunkent. Det giver igen lidt længere badetid, med mindre dit bassin er meget stort (så batter et par spandfulde ikke rigtig).

En mere langtidsholdbar og noget dyrere løsning kan du lave med to plastbaljer; den ene lidt større end den anden. Til badebrug skal baljerne selvfølgelig være lave nok til, at ænderne kan komme ind og ud. Fremgangsmåden kan ses her: http://www.sangild.net/?page_id=482
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline jane

  • Bruger
  • Indlæg: 417
  • Dejligt med høns i haven!!!
Sv: 2 hanner og 1 hun ??
« Svar #3 Dato: 23 ſeptember , 2014, 16:31 »
Det var da ellers en god ide den der. Tænker at man måske også ville kunne bruge en termostat- rør - sådanne et som man bruge i akvarier. De kan tåle vandet og hvis man så kan lægge sådanne et i et kar med en tynd plade over så de små ikke kan komme til det, så kan man måske bruge dette. Det er jo noget billigere. Tak for tippet. jane
Bor i nordsjælland i 3460 birkerød. Sammen med 2 græsk gadehunde og 4 katte
Samt 10 sommerfugle koi og 8 guldfisk i havebassin og et akvarie på 260L
Ja - det er blevet en mindre zoo her hos mig
Mine høns!
5  dværg gule/røde silke
1 grå stor silke
2 sorte silke
2 faverolles
1 kocin
2 maran
1kylling brahma
1kylling Kæmpe jersey
2mille fleur
1 sebrigt
1 hane ?