Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Andrik og ællinger  (Læst 6512 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hedvig

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
  • Ingen er perfekt.
    • Hos Hedvig
Andrik og ællinger
« Dato: 30 Maj , 2014, 21:29 »
Min bror har stillet mig et spørgsmål, som jeg nu vil stille videre til jer kloge mennesker ;)

Han har 1.2 moskusænder gående i en gård med to huse og et badekar. Den ene and er mor til den anden. "Mor" lagde sig at ruge først, og da "datter" blev ved at lægge æg i hendes hus, blev gården delt, så "mor's" hus blev isoleret fra de andre.

Da "mor" havde ligget et stykke tid, og "datter" også havde lagt sig, åbnede de gården igen, så "mor" igen fik adgang til badekaret. Men så blev andrikken pludselig besidderisk, og jagede "mor" ud af huset. Så han blev taget fra.

Spørgsmålet er så. Hvornår kan andrikken sættes sammen med dem igen? Hvor gamle skal de yngste ællinger være? Det kunne jo være rart med mulighed for et kuld mere, men der sku nødigt ske ællingerne noget.
Jeg ønsker alle en god dag!

0.2 Huskatte
10.8 Tamrotter

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Andrik og ællinger
« Svar #1 Dato: 30 Maj , 2014, 21:55 »
jeg har i år 4 stammer moskus. og ingen af andrikkerne gør ællingerne noget.
de kan gå med dem daggamle som ældre. så du må nok prøve at lukke dem sammen og stå klar og se hvad han gør. her ruger ænderne næsten kun i mælkejunger, det er deres foretrukne og det gør også at de ikke kan ligge sig 2 sammen.

ænderne ruger og er i samme indhegning som andrikken. det har aldrig givet problemer
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Hedvig

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
  • Ingen er perfekt.
    • Hos Hedvig
Sv: Andrik og ællinger
« Svar #2 Dato: 30 Maj , 2014, 22:21 »
Ænderne havde også mælkejunger i starten, men ville ikke bruge dem, og min bror gætter på, at ænderne er for store til at kunne vende derinde. Men de overvejer nye løsninger, for en af ænderne i den anden stamme har ikke kunnet finde ud af at holde styr på æggene på det flade gulv.

Jeg tror de er nervøse fordi han så hidsigt jagede andemor af æggene. Men det kan godt være der ikke er andet at gøre.
Jeg ønsker alle en god dag!

0.2 Huskatte
10.8 Tamrotter

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Andrik og ællinger
« Svar #3 Dato: 30 Maj , 2014, 22:29 »
her kan de fint vende derinde. og jeg har store moskus. de gider faktisk ikke større huse og hvis de alligevel begynder at ligge æg der, så blive de forvirrede og flytter ofte på ægene. her går det helt uden problemer i jungerne.

ja andrikken burde så heller ikke jage anden af reden, kan godt forstå de ikke gider ham så  :) her er andrikkerne hurtige når damerne kommer ud fra deres rede. men de har aldrig hevet dem af ægene. har dog før hørt om frustrerede andrikker hvis alle damerne ligger og ruger.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Hedvig

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
  • Ingen er perfekt.
    • Hos Hedvig
Sv: Andrik og ællinger
« Svar #4 Dato: 30 Maj , 2014, 23:06 »
Det må da være et tight fit? Hvormeget strø har de så? Ku' være jungerne skal ha' en chance til.

Som jeg har forstået det, trådte han hende ikke. Han belejrede bare hendes hus. Fjollede fyr.
Jeg ønsker alle en god dag!

0.2 Huskatte
10.8 Tamrotter

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Andrik og ællinger
« Svar #5 Dato: 30 Maj , 2014, 23:13 »
Hos genboen sidste år og hos den anden genbo i år har andrikken spist nyudklækkede ællinger! Hos mig slog han ællinger ihjel sidste år, der var 3-4 uger gamle.. Derfor ingen andrik hos mig, når den er færdig med sit job ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Andrik og ællinger
« Svar #6 Dato: 30 Maj , 2014, 23:30 »
Mælkejunger findes i forskellige størrelser.
 Men jeg har nu også en der har bygget rede i en lille junge. Hun startede med 24 æg og hun har 20 tilbage efter jeg har lyst dem. Hver gang efter hun har været væk fra reden laver hun en mur af halm i åbning af jungen som fylder næsten det halve af åbningen. Ingen æg kan rulle ud, men det er godt at hun er i stald med hendes rede for det ville nok blive alt for varmt med så lidt plads hvis den var udenfor i solen.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Andrik og ællinger
« Svar #7 Dato: 30 Maj , 2014, 23:46 »
Nå kan se at det ikke var svar på spørgsmålet. Hvis din andrik ikke har set ællinger før og nu er adskilt fra de to ænder vil det være lidt farlig at sætte ham ind ved dem og ællinger igen for de kan godt være aggressiv når de lige kommer ind og skal vise damerne hvem der bestemmer.
Jeg ville vente til ællinger ikke har brug for mor mere. Hun lægger ikke æg alligevel når hun passer dem.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Hedvig

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
  • Ingen er perfekt.
    • Hos Hedvig
Sv: Andrik og ællinger
« Svar #8 Dato: 31 Maj , 2014, 21:03 »
Er det kun hos nogle anderacer, at hun lægger æg mens hun går med ællingerne, så der er en redefuld klar til at ruge på, når ællingerne kan klare sig selv?

Det gjorde min fars gamle ænder, men det er første år vi har rugende moskus.
Jeg ønsker alle en god dag!

0.2 Huskatte
10.8 Tamrotter

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Andrik og ællinger
« Svar #9 Dato: 31 Maj , 2014, 21:50 »
jeg fylder ret meget halm i jungerne og bruger de største man kan få.
de skal nok få halm ud af jungen igen hvis de mener der er for meget derinde :-)

her er andrikkerne klar til parring når damerne forlader reden. det er det eneste han gør, og det sker som regel hver gang hun kommer ud med få undtagelser. gør han som du beskriver er det en dårlig andrik efter min mening.

mine ænder er netop begyndt æglægning igen samtidig med de går med 1 måned gamle ællinger.
derfor er de nu flyttet fra deres ællinger som kan klare sig selv, og tilbage i stammen.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.