Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Haster-Dræber mor  (Læst 5251 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Haster-Dræber mor
« Dato: 19 Marts , 2013, 09:26 »
Jeg går lige til sagen og håber nogen kan hjælpe lidt hurtigt da det haster.

sagen er den min Moskusand har udruget 4 ællinger i går. Da jeg kom ud for at fodre og skifte vandet, lå 3 døde ællinger i vandet. Jeg troede først de på mystisk vis selv var kommet op i 12liters murespanden, og ikke kunne komme op og var druknet.
Senere på dagen da jeg fik taget mig sammen og var kommet lidt over chokket, gennemgik jeg de døde ællinger. De er slet ikke druknet men simpelthen myrdet råt og brutalt.
1 hvor den bløder fra hovedt.  1 med benet næsten revet af. 1 1 hvor æggeskal og lidt blommesæk stadig sidder på ællingen og blod fra maven.
Jeg troede det var nogen af de andre ænder eller gæssene der pludselig var gået amok, så andemor blev strak hegnet inde med sin rede o den sidste ælling der var i live samt resten af æggene.
Nu kommer jeg ud og kigger og fodre her til morgen, hvor ingen andre har haft adgang til reden og mor. MEEEEN, nu ligger der en lille nyklækket ælling med lidt skal på lige ved siden af reden og er bidt voldsomt i hovdet, så den er ogsp død.
Det pipper stadig under hende, men hvad skal jeg nu gøre?
Skal jeg smide hende af reden, og snuppe levende ællinge(r) og de ikke klækkede æg og ligge i rugemaskinen og håbe de klækker der.
Jeg tør jo næsten ikke lade hende få flere når det er andemor der dræber sine egene børn.
Jeg har aldrig oplevet en mor der slår sine egene børn ihjel, så hvad dælen gør jeg nu? Hæææææælp!!!!
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Haster-Dræber mor
« Svar #1 Dato: 19 Marts , 2013, 09:29 »
Ville lige tilføje at hun fint klækkede og passede ællinger sidste sommer, og derfor er min undren bare endnu større?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Haster-Dræber mor
« Svar #2 Dato: 19 Marts , 2013, 09:37 »
hvis du er sikker på det er mor-and, så ville jeg omgående få fyret op i klækkeren og redde hvad reddes kan.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Haster-Dræber mor
« Svar #3 Dato: 19 Marts , 2013, 09:45 »
Egenlig også min plan men jeg har bare så mega dårlige rugeresultater i maskine så jeg er så pis.. bange for jeg ødelægger dem, men jo det er jo nok det klogeste.

Hvorfor gør det mon?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Haster-Dræber mor
« Svar #4 Dato: 19 Marts , 2013, 09:47 »
En tanke kunne være at de små er lidt inaktive/stille pga. kulden og hun så er lidt hårde ved dem for at få dem til at live op. Det er jo kendt inden for mange andre dyreracer.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Haster-Dræber mor
« Svar #5 Dato: 19 Marts , 2013, 09:49 »
Altså om du "ødelægger" dem i et forsøg på at redde dem, eller ande-mor tager livet af dem så snart de er kommet ud, så ville jeg til en hver tid foretrække redningsforsøget!  *t
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Haster-Dræber mor
« Svar #6 Dato: 19 Marts , 2013, 10:08 »
Nu laver jeg ihvertfald lidt fikumdik og flytter hønseæggene over til gåseæggene, så flamingokassen kan blive klar med temp. og fugt til klækning, og så går jeg ud og hapser resten under hende og så håber jeg på det bedste.

Jeg har bare aldrig oplevet en dræber-mor. :'(
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Haster-Dræber mor
« Svar #7 Dato: 19 Marts , 2013, 10:42 »
Da jeg var barn havde vi gråænder. Et år oplevede vi også en and, der lavede sådan en massakre. Den dræbte ællingerne så snart de kom ud af æggene. Jeg reddede det sidste æg og præsterede at klække det under en arkitektlampe. Ællingen overlevede og boede på mit værelse i et stykke tid. Den fulgte mig hvor jeg gik indtil jeg købte en legekammerat til den og satte den ud til andedammen i haven igen. Efter et stykke tid, hvor den var meget utilfreds med ikke at bo inde hos moar (mig) vænnede den sig til et normalt andeliv. Så åbenbart sker det der med dræbermødre ind imellem.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Haster-Dræber mor
« Svar #8 Dato: 19 Marts , 2013, 10:48 »
Det sker også hos høns, at madammen synes det er hyggeligt at ruge, men gerne vil undvære børnene.
Der er kun en vej, ind med ungerne i sikkerhed, og afbryderknappen til andemor, så det ikke sker igen.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Haster-Dræber mor
« Svar #9 Dato: 19 Marts , 2013, 10:48 »
Puha sikke en grim oplevelse.. Jeg hælder også til at tage æggene fra anden og klække dem selv ud.. Så må hun jo få et forsøg igen senere på foråret. Min umiddelbare tanke var, at det var andrikken..men det siger jeg kun, fordi han fejlagtigt slugte og råspiste 5 nyudklækkede KYLLINGER i sensommeren sidste år, men hvis du er absolut overbevist om, at det er mutter selv, jamen så skal resten af æggene bare væk fra hende! I klækkeren med dem og godt op med fugten..mine engelske bøger siger 80% fugtughed ved klækning af andeæg. Mange herinde mener,m at det er aaaalt for meget, men mine tre (dårlige) forsøg med andeæg sidste år, gav dog først ællinger ved mega høj futgihed!! Pøj pøj..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Haster-Dræber mor
« Svar #10 Dato: 19 Marts , 2013, 11:44 »
Takker for alle jeres hurtige svar.

Jeg sender dem i maskinene, for jeg er HELTsikker på det er mor-and der der har en skrue løs.
Jegfatter så ikke at det kun er nogen der er dræbt, og ihvertfald 1 der fint ligger og bliver holdt varm.

Holder hun så automatisk op med at ligge sig flad eller hvad gør jeg her? Er det pga. vejrskiftet hun lige pludselig ikke kan passe sine børn?
Jeg har mest lyst til at hakke knoppen af hende, for det ville være surt hvis det sker igen eller hun giver gode ideer til vores anden and der skal klække om 14 dage. Men hun var sådan en formidabel mor sidste år, så hvad der pludselig er gået galt kan jeg simpelthen ikke få øje på selv??????????
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Haster-Dræber mor
« Svar #11 Dato: 19 Marts , 2013, 13:38 »
Det er også set før, at mor tager livet af de første og så kommer på bedre tanker, og tager sig fint af resten.
Det er som om de først vågner efter et par stykker, hvor de måske har følt at reden blev truet, og så kommer der liv i moderskabet efterfølgende.
Du må vurderer fra ælling til ælling,  eller hive hovedet af hende så hun ikke fortsætter.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Haster-Dræber mor
« Svar #12 Dato: 21 Marts , 2013, 13:50 »
Jeg ved ikke om jeg skal græde eller grine, men her er status.
jeg valgte at tro på naturen selv kan styre tingene, og satte en babyalarm med kamera op, i tilfælde af hun stadig ville dræbe flere ællinger, og rugekassen stod klar med rette fugt og varme. Hun lå fint og varmede den lille og resten af æggene igår og idag.
Nu kommer jeg hjem og høre en massen pippen og mor-lyde derude fra. Jeg flyver derind og ser den lille familie har rejst sig og har spist og drukket. Hun er gået fra resten af æggene (10 stk.) og har trykket en ny rede til de små. (6 stk.) De er bare nuser :)
Jeg ville så fjerne de sidste æg så hun ikke skal kæmpe med dem. Hold da op vores ellers så søde andemor har forvandlet sig til et lille monster. Jeg er virklig glad for jeg havde læder handsker på, men er nu alligevel ret sikker på jeg får blåmærker på håndryggen, av av :o :P

Så hvad der er sket for hende med de første 4 ællinger aner jeg ikke, men nyder de nye små dunbomber, dog er de skarpt overvåget. :angel:
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Haster-Dræber mor
« Svar #13 Dato: 21 Marts , 2013, 19:36 »
Hun har bare glemt hvad det lige gik ud på det der med at blive mor, og at der så kommer nogen der ser sådan ud, eller også har hun ment at de skulle blive under hende til hun mente de skulle ud,,, det er jo svært at vide hvad en and mener, men tillykke med de små.
Hun kan jo heller ikke tælle så hvis du får flere små ud af de sidste æg, så kan hun også passe dem hvis du lister dem ind til hende
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Haster-Dræber mor
« Svar #14 Dato: 21 Marts , 2013, 19:45 »
Tak Ina.

Jeg har lyst de sidste æg, og må indrømme at de ser ud til at kunne klække når som helst, men fordi de lå heeelt stille derinde, er de smidt ud :-[
Jeg tænkte hun må have en megning om hvorfor de ikke var værd at klække??
Og da vi i forvejen har 1 hønemor med børn i bryggerset og 2 kasser med kyllinger på badeværelset og 7 gæslinger der gerne skulle klække omkring d. 1 april og en skrukand mere med 16 æg jaaa...., så blev det kort procces :-X
Stakkels byggesmølf føler snart Dus med dyrene kan gå hjem og vugge *f Og en smule pip har vi jo nok ;) ;D
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"