Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: 1 1/2 år gamle ænder??  (Læst 15615 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene-P

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 105
    • Urbrand
1 1/2 år gamle ænder??
« Dato: 13 November , 2011, 12:19 »
Halløjsa  :)

Vi skal have slagtet vores ænder, men jeg er i tvivl om de er værd at spise? De yngste er 1 1/2 år gamle, vil de være lækre som mad? Er det et spørgsmål om at tilberede i længere tid, eller vil de blive seje uanset hvordan vi tilbereder dem?
Der er også 1 enkelt på 2 1/2år, vil hun være lækker? Eller er hun hundemad?

Håber der er nogen der sider inde med (og gerne vil dele ud af  ;D) nogle gode svar og evt opskrifter på lidt ældre ænder  :)

Venligst Lene
0.2 Orpington, 0.1 Plymouth Rock, 0.1 Wyandott, 0.2 Lys Sussex, 0.1 Barnevelder, 0.1 sort Australorp, 0.1 Skånsk Blomsterhøne, 2.1 blandinger, 1.2 Dværg Orpington, 0.4 Moskus ænder, 3.6.0 Fransk Vædder, 1.1 Dværgvædder, 0.1 Hollænder, 0.1 Blanidings kaniner, 0.1 Amstaff, 0.2 Maine Coon

karina dj

  • Gæst
Sv: 1 1/2 år gamle ænder??
« Svar #1 Dato: 13 November , 2011, 12:23 »
Det aner jeg simpelt hen ikke...men mon ikke de med sikkerhed ville gå til andefrikadeller ;)

Offline claus74

  • Bruger
  • Indlæg: 237
Sv: 1 1/2 år gamle ænder??
« Svar #2 Dato: 13 November , 2011, 12:32 »
De kan sagtens bruges til andesteg ved evt langtidsstegning eller til sprægt and. Der ligger nogle glimrende opskrifter her på forum

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: 1 1/2 år gamle ænder??
« Svar #3 Dato: 13 November , 2011, 12:49 »
Jeg har også på et tidspunkt lavet "andekebab" - simpelthen skåret alt kødet ud til "småkød" og marineret det i en plasticpose med rapsolie og "kebabkrydderi". Det bliver superlækkert i et pitabrød efter en tur på panden, og der tror jeg ikke det gør noget at anden er lidt "gammel"...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Lene-P

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 105
    • Urbrand
Sv: 1 1/2 år gamle ænder??
« Svar #4 Dato: 13 November , 2011, 15:45 »
I skal have rigtig mange tak for Jeres svar  :)
Dejligt de godt kan bruges så de ikke behøver blive til hundefoder...selvom hunden med garanti ville blive gald  ;)
Nu får vi i stedet fyldt fryseren med lækkert kød og det der "andekebab" skal afprøves! Det lyder super lækkert  /o
0.2 Orpington, 0.1 Plymouth Rock, 0.1 Wyandott, 0.2 Lys Sussex, 0.1 Barnevelder, 0.1 sort Australorp, 0.1 Skånsk Blomsterhøne, 2.1 blandinger, 1.2 Dværg Orpington, 0.4 Moskus ænder, 3.6.0 Fransk Vædder, 1.1 Dværgvædder, 0.1 Hollænder, 0.1 Blanidings kaniner, 0.1 Amstaff, 0.2 Maine Coon

Offline *Christie*

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 146
Sv: 1 1/2 år gamle ænder??
« Svar #5 Dato: 13 November , 2011, 17:55 »
Tja - jeg har tænkt mig at lave juleand af Mumsfillibabba, som er 1½ år nu.
Helt uden tanke på, om hun skulle være sej ?

Nå - det vil tiden vise... 1. juledag  ;D

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: 1 1/2 år gamle ænder??
« Svar #6 Dato: 13 November , 2011, 20:08 »
ALT kan spises ..uanset alder  ;D

Blot et spørgsmål om at grydestege i timer nok og så lige på grill i ovnen for det sidste knas  /o
Med venlig hilsen Søs

Offline Lene-P

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 105
    • Urbrand
Sv: 1 1/2 år gamle ænder??
« Svar #7 Dato: 13 November , 2011, 20:15 »
Lyder godt vi også kan få 1 eller 2 med lækkert skind og helt som vi ellers kender til and  :)
0.2 Orpington, 0.1 Plymouth Rock, 0.1 Wyandott, 0.2 Lys Sussex, 0.1 Barnevelder, 0.1 sort Australorp, 0.1 Skånsk Blomsterhøne, 2.1 blandinger, 1.2 Dværg Orpington, 0.4 Moskus ænder, 3.6.0 Fransk Vædder, 1.1 Dværgvædder, 0.1 Hollænder, 0.1 Blanidings kaniner, 0.1 Amstaff, 0.2 Maine Coon

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: 1 1/2 år gamle ænder??
« Svar #8 Dato: 13 November , 2011, 20:56 »
De kan sagtens spises! Jeg har netop lavet andesteg, dog en ung and, men 5 timer i ovnen på 125 grader varmluft, og så lidt tid i ovnen på grill til sidst.. Åh en fantastisk and..SÅÅÅ saftig  /o

Pøj pøj med slagtning og efterfølgende steg!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

karina dj

  • Gæst
Sv: 1 1/2 år gamle ænder??
« Svar #9 Dato: 13 November , 2011, 21:39 »
Metmus! Var det en moskus? og hvad vejdede den?

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: 1 1/2 år gamle ænder??
« Svar #10 Dato: 14 November , 2011, 06:44 »
ALT kan spises ..uanset alder  ;D

Blot et spørgsmål om at grydestege i timer nok og så lige på grill i ovnen for det sidste knas  /o
Da jeg var barn realiserede mine forældre en kort overgang drømmen om at bo på landet. Vi havde en meget økonomisk (fedtet) nabokone, så min mor blev glad og overrasket, da hun en dag kom med en suppehøne og forærede den til min mor.
Den blev kogt til suppe, og suppen var god, men kødet uspiseligt, så min mor hakkede kødet til hachis. Det smagte som savsmuld, ikke en gang hunden ville æde det.
Naboens høns var almindelige æglægningshøns, jeg kan huske hun solgte æggene og de blev afhentet i store 30-ægbakker vist nok en gang om ugen. Jeg husker stabler af æg. Jeg ved ikke, om der dengang har været tale om deciderede æglægningshybrider, det er jo ca 45-48 år siden.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: 1 1/2 år gamle ænder??
« Svar #11 Dato: 14 November , 2011, 06:49 »
Suppe kogt på and er også ret fantastisk.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: 1 1/2 år gamle ænder??
« Svar #12 Dato: 14 November , 2011, 07:40 »
Jeg snakkede engang med en søn af en slagtermester og spurgte ham om det samme "kan svømmefugle bliver for gamle" ?

Og han svarede "nej de skal bare have lidt længere tid" ?

Det er ligesom at tro at en hjemmelavet hane på 2 kg. kan blive mør på en time, ligesom en papkylling på 1600 gram  ???
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: 1 1/2 år gamle ænder??
« Svar #13 Dato: 14 November , 2011, 08:47 »
Metmus! Var det en moskus? og hvad vejdede den?

Nej, det var en dansk landand, og den var en lille fætter på kun 2700 gram...men hold op en masse kød alligevel og særdeles mættende kød  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: 1 1/2 år gamle ænder??
« Svar #14 Dato: 14 November , 2011, 08:52 »
Det er ligesom at tro at en hjemmelavet hane på 2 kg. kan blive mør på en time, ligesom en papkylling på 1600 gram  ???

Og det er endda en stor papkylling, de fleste er jo ikke større end 1200 gram, og det er inkl væske i kroppen...  :P :-\

Jeg lavede en wyandothane forleden (unghane), 1800 gram, 2,5 timer i ovenen på ca 150 grader ...noget så fantastisk har jeg aldrig smagt! Vi er blevet enige om, at selve smagen gjorde, at vi må simpelthen bare have flere wyandotter næste år, og jeg har endda indtil videre været fortaler for industrislagtekyllinger, men wyandotsmagen her blev altså klart nummer 1 !! /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling