Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: 2 ud af 4 moskusællinger er døde...  (Læst 2632 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
2 ud af 4 moskusællinger er døde...
« Dato: 24 August , 2011, 16:35 »
Øv, øv, jeg havde efter et par års pause besluttet mig for, at få et par ællinger, det blev til 4 stk., men suk, 2 af dem er døde.

Den ene døde da den var 14 dage gammel, den havde problemer med vejrtrækningen, den kom ind i en papkasse og holdt lunt, men var desværre død næste morgen.

Der er så gået 14 dage igen - og nu er de 3 små en god måned gammel - og så ligger den næste ælling død udenfor. Ingen synlige tegn på noget som helst, ingen ydre skader. Begge de to der er døde var brogede - er de mere sarte?

Kan det være noget infektions-stads? - måske lungebetændelse idet det har været så fugtigt?

Er der flere der har oplevet det....

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: 2 ud af 4 moskusællinger er døde...
« Svar #1 Dato: 24 August , 2011, 16:51 »
Hanne har dine ællinger en mor, eller er de på egen platfod ?

Hvis de går alene har de ikke forstand på at gå i tørvejr og læ, og de kan ikke så godt tåle at blive våde og kolde i længere tid,  da deres lunger er lige under dunene på ryggen, får de meget nemt lungebetændelse.
Små ællinger skal helst have varme under lampe, og deres liv skal styres, så de ikke går ude i øsende regnvejr.

Nu ved jeg jo ikke om det er sådan hos dig, men det kan være en mulighed.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: 2 ud af 4 moskusællinger er døde...
« Svar #2 Dato: 24 August , 2011, 17:33 »
øv øv med ællingerne.

har aldrig selv oplevet en ælling er død på den alder, kun næsten nyklækkede og kun tre gange indenfor det første døgn. den ene virkede hjerneskadet og døde dagen efter, den anden blev mast ihjel af en lidt kluntet/vild mor. og den sidste frøs ihjel (den var meget lille) da de gik ude og igen en uopmærksom mor der havde travlt med meget andet. alle ællinger var indenfor de første 3 levedøgn.


har på 2-3 somre fået knap 100 ællinger og aldrig har der været døde mens de voksede op. har både brogede i hvid/sort og hvid/blå og helt hvide.


da jeg anskaffede moskus ænder fik jeg også at vide fra en der havde haft moskus at der indimellem døde nogle ællinger som de voksede op.

har bare aldrig selv oplevet det.


har nu en and der ligger på 5 æg (så få fordi måger og krager tager dem, inden de når at ligge sig på ægene) hun får meget sent ællinger og er lidt spændt på hvordan det vil gå. er der ikke nogle blå imellem bliver de nok solgt alle sammen med mor.

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: 2 ud af 4 moskusællinger er døde...
« Svar #3 Dato: 24 August , 2011, 17:51 »
Jeg har et ret stort fra fald på mine moskusællinger også. De passer dog for det meste sig selv.

Jeg har holdt øje med de ikke ligger druknet i en vandkant, ellers kan jeg ikke se hvad jeg som sådan kan gøre ved det. Udover at tage dem ind og jeg skal give dig.
Jeg tænker der nok er en grund til de får så mange ællinger...

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: 2 ud af 4 moskusællinger er døde...
« Svar #4 Dato: 25 August , 2011, 09:21 »
Hej alle....tak for svar....og ja, de har en andemor, og hun har været rigtig flink til at tage dem med ind når det regnede....og jeg har også 2 fuldvoksne gæs som er personlige bodyguards for de små - jeg siger bare: "stakkels den, som får de små ællinger til at pippe efter hjælp"..... ;D

Ja, sådan er naturen jo indrettet - det kan jo også være at de har en indre et-eller-andet skavank, så den vej rundt har jeg ikke de store skrumpler, for det er jo - den stærkeste overlever....

Og ja, Jesper, det er nok ikke uden grund at hver and kan have mellem 20-40 ællinger (har jeg prøvet i de første år). Ha, dengang var jeg så naiv og tænkte: "Aj, så mange ællinger får de garanteret ikke...."....det endte med en ællingeflok på omkring 60 stk... ::)