Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Gæs i eksil  (Læst 7669 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Gæs i eksil
« Dato: 23 November , 2010, 19:46 »
Grundet dårlig erfaring fra sidste vinter, hvor jeg mistede 2 af mine svanegæs til ræv el.l. da der kom is på søen, har jeg allerede nu tage mit gåsepar ind.

Da de var i søen fik de hver dag en spand hvede, det får de også nu, men de spiser ikke rigtig noget, så jeg håber nogle af de erfarne gåsefolk har nogle gode råd.

Hvis vinteren skal vare til midten af Marts som i år, bliver det jo 4 måneder i eksil

mangler de noget ?
er der noget nede i vandet jeg skal erstatte ?
Skal de have æglægningsfodder når vi kommer længere hen på vinteren?
Hilsen
Peter

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Gæs i eksil
« Svar #1 Dato: 23 November , 2010, 19:51 »
Hej Peter


De røre sig jo ikke så meget, så måske der for de ikke kræve så meget foder.

Men lidt grøn måske, ved godt det er svært på denne årstid eller måske lidt pillefoder blandet med lidt vand.

Tommy 

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Gæs i eksil
« Svar #2 Dato: 23 November , 2010, 19:58 »
Jeg tænker at de måske har delt den spand hvede med andre væsener? Så kan det måske se ud som om de ikke spiser så meget nu, hvor de er alene om maden. Men jeg ville nu også supplere med pillefoder, f.eks. voksefoder - og give det i en balje vand sammen med hveden.
Mvh Marianne

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Gæs i eksil
« Svar #3 Dato: 23 November , 2010, 19:58 »
Jo - og så kan du give dem lidt godt græs-hø, så de har noget grønt at gnufle i.  :)
Mvh Marianne

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Gæs i eksil
« Svar #4 Dato: 23 November , 2010, 20:09 »
Jeg tænker at de måske har delt den spand hvede med andre væsener?
 

Ja, det er rigtigt, der var mindst 50 vildænder + vores moskusænder de skulle kæmpe om føden med, men jeg syntes de burde spise mere end de gør nu.
De virker lidt rastløse, men det er selvfølgelig også sin sag at vænne sig fra 1000 kvardratmeter til 9.
Hej Peter


De røre sig jo ikke så meget, så måske der for de ikke kræve så meget foder.

Men lidt grøn måske, ved godt det er svært på denne årstid eller måske lidt pillefoder blandet med lidt vand.

Tommy 

Jeg vil prøve at finde sådan nogle grøntpiller, og se om jeg kan få dem til at blive glade igen.
Hilsen
Peter

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Gæs i eksil
« Svar #5 Dato: 23 November , 2010, 20:48 »
Når du skriver at de fik "en spand hvede" hver dag.
Er det sådan en sort 10 liters spand? Fordi så skal du absolut ikke regne med at det er mængden de spiser pr. dag.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Gæs i eksil
« Svar #6 Dato: 23 November , 2010, 22:21 »
Hej Peter
Nu ved jeg jo ikke om der er forskel på foderet til en svanegås og min Mibbe som jo er en dansk landgås.

og jeg kan heller ikke sige dig præcis hvor meget de spiser for de spiser sammen med en flok ænder, men her får de lidt andeledes foder.

Her er alt blandet både til høns gæs og ænder i lige dele knækket majs, hvede som jeg gerne vil have valset, voksefoder eller sofoder og en sjat havre,også gerne valset.

Det er den samme kost året rundt, og mine har jo kun adgang til vand i baljer og altså ikke søvand.
Jeg bruger af og til lidt vitamin tilskud i form af vispumin pulver.
Derudover er der kogte/bagte kartofler og brød fra husholdningen.
Hele vinteren får de hele gulerødder ligesom hestene.

Hvis jeg skulle have mine lukket inde, ville jeg give dem lucernegræs med olie, de spiser det når de stjæler det fra hestene, men om de gider ellers, ved jeg ikke, ellers er der græspiller man kan købe i sække af 10 kg.

Den kost har de levet af de sidste ti år, så mon ikke det er i orden, de ser i hvert fald særdeles sunde ud.

Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Gæs i eksil
« Svar #7 Dato: 23 November , 2010, 22:38 »
Min Keld keeeeder sig, når jeg lukker ham ind. Og han har endda hele huset at rende rundt i. Efter en halv times tid står han og båtter henne ved døren og vil ud. Han vil hellere tulle omkring udenfor, også om aftenen. Han bliver lukket ind i gåsehuset, når jeg går i seng.

Han spiser ikke alverden; måske 2-3 dl. i døgnet + en bæreposefuld ukrudt fra naboerne. Haven har han fået barberet ned til stubbe. Han får en blanding af 1/2 hønsepiller, 1/4 havre og 1/4 byg. Og han tager støt på, vejede over 7 kg. sidst jeg vejede ham.

Til Ina: Sikken fin lille hvid sneplov, du har! ;D
Tak for tippet om lucernegræs/græspiller; dem vil jeg købe, næste gang jeg er i foderstoffen.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Inge B.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Gæs i eksil
« Svar #8 Dato: 29 November , 2010, 22:01 »
Det er første vinter jeg har gæs (et par danske landgæs ca. 5 år gamle) - Dejligt med de forskellige foder-forslag. Dog kan jeg ikke helt finde ud af om der skal fodres adlibitum eller om der skal fodres flere gange om dagen i afmålte portioner - i så fald kunne jeg godt tænke mig at vide ca hvor meget foder pr dag pr gås. (synes det er svært at vide om de får for meget eller for lidt).
mvh
Inge

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Gæs i eksil
« Svar #9 Dato: 29 November , 2010, 22:22 »
da jeg ikke regner med at du skal spise dine gæs, så kan jeg sige at mine får mad en gang om dagen, men der er jo ikke meget for dem at finde på nuværende tidspunkt så du kan jo prøve dig frem, de er meget nøjsomme, og spiser bare ikke op hvis ikke de har lyst, du kan så sætte resten ind om aftene, så der ikke kommer rotter i det.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Inge B.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Gæs i eksil
« Svar #10 Dato: 29 November , 2010, 22:46 »
Tak for svaret! Dejligt at vide, at de bare ikke spiser op, hvis der er for meget foder - jeg har været bange for at overfodre dem (en eller anden har fortalt mig at de vil spise til de "tilder", hvis de får mulighed for at æde frit af det foder jeg tilbyder dem). Og nej jeg skal ikke spise mit gåsepar, men venter med spænding på om det vil lykkedes at få udruget gæslinger til foråret.
mvh
Inge

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Gæs i eksil
« Svar #11 Dato: 05 December , 2010, 20:10 »
Jeg beregner 200 g. korn/kraftfoder pr. gås og jeg har i år fodret (mens der var ungdyr i flokken) med 1/4 havre, 1/4 byg, 1/4 hvede og 1/4 voksefoder.
Og slagtevægtene på gæssene var større i år end sidste år (men de har nu også fået et større stykke at gå på)

Nu er mine gæs og svaner også taget ind for vinteren og nu får de 1/3 havre, 1/3 hvede og 1/3 byg.

Jeg vil så starte med at give dem noget tilskudsfoder (fuld af pep fra Mølleren) omkring 1. januar.
« Senest Redigeret: 05 December , 2010, 20:13 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Ditte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Alt Godt Fra Haven.....
Sv: Gæs i eksil
« Svar #12 Dato: 09 December , 2010, 09:17 »
Dels tror jeg også at de har delt rigeligt ud til vennerne ved vandhullet, og dels så savner de nok vennerne ved vandhullet. Det tager dem lidt tid at vænne sig til nye forhold!
Norsk Buhund
Katte racerene og racesnavsede
Boergeder
Kaniner
Høns