Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hjælp til nybegynder  (Læst 5239 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans Kristian

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
hjælp til nybegynder
« Dato: 28 April , 2008, 22:12 »
Hey mit navn er hans kristian. jeg er helt ny hva angår fjerkræ. men håber i kan hjælpe mig.

mig og min famile er blevet ejer af en lille hyggelig gård og nu kunne vi godt tænke ås at have nogle ænder til at gå.

jeg har læst jeres gode indlæg herinde men der er stadig et par ting jeg er i tvil om. som jeg håber i kan hjælpe mig med. da det skal være helt i orden til dem.

   1 andrik og 2 til 3 damer. hvor mange ællinger for de i løbet af et år. og hvornår kommer der ællinger..... er det flere gange om året.?????

 jeg har valgt at indhegne ca 300 m2 til dem. er det for lidt??

 jeg har sørger for et badekar til dem. er det ok???

 planen var at jeg ville bygge et hus eller lign til dem. men  hvor stor???. skal det være legehus størelse. hvor der står 3 redekasser i. plus fodretruet.

 eller skal redekasserne være udefor huset. eller skal fodret være i det fri.

hvordan gør i...

håber i kan hjælpe mig og at jeg ikk har spurgt alt for dumt.

forresten havde regnet med at det skulle være hvide landænder. er det oki?
« Senest Redigeret: 28 April , 2008, 22:20 Fra Hans Kristian »
HKP

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: hjælp til nybegynder
« Svar #1 Dato: 28 April , 2008, 22:23 »
Hej og velkommen til Hans Kristian.

Jeg vil prøve at svare dig og så se om jeg får det hele med  :D

Allerførst; kanon valg med ænder.. De er dejlige dyr.

1 andrik og 2-3 ænder lyder ok. Gerne et par ænder mere. Når de ruger om sommeren er der ofte flere af gangen der ligger, og så vil andrikken måske jage nogle af, hvis han har for få. Han skal underholdes og skrukke ænder er ikke sjov for ham  ;D

300 m2 bliver hurtigt raseret, så er hvis det er ok det bliver til jordfold og mudder og snask, så er det nok. Har du mere plads, så kunne en fast indhegning med netoverdækning gøre det ud for nattegård og til de perioder hvor der er krav om overdækning (læs om fugleinfluenza). + beskyttelse for ræven, hvis du laver gården solidt!
Så kunne du lave en indhegning der var større som daggræsningsområde. Begynder det at blive slidt, så holder du bare ænderne inde et par dage.

Et badekar kan være fint. Bare du sørger for at lave en rampe eller andet, de kan bruge til at komme op. En and kan godt drukne. Husk at overdække vandet. Igen læs om fugleinfluenza og reglerne for vanding.

Et hus behøver ikke være så stort. Bare der er plads til alle i skidt vejr og om natten. Lav gerne plads til ændernes reder i huset, så er de også beskyttet om natten.
Men belav dig på at det kan blive svært at få ænderne ind til natten. En lille indhegning rundt om til de får det lært. Ellers får du god motion  ;D

Fodring skal ske indendøre eller under halvtag.

Læs i leksikon under sygdomme. Der finder du en masse om fugleinfluenza du kan tage med i overvejelserne. Så kommer du godt fra start, og undgår ændringer senere hen.

Og husk at ingen måde er rigtig. Læs alt du kan og drag erfaringer ud fra det. Og spørg - spørg og spørg..
God læselyst  <Q (i mangel af en andesmiley)
Hilsen Susanne

Offline Hans Kristian

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: hjælp til nybegynder
« Svar #2 Dato: 28 April , 2008, 22:52 »
mange tak for hjælpen. tror jeg kan lave 1500 m2 til dem. men så bliver det mellem 25 æbel træer. må de godt det..???

kan jeg så bare lukke dem ud i den store indhegning om morgen... og  lukke dem ind i den overdækket om aftenen hvor fodret står til dem og så rede kasserne inde i huset.???

hvor mange ællinger kommer der på et år med 3-5 damer.  og passer det med de kan bruges til jul så...

tak for de andre gode svar

ps. hvordan laver jeg den optimal redekas

og skal de tækkes når de skal gå i den åbne indhegning
HKP

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: hjælp til nybegynder
« Svar #3 Dato: 29 April , 2008, 09:19 »
Hej og velkommen til - og glæd dig til at få et par ænder til at gå rundt, de er hyggelige, tager al kryb og kravl og smager godt.

De kan fint gå mellem æbletræer - hos os går de mellem alt - træer, have, græsmark, køkkenhave o.s.v. - ænderne laver kun den ravage, at de kommer til at stampe på en staude, de skraber og roder ikke som høns gør det.

Det lyder helt fint med stor og lille indhegning - og er de ligesom vore (moskusænder) så går de selv ind ved tusmørke - ind i "stalden" hvor der er mad og vand. Maden er færdigfoder købt på møllen.

Ællinger: uh, et kapitel for sig - nå, de kan ligge på op til 20-30 æg pr. and - så det er bare lige den hurtige regnemaskine, så ved du hvor mange du evt. kan få. Jeg reducerede antallet af æg indenfor den første uge, når de var påbegyndt rugningen. De går af reden 1 gang i døgnet for at vaske og pudse fjerdragt og så tog jeg æg fra reden og de fortsatte rugningen, som om intet var hændt. På den måde kan du selv bestemme antallet.

De kan begynde allerede i februar måned med at ruge - så teoretisk kan de vel få 2 gange årligt, jeg har dog aldrig prøvet det eller ved om de gør det. Jeg regulerer det, så rugningen foregår april/maj for at det skal være lidt lunt i vejret.

Stækning: har aldrig stækket, men det er p.g.a. rævebesøg - for så har de en chance for at kunne flyve væk. Vil man være sikker er man nødt til at stække dem.

De smager rigtig godt til jul......

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: hjælp til nybegynder
« Svar #4 Dato: 29 April , 2008, 09:33 »
Det vil være fint i en æblelund (det lyder godt  :D )

Og ja ind i en 'sikret' gård til natten, hvor de har mulighed for at gå i hus, eller sove i det fri.
Foderet skal helt under tag, det samme med vandet. Det er så vilde fugle ikke kan skide i det. Det kan de jo gennem net.

Det med ællinger er alt fra 0 til 120+. Og nej det er ikke en tastefejl  :o
Mange ænder starter med æglægning allerede i februar. Og får hun lyster så ligger hun sig på reden når der er mellem 10 og 30 æg. (sådan ca. det kan svinge).
Men det er meget tidligt og mange æg, på så kold en årstid.

Hvis du indsamler de æg de lægger, så vil de fortsætte en periode. Disse æg kan fint bruges i husholdningen. Så kan du op mod maj måned begynde at indsamle rugeæg. Vælg de pæneste uden møg på. Læs om rugeæg og opbevaring i leksikon.
Lad de snavsede ligge i reden og vent nu på at en and ligger sig skruk. Når hun har lagt et par dage, så tag hende af (pas på hænderne - de bider) og fjern æggene og erstat dem med de æg du har indsamlet. Dem har du mærket (evt. med et par krydser/dato med sprittusch), så kan du efterfølgende fjerne de æg der kommer til. For det kan ikke undgåes at en anden and vil 'hygge' med.
Giv hende 15-20 æg at ruge på. I maj måned er det ikke for koldt til 20 æg.

En redekasse kan være en mælkejunge, en papkasse, en trækasse, en fordybning i underlaget og alt mulig andet. En moskus er ikke kræsen. Bare der er mulighed for at ællingerne kan komme ud af den, er den god.

Hvis du vil være sikker på at ænderne ikke smutter over, så kan du godt klippe svingfjer at den ene vinge på hver and.

Her er et billede af det, godt nok på en høne. Men princippet er det samme.



Og nu slår det mig at jeg ikke ved hvilken slags ænder du vil have. Jeg skriver vildt og blodigt om moskusænder, da det er dem jeg kender..  :P
Hilsen Susanne