Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Maran og ægfarve  (Læst 2449 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Maran og ægfarve
« Dato: 05 Januar , 2014, 11:56 »
Hej

Jeg er den glade ejer af 2 dejlige Maran damer (en BK og en SK) og en flot Maran hane (SK)

Tante Grå (BK) begyndte at lægge æg ret hurtigt, men jeg afventer stadig Josephines.
Tante Grås æg ligger på 3-4 på skalaen. Jeg vil gerne avle kyller her til foråret.

Mit spørgsmål er:
Kan æggefarven blive mørkere hos kyllerne, når de begynder at lægge æg (selvom det æg de selv kommer fra ligger på 3-4) ?
Eller bliver farven på æggene altid lysere fra generation til generation ?
Er der større chance hvis jeg vælger de mørkeste æg til rugning ?

Jeg spørger mest, for at jeg gerne vil være i stand til at svare ærligt på en evt. købers spørgsmål, når de spørger til æggefarven.

Hører også gerne andre betragtninger / ideer, jeg kan være opmærksom på mht. avl.




Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Maran og ægfarve
« Svar #1 Dato: 05 Januar , 2014, 12:04 »
Æggene er jo lidt som frø. Alt efter hvilke gener forældrene har, således bliver afkommet.

Nogen siger det er vigtigst for ægfarven af hanen kommer fra et mørkt æg. Så vidt jeg har kunne læse mig frem til er der intet hold i dette. Men hanen bliver som regel far til en masse kyllinger, hvor hønen bliver mor til et mindre antal. Hanen giver altså sine gener videre til et større antal kyllinger. Derfor er det af største vigtighed at hanen har gener for meget mørke æg.

Hvis hanen kommer fra et meget mørkt æg, så ved man at han enten er homozygot eller heterozygot for meget mørke æg(har gener for at kunne lave meget mørke æg). Om disse gener kommer til udtryk (afkommene lægger selv meget mørke æg) kommer an på hvilke høner han parres med.

Lægger dine høns pænt mørke og hanen er bror til disse, så skal du nok ikke regne med at kyllingernes æg bliver meget mørkere :-)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Maran og ægfarve
« Svar #2 Dato: 05 Januar , 2014, 12:10 »
Tak for svaret Johanne ... det er jo ligefrem et svar, jeg forstår   /o

Nu vil jeg så lige få tjekket op på de to forhold, du nævner (farve på det æg hanen kommer fra - og om han er bror til hønerne).  Så er jeg i hvert fald bedre klædt på til at give et ok svar til en evt. køber.
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner