Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dalmatiner Silke  (Læst 3194 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline cmilton

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 336
  • Be Happy :D
Dalmatiner Silke
« Dato: 30 April , 2013, 11:18 »
Hej Venner :)

Jeg synes det lyder "ustyrligt" spændende med denne nye varietet og jeg har stadig MEGET at lære om arvelighed :) Så mit spørgsmål er, hvad er "opskriften" på en Dalmatiner Silke ? :)
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Dalmatiner Silke
« Svar #1 Dato: 30 April , 2013, 11:41 »
der er vist ikke ret megen eksakt viden om denne farve, ud over at dominant hvid vist er indblandet. Men læs evt. på
http://www.chickencolours.com/Pigment%20holes%20Paint%20Silkies.pdf
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline cmilton

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 336
  • Be Happy :D
Sv: Dalmatiner Silke
« Svar #2 Dato: 30 April , 2013, 12:01 »
@Kvb - Uhh... det ser ud som interessant læsning :) Må hellere igang... Er total blank iforhold til arvelighedslære og sådan :)
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Dalmatiner Silke
« Svar #3 Dato: 30 April , 2013, 12:32 »
Hvis du er helt grøn i forhold til arvelighedslære, skal du måske starte et andet sted. Ellers er det ikke sikkert, at du få så meget ud af den anden artikel. Et godt bud at starte kunne være "Husdyravl : teori og praksis" af Lars Gjøl. Der er et par kapitler i om generel arvelighedslære skrevet på en let forståelig måde. Du kan måske være heldig at finde bogen på biblioteket
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Dalmatiner Silke
« Svar #4 Dato: 30 April , 2013, 16:06 »
Jeg skal ikke gøre mig klog på genetikken bag dalmatiner farven. Men da jeg havde dalmatiner silkehøns for 4-5 år siden, kom der alle mulige farver ud af dem.
Der kom selfølgelig nogen dalmatiner farvede men der kom også rødlige og brunlige dyr med hvid underfarve og helt hvide dyr.
Så der var et stort "spild".
Om farven er blevet mere renavlet idag ved jeg ikke men man kunne da håbe ;)

Danny
Himlen bør altid være blå!