Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kan det være andet???  (Læst 1997 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline alfa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 232
Kan det være andet???
« Dato: 28 Maj , 2010, 08:36 »
Jeg behøver lidt hjælp  :-\

Jeg har disse 10 Plymouth Rock (industriudgaven) gående. De er nu 9 uger - i går eftermiddag opdagede jg den første kylling der næsten ikke kan gå - men klarede dog, med mange pauser og vaklen, selv at gå ind i huset til aften!

I går stod den sådan og svajede så gik den nogle skridt og så kolapsede benene under den  :(
Her til morgen fik den overbalance da den rejste sig op.
PUHA det er modbydeligt at se på, jeg er overbevist om at dette gør jeg ikke igen - godt nok har de haft det fint i denne periode, men 9 forslugne uger, det er ikke lang tid at leve!!

Kyllingen ser i øvrigt "frisk" ud i øjne, kam og fjer. Jeg er ikke i tvivl om at den selvfølgelig ikke skal leve - men planen er jo at disse kyllinge skal i fryseren.

Mit spørgsmål er måske lidt dumt, men kan denne kylling spises?
Kan det være andre årsager til at den opfører sig som den gør?


Mange hilsner
Anita
1.3   Dværg Kochin
0.2   Dværg faverolles, laksefarvede
0,0,2Dværg wayndotter

1.0 Westie.
0.1 Cairn/Westie

Susanne

  • Gæst
Sv: Kan det være andet???
« Svar #1 Dato: 28 Maj , 2010, 08:45 »
Ja, det er en lidt grim ting at se på. Jeg har også haft plymmer til fryseren - men også kun én gang.

Den (plus de andre ni - for det varer sikker ikke længe før de følger efter) kan sagtens spises - og de smager helt sikkert usandsynlig godt. Nyd det gode, møre kød og tænk på, at de trods alt har haft et langt bedre liv end hvis de var havnet på en kyllingekødfabrik.

Jeg tror bestemt ikke den fejler andet end "kroppen vokser-hurtigere-end-benene" Det er de samme symptomer, vi fortæller hinanden om hver gang vi forsøger os med plymouth Rock. (Selvom der vist nok er et par stykker, der har haft held med at fodre noget mindre og lade dem løbe rundt på et stort frilandsareal)

Held og lykke med det, der nu skal gøres  /o


Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kan det være andet???
« Svar #2 Dato: 28 Maj , 2010, 08:58 »
Hvis den til sidst slet ikke kan gå - så kan den heller ikke komme til foderet og så er det sket.

Det er forøvrigt helt utroligt at man kan programmere dyr til at være rene æde/vokse maskiner, ikke godt for dyrene, men godt for dem som elsker billig kylling.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

GKV

  • Gæst
Sv: Kan det være andet???
« Svar #3 Dato: 28 Maj , 2010, 11:40 »
Det er meget meget trist, at en dyreart skal industrialiseres så det ikke fungerer normalt, så er det jo lige meget om vi taler om malkekvæg med yvere til jorden, grise der får 24 grislinger, eller som her slagtekyllinger.

Man kan jo ikke komme det til livs på nogen måde, de fleste vil bidrage på den ene eller anden vis.

Tag blot sådan noget som hunde-kattemadsindustrien, hvor mange af disse kyllinger, ( eller deres affald) bliver der ikke brugt? En niche som man helt overser, når diskussionen er der, men en meget stor industri, da det jo idag er en meget stor brøde, hvis hundene spiser sammen med os andre :( :(

Samtidig med industrialiseringen forsvinder også forholdet til, at det altså er levende væsner vi har med at gøre og for jer piger der blot har et par stykker rammer det særligt hårdt, for det er vi ikke vant til og man føler med de små stakler.

Mine plymmer har haft det godt, men de har altså også rendt på et meget stort areal, vel hjulpet af gamle Kaj som er mester i at tage høns og kyllinger på langfart.

I går aftes fik jeg min nattasøvn spoleret. På et hestefora så jeg et indlæg, der var taget med skjult kamera fra en stor malkefarm i USA. Anerkendt som at frembringe kvalitetsvarer, med pæne tilsyneladende velplejede og velnærede køer. Hvad man ikke ved er, hvad der foregår i det skjulte og det er hvad videoen viser.

Jeg advarer det er meget stærke scener der bliver vist, men desværre, når det bliver så stort og der ikke mere er adgang i staldene ja, så kan det ske hvor som helst.

Jeg håber og ber til, at dette aldrig, aldrig nogensinde kommer til at ske i DK, men jo større og mere lukket disse industrier bliver, jo større er risikoen for, at man får de forkerte medarbejdere.

http://fuglyblog.com/

VH Gunni.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Kan det være andet???
« Svar #4 Dato: 28 Maj , 2010, 11:49 »
Puha, Gunni, den kunne jeg ikke se ret meget af... Fy for pokker! Man må godt nok være afstumpet for at kunne behandle dyr sådan! Men trods alt godt der kommer opmærksomhed omkring det!
Mvh Marianne

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kan det være andet???
« Svar #5 Dato: 28 Maj , 2010, 12:26 »
@ GKV

Ja, mennesket er i sandhed et smukt, klogt og fantastisk væsen  /d

De farmere skulle have samme behandling - en greb lige op hvor solen ikke skinner.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Kan det være andet???
« Svar #6 Dato: 28 Maj , 2010, 12:37 »
Aj så tør jeg ikke.....
produkter som disse dyr jo er må ha en grim bismag for dem der er vidende om produktionsmetoden.

Offline alfa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 232
Sv: Kan det være andet???
« Svar #7 Dato: 28 Maj , 2010, 15:57 »
PUHA jeg kunne kun se en meget lille stump af det klip ALDRIG har jeg set noget så afskyeligt!!
Det er jo simpel formålsløs vold!!!

Min lille Plymme kylling er i hønsehimlen nu - jeg vejede den: 2,4 kg 9 uger gammel - og det var ikke en af de største.

Ja jeg forstår heller ikke man kan programmere dyr til i den grad at æde og drikke.
Jeg har prøvet at gøre det så godt som jeg kunne inden for de rammer jeg har haft. De har ikke løbet frit i hele haven men de hønsegårde som jeg har lavet til dem er vokset med deres størrelse og den sidste, hvor de er nu er over 20m2 med en masse udfordringer og skrabe/sandbade mulighed.

Hvor stor bliver en almindelig stor race i løbet af 9 uger??
Mange hilsner
Anita
1.3   Dværg Kochin
0.2   Dværg faverolles, laksefarvede
0,0,2Dværg wayndotter

1.0 Westie.
0.1 Cairn/Westie