Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad er der mon sket?  (Læst 2190 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ThomasLaursen

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Hvad er der mon sket?
« Dato: 12 Juli , 2022, 09:00 »
De sidste mange år har jeg ca. en gang årligt fornyet min lille hønseflok med et par høner.
Det har altid været ret let at finde nye høns af alle mulige forskellige racer.

Men i år er det som om der ikke rigtig er nogen høns til salg.
Jeg kan ikke finde nogen der annoncerer med tunge dværg racer.
Og der er ikke nogen der reagerer, når jeg spørger efter dem.

Er det pga. fugleinfluenza og corona, at der er blevet avlet færre høner, eller hvad kan årsagen være?

Nå men, hvis der er nogen der har for mange dværg høner af tunge racer, så er jeg interesseret i to :D

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad er der mon sket?
« Svar #1 Dato: 22 Juli , 2022, 09:30 »
Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor der er søgt.
Og hvor langt man er villig til at køre?

Men jo det kan da tænkes at der er mange som er stoppet med at holde høns pga. især fugleinfluenzaen. Og ja så er mange avlere også af ældre dato og de går jo desværre bort på et eller andet tidspunkt.

Og langt de fleste hønseholdere interesserer sig ikke for at avle racerene dyr men vil hellere have højtydende høns, som kan sprøjte ud med æg eller vokse hurtigt til kæmpe stege på kort tid eller have krydsninger som lægger andre æggefarver en brun og hvid end at bruge tid på at finde og avle racerene dyr. Og det er lidt synd i og med at mange racer blot forsvinder .... og dermed ikke kan glæde de kommende generationer.

Men det er jo populært at redde industrihøns, og det er endda kun enkelt individer. Så må man håbe at det også en dag bliver populært at redde racer helt fra at uddø, for det må da virkelig være en heltegerning at gøre det.
« Senest Redigeret: 22 Juli , 2022, 10:36 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub