Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ny hønse ejer mangler lidt hjælp.  (Læst 4066 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline DeKei

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Ny hønse ejer mangler lidt hjælp.
« Dato: 26 Oktober , 2021, 15:33 »
Vi har haft vores Brahma høns siden den 07/08/2021 og da vi fik dem var de lige blevet varmefri.
Jeg har læst mig frem til at de skulle været begyndt at ligge æg til os, men det er der ikke kommet noget af.

Jeg ved de skal havde Sand til deres kråse men de gider ikke rigtig at bruge det jeg har lagt i hønsegården til dem og ville høre om der er et godt trick til at få dem til at spise lidt.

Det er først gang vi holder høns så vi er meget uvidne omkring det, men vi prøver vores bedste på at give dem alt hvad de har behov for, men jeg kan simpelthen ikke finde noget omkring den knude/kugle de har på brystkassen, jeg kan ikke se nogle tegn på de skulle havde det skidt, men jeg ville være sikre på om det er noget jeg skal gå til dyrlægen med.

Vi giver dem vores madrester men får altid at vide fra folk i min familie man ikke må give dem rå kartoffler, men ingen af dem har haft høns, så ville gerne høre om det er rigtig eller bare noget en har bildt dem ind.

Hvis nogen har nogle generelle råd så bare fyr løs, da vi gerne vil at de får det bedste liv her hjemme i vores have 🙂

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Ny hønse ejer mangler lidt hjælp.
« Svar #1 Dato: 26 Oktober , 2021, 15:54 »
Jeres fine brahma-høner er klækket sidst i juni, så de vil ikke begynde at lægge æg før engang i februar eller marts.

Høns skal have småsten til kråsen. Kråsen er en meget kraftig muskelpose, der knuser/maler føden ved hjælp af de småsten, h*nen spiser. Hønerne skal også have kalk både til deres knogler og til æggeskallerne på de æg, de kommer til at lægge. I kan købe en pose 'grit', som er en blanding af småsten og knuste østersskaller. Lad en skål grit stå til fri afbenyttelse. Hvis jeres høner går frit i haven, vil de selv finde de fleste af de småsten, de har brug for, men det er altid en god ide at have en skål stående, de selv kan forsyne sig fra. I behøver ikke holde øje med, om hønerne spiser det - for det gør de helt instinktivt.

Det er også vigtigt, at hønerne altid har adgang til et tørt støvbad. Støvbad skal være tørt jord og ikke sand! De daglige støvbade holder fjerdragterne rene for fedt og skidt - men mindst lige så vigtigt, så holder det utøj, som lus og lopper væk - eller i hvert fald nede.

Den knude/kugle, som hønerne har foran på brystet hedder kroen. Kroen er opsamlingspose for den mad de spiser, inden det bliver sendt videre til den bløde mave, hvor der tilsættes enzymer og bagefter ryger føden videre til kråsen, hvor massen bearbejdes. Især unge høns kan rende rundt med meget fyldte kroer, som er tydeligst inden sovetid
Her er et røntgenbillede af en høne, hvor man tydeligt kan se kroens placering

http://fjerkrae.dk/cpg1416/displayimage.php?pid=25258
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline DeKei

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Ny hønse ejer mangler lidt hjælp.
« Svar #2 Dato: 26 Oktober , 2021, 16:27 »
Jeres fine brahma-høner er klækket sidst i juni, så de vil ikke begynde at lægge æg før engang i februar eller marts.

Høns skal have småsten til kråsen. Kråsen er en meget kraftig muskelpose, der knuser/maler føden ved hjælp af de småsten, h*nen spiser. Hønerne skal også have kalk både til deres knogler og til æggeskallerne på de æg, de kommer til at lægge. I kan købe en pose 'grit', som er en blanding af småsten og knuste østersskaller. Lad en skål grit stå til fri afbenyttelse. Hvis jeres høner går frit i haven, vil de selv finde de fleste af de småsten, de har brug for, men det er altid en god ide at have en skål stående, de selv kan forsyne sig fra. I behøver ikke holde øje med, om hønerne spiser det - for det gør de helt instinktivt.

Det er også vigtigt, at hønerne altid har adgang til et tørt støvbad. Støvbad skal være tørt jord og ikke sand! De daglige støvbade holder fjerdragterne rene for fedt og skidt - men mindst lige så vigtigt, så holder det utøj, som lus og lopper væk - eller i hvert fald nede.

Den knude/kugle, som hønerne har foran på brystet hedder kroen. Kroen er opsamlingspose for den mad de spiser, inden det bliver sendt videre til den bløde mave, hvor der tilsættes enzymer og bagefter ryger føden videre til kråsen, hvor massen bearbejdes. Især unge høns kan rende rundt med meget fyldte kroer, som er tydeligst inden sovetid
Her er et røntgenbillede af en høne, hvor man tydeligt kan se kroens placering

http://fjerkrae.dk/cpg1416/displayimage.php?pid=25258

det ville vi helt klart gøre, mange tak for hjælpen og det billed af Kroen, så gider jeg ikke gå at være så bekymret over ingenting :)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Ny hønse ejer mangler lidt hjælp.
« Svar #3 Dato: 26 Oktober , 2021, 17:38 »
Som nybegynder med høns kan det være en god ide at læse "Den store hønsebog" af Jørgen Liljensøe. Bogen kan gøre jer klog på anatomi, god fodersammensætning, sygdomme, indretning af det gode hønsehus og meget, meget mere. Der er desuden fine beskrivelser af mange hønseracer - inklusiv brahma. Bogen kan købes eller lånes på biblioteket.

Til dit spørgsmål omkring rå kartoffelskaller, så siger man som udgangspunkt, at høns ikke kan tåle noget som helst fra kartoffelplanten, da den tilhører natskyggefamilien, som indeholder giftstofferne  solanin og chaconin i alle dele af planten. Giftstofferne aktiveres af sollys, så det er primært plantens grønne dele, som er giftige - inklusiv de kartofler, som er blevet grønne i skallen
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline DeKei

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Ny hønse ejer mangler lidt hjælp.
« Svar #4 Dato: 27 Oktober , 2021, 09:50 »
Som nybegynder med høns kan det være en god ide at læse "Den store hønsebog" af Jørgen Liljensøe. Bogen kan gøre jer klog på anatomi, god fodersammensætning, sygdomme, indretning af det gode hønsehus og meget, meget mere. Der er desuden fine beskrivelser af mange hønseracer - inklusiv brahma. Bogen kan købes eller lånes på biblioteket.

Til dit spørgsmål omkring rå kartoffelskaller, så siger man som udgangspunkt, at høns ikke kan tåle noget som helst fra kartoffelplanten, da den tilhører natskyggefamilien, som indeholder giftstofferne  solanin og chaconin i alle dele af planten. Giftstofferne aktiveres af sollys, så det er primært plantens grønne dele, som er giftige - inklusiv de kartofler, som er blevet grønne i skallen

det lyder som en rigtig god ide, jeg ville prøve at få fat i den bog i løbet af dagen, jeg er meget taknemlig over hjælpen :)