Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjemløs moskusand  (Læst 26047 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Hjemløs moskusand
« Svar #15 Dato: 31 Januar , 2022, 09:29 »
beholde hende, jamen hun er vild, kommer tilflyvende når sulten melder sig, så deter hende der bestemmer hvad der skal ske.
Jeg er mest ked af. at hanerne er så hårde ved hende. Men det kan jeg jo ikke rigtig gøre noget ved ud over at skælde og smelde når jeg ser det. Men det forstår de herre ikke noget af, de bliver bare ved med at angribe hende.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Hjemløs moskusand
« Svar #16 Dato: 31 Januar , 2022, 09:41 »
Helt vild kan hun vel ikke være, når du må ae hende.
Med hensyn til hanerne, så er det åbenbart det værd for hende.
Ænder er vant til lidt af hvert, når det kommer til hankønsvæsner. Min moskusandrik er noget af en bulderbasse, når det kommer til parring. Men de tager det med også, pigerne.
Hvis hun synes, at det bliver for meget flyver hun sin vej, tror du ikke? Måske bare for en stund.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Hjemløs moskusand
« Svar #17 Dato: 31 Januar , 2022, 10:08 »
Najj helt vild er hun ikke, men jeg mener bare at jeg ikke kan hegne hende. For det første har jeg ikke et seperat hus hvor der kan bo ænder. De må jo ikke være sammen med fjerkræ. Dels vil jeg ikke ha ænder, når de ikke må gå i samme område som mine høns. I min verden er det noget pjat. Hvis der udbryder fugleinfluenza bliver alle fjerræ jo aflivet aligevel, så hvad er fornuften i det ??,

Jeg vil dog prøve at finde en andrik til hende. Den kan blive sat ud i min mølledam og så kan de bo der i den frie natur. Men kan en andrik fra et fangenskab finde ud af at leve frit ??.

Godt hun kan klare den hårde medfart og ja hunkan bare flyve væk når det bliver for hedt  ;D

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Hjemløs moskusand
« Svar #18 Dato: 01 Februar , 2022, 08:31 »
Så har jeg fundet en hvid andrik - Moskus - til hende, tror I jeg kan lukke ham ud i Mølledammen og så lever de lykkelig til deres dages ende ??

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Hjemløs moskusand
« Svar #19 Dato: 01 Februar , 2022, 09:08 »
Faktisk skal man helst have 3 - 4 ænder til en andrik hos moskusænder, ellers bliver de trådt helt ned.
Jeg tror, at jeg ville lade hende være som det er.
Hvis hun lægger æg, kunne du skaffe lidt befrugtede at give hende.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Hjemløs moskusand
« Svar #20 Dato: 01 Februar , 2022, 20:29 »
ok det er da en god oplysning at få. Men de sal jo leve frit Jeg har ikke mulghed for at hegne dem mom detsåikke går ??. Hun kan jo så flyve væk fra ham, for han kan sikkert ikke flyve. Eller hvad tror du ?

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Hjemløs moskusand
« Svar #21 Dato: 02 Februar , 2022, 09:31 »
Mine moskusænder lever også frit og kan flyve. Hunnerne flyver klart bedst og gerne, mens andrikken er meget mere tung. Men han kan godt.
I modsætning til din and, så bor mine helt klart her. De sover altid her og lægger æg og ruger her.
Når din and ikke altid er hos dig, kan det godt være at det går. Det er ihvertfald vigtigt at hun kan komme væk.
Du skal også være opmærksom på, at hvis de får ællinger, så kan andrikken være hård ved dem. Nogle andrikker slår faktisk ungerne ihjel.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Hjemløs moskusand
« Svar #22 Dato: 02 Februar , 2022, 22:18 »
Jeg har en nabo som har hvide landænder som de yngler på. Hvad nu hvis jeg i en periode fik min and (som du kalder hende :O) sat sammen med disse ænder så ville hun vel blive trådt.
Hvis - hvor længe efter en betrædning vil hun lægge æg der er befrugtet ?? for høns vedkommende er det jo omkring en måned.

Og endelig hvornår skla hun sættes til hos hannerne ??

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Hjemløs moskusand
« Svar #23 Dato: 03 Februar , 2022, 10:48 »
Nu nåede vi så til grænsen for min viden. Det aner jeg simpelthen ikke. Men det er der måske andre der gør?

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Hjemløs moskusand
« Svar #24 Dato: 15 Februar , 2022, 19:06 »
Åh nu skete det, jeg har ikke set hende i 2 døgn i stræk. Hun kommer ellers 2 gange dagligt og bliver håndfodret. Men nu udeblev hun så.
I går da jeg skulle i byen, så jeg hende så ved regnvandsbasinet og stoppede op og gik hen til hende - åh nej hvor ser hun ud, et eller andet rovdyr har bidt hende på halsen, for den er helt blodig.
Her i dag har jeg indfanget hende, på trods af hun ikke var meget for det. Nu sidder hun lunt i halmen ovr i laden med korn og vand. det passer hende ikke - hun væser af mig, men hun skal altså have fred og varme/læ de næste dage.
Hun spiser lidt, men kastede det op igen, så hvad mon der er sket. For det sidste korn hun spiste blev vist indenbords.

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Hjemløs moskusand
« Svar #25 Dato: 15 Februar , 2022, 19:18 »
Trist at høre. Håber at hun klarer det.
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Hjemløs moskusand
« Svar #26 Dato: 16 Februar , 2022, 09:55 »
Det var synd. Jeg håber, at hun klarer den.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hjemløs moskusand
« Svar #27 Dato: 16 Februar , 2022, 13:09 »
Hvordan har hun det i dag, Hans-Kurt?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Hjemløs moskusand
« Svar #28 Dato: 16 Februar , 2022, 19:04 »
Hun er MEGET fornærmet på mig. Hun har adgang til en rede i en kattetransportkasse og den gemmer hun sig i. Dog gav hun et lille hvæs fra sig da jeg så til hende i morges. Måske det var en fejl :O).
Jeg kan se hun spiser, så mon ikke det nok skal gå.
Hun skal være inde til jeg syntes hun skal slippes fri igen. Måske om 14 dage, så har ræven - hvis det er den der har angrebet hende, måske fundet andre jagtmarker.
« Senest Redigeret: 16 Februar , 2022, 21:52 Fra Hans-Kurt »

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Hjemløs moskusand
« Svar #29 Dato: 16 Februar , 2022, 19:17 »
Det var godt at høre, at hun er i live endnu. Mon ikke det er et sundhedstegn, at hun har kræfter til at være sur?