Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Svært tilfælde af kalkben - skorper!  (Læst 5262 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline A

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Svært tilfælde af kalkben - skorper!
« Dato: 08 Maj , 2013, 12:56 »
Hej
Jeg har behandlet en af mine høns (som haltede) for kalkben og har fået fjernet en del af gevæksterne. Der er nu nogle rimeligt tykke gul-brune skorper tilbage, som jeg kan opbløde med vaseline og vask i sæbevand, men skal jeg fjerne disse skorper eller lade dem være, for hvis jeg løfter lidt i dem, ser det ud til, at jeg kommer helt ned til kødet - og dermed fjerner jeg måske anlæg til nyt hud/skæl ud over at det også må gøre ondt på hønen.
Som sagt vasker og desinficerer jeg hønens ben/fødder og smører med vaseline/zinksalve. Skal skorperne falde af af sig selv?

Offline cmilton

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 336
  • Be Happy :D
Sv: Svært tilfælde af kalkben - skorper!
« Svar #1 Dato: 08 Maj , 2013, 13:36 »
ALDIRG begynde at pille "skorperne" af... Det er skællene på benene du fjerne, det svare til at du fjerne huden på dine ben !!! Hvis det er så slemt at den halter, så afliv i stedet for !! eller dyp benene flere gange dagligt i olie (alm. madlavnings olie) eller smøre dem ind i en fed creme...

Det er en mide der lever mellem skællene på benene og som får skællene til at "rejse" sig, derfor ser det ud som om det er skorper, som ALDRIG må fjernes... fed creme eller olie som beskrevet ovenfor, fjerne ilttilførelsen til miderne, der derved forsvinder/dør

(Ret mig venligst hvis jeg tager fejl med ovenstående)
« Senest Redigeret: 08 Maj , 2013, 13:38 Fra cmilton »
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline SigneJohanneBonde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 325
Sv: Svært tilfælde af kalkben - skorper!
« Svar #2 Dato: 08 Maj , 2013, 14:45 »
Hej.
Nej aldrig bræk i skorperne.
Jeg vil helt klart anbefale dig at købe noget frontlinespray og give alle dine høns. 1 sprøjt bagi og et under hver vinge. Og gentag efter 1 uge. For det lyder til, at din høne er ret voldsomt angrebet :(
0,4 maran, 0,1 dværgwyandot, 0,1 brahma, 0,1 islandsk landnams, 0,4 araucana, 0,3 skånske blomsterhøns, 0,1 wyandot, 0.2 orpington, 0,1 faverolles,  0.1 landhane, 1,0 huskat, 1,0 cavalier king charles spanel og 1,0 russisk landskildpadde.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Svært tilfælde af kalkben - skorper!
« Svar #3 Dato: 08 Maj , 2013, 15:25 »
Jeg fik det råd med kalkben til mine høns at sprøjte dem med madolie.. Jeg har sådan en pumpespray, som jeg brugte 3 aftener i træk, og så kunne jeg se, at det begyndte at gå i sig selv. Det tager noget tid, før man kan se at det virker, men det er noget lettere med sprayen end med vask og efterdølgende smøre dem ind :-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline cmilton

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 336
  • Be Happy :D
Sv: Svært tilfælde af kalkben - skorper!
« Svar #4 Dato: 08 Maj , 2013, 15:29 »
Jeg har en bøtte/skål der passer i størrelsen til et Orpington-ben ;) Så er der madolie i og så får de lige en gang fodbad ;)
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Svært tilfælde af kalkben - skorper!
« Svar #5 Dato: 08 Maj , 2013, 15:55 »
Ved svære angreb at kalkbensmiden kan det være nødvendigt at spørge dyrlægen til råds. Han kan give en injektion som lynhurtigt slår miderne ihjel, og det kan være nødvendigt, hvis angrebet er massivt.


Godt at høre, at du behandler din høne og ikke lader stå til.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Svært tilfælde af kalkben - skorper!
« Svar #6 Dato: 08 Maj , 2013, 16:53 »
Hvis der bruges Frontline, så er det benene der skal sprayes ;)

Det er ret effektivt synes jeg :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline A

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Svært tilfælde af kalkben - skorper!
« Svar #7 Dato: 08 Maj , 2013, 22:31 »
Mange tak for jeres gode råd. Jeg har også brugt Frontline direkte på benene og har som sagt fået reduceret skorpedannelsen en del vha. opblødning. Tilbage sidder altså noget gulbrunt skorpe, som vist er størknet lymfevæske? Og det er det, jeg har været i tvivl om, hvad jeg skulle stille op med. Især da jeg læste på en engelsk hjemmeside, at hvis man smurte med vaseline, blev skorperne bløde "og lod sig let fjerne". Men som sagt ser det ud til, at jeg nu ville komme for dybt ned, hvis jeg skal fjerne de tilbageværende skorper, så jeg skal nok holde fingrene væk, som I siger, og nøjes med at smøre. Så krydser jeg fingre for, at det går, ellers er der vist ingen anden udvej end aflivning. Jeg skal nok huske at behandle mine andre høns  :)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Svært tilfælde af kalkben - skorper!
« Svar #8 Dato: 08 Maj , 2013, 23:31 »
Der er mange gode råd omkring kalkmider. Nogle er nok bedre end andre  :)

Ved angreb af kalkmider er der to problemer der skal håndteres.

1. Miderne skal nedkæmpes.
2. De allerede forekommende 'kalkdannelser' skal væk.

ad 1 - der er flere 'kure' der med held kan anvendes. Kemikaliekuren er én vej. Det kan være frontline spray på benene, som nævnt. Om det tager livet af de mider der gemmer sig bedst under skællene, ved jeg ikke med sikkerhed, men kan/vil bestemt ikke udelukke det. Nix-creme fra apoteket er en anden mulighed. Det er en lidt dyr løsning men hjælper så til gengæld ved både punkt 1 og 2.
Alternativer, uden kemikalier, er vaseline eller madolie. Begge disse fremgangsmåder hjælper, lige som Nix-creme, både for punkt 1 og 2. Gentagne behandlinger, 3-4 gange over et par uger er påkrævet. Madolie påføres med pensel, eller endnu bedre, med fingrene. Sørg for at gnide benene godt ind i olien. Jeg gør som cmilton beskriver - og mens hønsefoden er neddyppet gnides den lige lidt op og ned med fingrene. Det er beget og sviner, men effektivt. Får man fordelt olien godt nok, så den trænger rigtigt ind, vil det kvæle eller drukne miderne.

ad 2 - behandling med blødgørende midler er nødvendigt for at fjerne eksisterende 'kalkdannelser'. Som skrevet under ad 1 er der flere egnede midler og metoder. Men uanset fremgangsmåde tror jeg at det er en dårlig ide at 'pille' i de aflejringer der sidder på hønsenes ben. De skal forsvinde af sig selv ved det fornødne antal behandlinger. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Svært tilfælde af kalkben - skorper!
« Svar #9 Dato: 09 Maj , 2013, 12:25 »
Jeg ville fjerne æggene i mindst en måned ved brug af Frontline - det er hamrende giftigt!

« Senest Redigeret: 09 Maj , 2013, 12:32 Fra Hanne Lottrup »

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Svært tilfælde af kalkben - skorper!
« Svar #10 Dato: 09 Maj , 2013, 12:46 »
Jeg ville fjerne æggene i mindst en måned ved brug af Frontline - det er hamrende giftigt!
Jeg blev anbefalet at bruge Frontline Spray af en fuglekyndig dyrlæge, og han sagde, at der ved brug af sprayen (ikke pipetterne) ikke er tilbageholdelsestid på kød og æg.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline SigneJohanneBonde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 325
Sv: Svært tilfælde af kalkben - skorper!
« Svar #11 Dato: 09 Maj , 2013, 13:39 »
Ja jeg holder heller ikke æg tilbage, når jeg bruger frontlinespray.
0,4 maran, 0,1 dværgwyandot, 0,1 brahma, 0,1 islandsk landnams, 0,4 araucana, 0,3 skånske blomsterhøns, 0,1 wyandot, 0.2 orpington, 0,1 faverolles,  0.1 landhane, 1,0 huskat, 1,0 cavalier king charles spanel og 1,0 russisk landskildpadde.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Svært tilfælde af kalkben - skorper!
« Svar #12 Dato: 09 Maj , 2013, 13:54 »
Da jeg sammen med Susanne tilbage i tiden lavede leksikon, kontaktede jeg fødevarestyrelsen samt en fjekrækyndig dyrlæge - mener også en seniorforsker fra skadedyrslaboratoriet omkring pipetter og spray med Frontline Vet og fik at vide at de ikke ville anbefale det på dyr til brug for konsum. Skal se om brevet stadig er at finde...

Som mindste tilbageholdelsestid blev anbefalet 45 dage.

:)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Svært tilfælde af kalkben - skorper!
« Svar #13 Dato: 09 Maj , 2013, 14:01 »

Der var en der for nylig skrev at hun/han brugte en bagespray, altså olie på spray, nemt og ligetil  /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn