Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Væskeansamlinger i bughulen  (Læst 3688 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline abje

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Væskeansamlinger i bughulen
« Dato: 09 August , 2008, 08:41 »
Hej alle
En af mine Isa Warren høner (26 uger gammel) har fået væskeansamlinger i bughulen. Hun virker frisk nok, spiser og er lige så aktiv som de andre høner, men har altså fået helt pæreform af væske i bughulen. Det er væske og ikke fedt eller andet. Hun vralter mere og huden er helt spændt ud. Vægten siger 2800 g, hvilket jeg vil tro er op imod 200 g mere end normalt (et gæt, da jeg ikke har en vægt på hende før væsken begyndte at ophobe sig).
Er der nogen der har et bud på, hvad det kan skyldes, eller erfaringer med den slags? Det bedste bud jeg selv har er, at hun har dårligt hjerte, og så er der jo ikke andet for end at jeg må aflive hende.
På forhånd tak!
Abje

MartinJ

  • Gæst
Sv: Væskeansamlinger i bughulen
« Svar #1 Dato: 09 August , 2008, 09:07 »
Det kan godt være dårligt hjerte. Men det kan være mange andre ting der er årsagen.
Bronkitis kan være en årsag, men så burde du ha hørt hønen snøfte eller ralle. Det kan også skyldes stress, hvilket godt kan passe med alder og begyndende æglægning. Når ægproduktionen går fra ingenting til et æg pr dag, kan det give stress. Dårlig luftkvalitet er en betydelig årsag, men det vil kun forekomme i stalde med mange dyr og dårlig ventilation. Diverse infektioner kan ende op med dette problem. I Mexico har man konstateret flere forekomster af vand i bughulen i områder som ligger meget højt, hvor iltkoncentrationen er lav. Men det kan ikke være årsag her, kun et kuriosum.
For meget Calcium kan muligvis give vand i bughulen, men det vil være i forbindelse med nyresten.
Der er ikke nogen sikker enkel behandling. Nogle mener at æblecider i drikkevandet kan hjælpe (1-2%), nogle mener at man skal ta foderet fra dem om aftenen og natten. Andre siger de ikke må få ekstra calcium - som f.eks. skaller.
Det kan hjælpe at holde hende for sig selv og passe lidt ekstra på hønen. Måske holde lidt igen med foder, især aften og nat. Hold øje med hønen. Hvis det ikke bliver bedre et hurtigt er aflivning det mest humane.
Jeg vil tro at andre har set samme fænomen, og jeg skal lige nævne at mit kendskab til problemet mest er fra produktionsdyr. Så tag ikke mine ord for endegyldige.

MartinJ

  • Gæst
Sv: Væskeansamlinger i bughulen
« Svar #2 Dato: 24 August , 2008, 16:57 »
hvordan er det gået med hønen?

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Væskeansamlinger i bughulen
« Svar #3 Dato: 24 August , 2008, 19:16 »
Er det væske i bughulen, er det en seriøs affære. Jeg har set en høne med dette og hendes tarme var helt skrumpet ind til blyanttynde grå orme - overfladen indvendigt maven lignede, når vi mennesker får 'vaskekonehænder' efter et langt bad.

En anden og meget realistisk mulighed, tror jeg, er vandcyster på æggestokken, som mange kvinder også får. Det kan man sagtens leve med i lang tid uden symptomer. Bliver den meget stor kan den jo selvfølgelig trykke på vitale organer og gøre livet besværligt for hønen.

Spiser, tisser, s....., lægger hun æg og ellers er glad, er det nok ikke alvorligt, men hold godt øje med hende ;)