Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: En død høne  (Læst 3711 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline alfa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 232
En død høne
« Dato: 15 Februar , 2011, 18:18 »
Her til aften da vi skulle have hønsene ind fra haven - lå der en "stendød" midt i haven. Den havde trukket ben op under sig og dens hoved lå under kroppen. Kan den have knækket halsen?
Der var intet tegn på kamp og de andre har det fint!
Jeg ved at det er et luksusproblem - mange af jer har jo oplevet rævebesøg og andet. Men det er første gang jeg finder en høne død!
Er der nogen bud på hvad der kan være sket?

Mvh
Anita
Mange hilsner
Anita
1.3   Dværg Kochin
0.2   Dværg faverolles, laksefarvede
0,0,2Dværg wayndotter

1.0 Westie.
0.1 Cairn/Westie

thorleif

  • Gæst
Sv: En død høne
« Svar #1 Dato: 15 Februar , 2011, 18:22 »
Naar jeg selger hoener til folk der beder om kun 2, siger jeg alltid: "Koeb 3, for 1 kan doe hvornaarsomhelst.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: En død høne
« Svar #2 Dato: 15 Februar , 2011, 19:05 »
Hvis den ikke har været syg og de andre ikke har nogen symptomer, så er det nok desværre bare det der sker ind imellem. Jeg gik også i total panik da jeg første gang fandt en ellers sund og rask høne død en morgen.
Jeg læste faktisk i dag, at fede høns oftere dør af hjertestop, så måske skal du tjekke at dine høns ikke er for fede.
Ellers må du bare holde godt øje med resten de næste dage.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: En død høne
« Svar #3 Dato: 15 Februar , 2011, 19:08 »
Selv om det er sørgeligt for dig, så tror jeg, at hønen fik en nem død. Sådan du beskriver dens liggende stilling, så tror jeg, at den simpelthen er faldet om ..hovedet er faldet, og så er kroppen faldet ovenpå...bang /d. Hjertestop måske?!.
Heldig høne når det nu skulle være.
 *t *t
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline alfa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 232
Sv: En død høne
« Svar #4 Dato: 16 Februar , 2011, 08:39 »
Tusind tak for jeres svar - ja den må bare været faldet om. alle min andre høs har det fint. De er ikke for fede  ;) så det er ikke grunden.

Kh
Anita
Mange hilsner
Anita
1.3   Dværg Kochin
0.2   Dværg faverolles, laksefarvede
0,0,2Dværg wayndotter

1.0 Westie.
0.1 Cairn/Westie

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: En død høne
« Svar #5 Dato: 16 Februar , 2011, 10:24 »
Jeg har også mistet høns et par gange på den måde. Første gang var under influenzahysteriet, så der panikkede hele familien - mig selv inklusive! Det var lige ved at koste os hele hønseholdet, men heldigvis nåede jeg at slå koldt vand i blodet, inden jeg meldte dødsfaldet til Fødevareforstyrrelsens emsige dyrlæger!  ::) Siden blev vi jo allesammen lidt klogere og det gik op for os, at høns nogle gange bare dør, uden (for os) synlig årsag.

Vi har også mistet et par haner, der i fældningsperioden åbenbart stressede for meget over de nye konkurrenter (der er jo tit sammenfald imellem unge hanekyllinger og efteråret) - begge lå døde på gulvet om morgenen. Kongen er død, kongen længe leve! :)
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Benny

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 337
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
Sv: En død høne
« Svar #6 Dato: 16 Februar , 2011, 12:54 »
Hvis den lå sådan, at det kunne passe med, at hovedet har været under vingen... Tja, så må man vel antage, at den fik den bedste død en høne kan tilkomme... At dø i sin søvn...

Så lad være med at råbe for højt, for hvis du vækker den, opdager den bare den er død, og begynder at ærgre sig...  ;)

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline alfa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 232
Sv: En død høne
« Svar #7 Dato: 16 Februar , 2011, 13:21 »
Tak igen  :)
Har lige set til mine hønsebasser - de har det fint men glæder sig til frosten igen er af jorden så der er noget ved at komme i haven :)
Mange hilsner
Anita
1.3   Dværg Kochin
0.2   Dværg faverolles, laksefarvede
0,0,2Dværg wayndotter

1.0 Westie.
0.1 Cairn/Westie