Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kylling med oppustet mave  (Læst 6230 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline A

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Kylling med oppustet mave
« Dato: 18 Juli , 2010, 11:11 »
Hej

Det lyder skørt, men jeg har altså en kylling, der går rundt med oppustet mave. Det er da vist ikke, som det skal være. Er der nogen, der har et godt råd til, hvad der kan gøres? Den får lidt blandet korn (hvede, havre m.v.) og går i bur med sin mor og de andre kyllinger med adgang til græs og andet grønt. Kan det være mangel på grit? Har lige lagt noget ud til dem for en sikkerheds skyld.

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Kylling med oppustet mave
« Svar #1 Dato: 18 Juli , 2010, 12:26 »
hvor gammel er kyllingen, jeg tænker på om korn måske er for "for stor en mundfuld" om ikke den skulle have startfoder. Og har du set efter om der sidder afføring i numsen på den de kan nogen gange have en klump der sidder i dunene og så kan de ikke komme af med næste potion afføring, så det skal fjernes/vaskes af. Ellers ved jeg ikke så må der nogen andre kloge personer på banen, men dem er der også mange af her inde held og lykke med den lille kylling.
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kylling med oppustet mave
« Svar #2 Dato: 18 Juli , 2010, 18:30 »
Velkommen paa forum, Ågot  :D
Proev at tjekke nogle af de ting, som Elise skriver, og skriv ogsaa gerne hvor gammel kyllingen er.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline A

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Kylling med oppustet mave
« Svar #3 Dato: 18 Juli , 2010, 21:39 »
Kyllingen er ca. 3-4 uger gammel og fik noget startfoder i begyndelsen, hvorefter jeg er gået over til noget blandet korn. Jeg har selv tænkt på, om den måske kan have forstoppelse, så jeg kigger lige godt efter og renser, sådan som Elise foreslår. Den spiser og drikker og ser ikke slap ud el. lign., men ser som sagt oppustet ud og føles også oppustet. De andre kyllinger har det fint. I hvert fald mange tak for råd.

P.S. Tror I dyrlæger ved noget om den slags, eller vil de grine sig halvt ihjel, hvis jeg ringer og spørger, hvad man gør med en "oppustet kylling"?  ;D

Offline Anne Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • fokusfoto.dk
Sv: Kylling med oppustet mave
« Svar #4 Dato: 18 Juli , 2010, 22:07 »
Jeg har selv 10 kyllinger i præcis den alder(dog for første gang). Jeg har læst at de skal have startfoder til de er 8 uger og derefter voksefoder.

Jeg laver dog hver dag en blanding i blenderen af: Èt hårdkogt æg m. skal, èn lille gulerod, et par fed hvidløg, lidt havregryn og meget startfoder, så det på ingen måde er vådt. - De har på intet tidspunkt haft tynd eller dårlig mave. De går iøvrigt på græs, med adgang til sand, skaller og kul - og fanger mange insekter.
Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Kylling med oppustet mave
« Svar #5 Dato: 18 Juli , 2010, 22:26 »
Hvordan kan du se den har oppustet mave? Og hvordan føles den oppustet? Har du evt et billede af kyllingen? Det er ikke blot en forstørret kro? Hvilket kunne være forårsaget af sur kro

Jeg tror ikke jeg ville lægge mærke til det hvis en af mine høns havde oppustet mave. Maven gemmer sig på undersiden af hønen under en masse fjer, og er derfor ikke normalt synlig.

Tror du skal være meget heldig hvis din dyrlæge ved ret meget om fjerkræ.

Hvis du mener det kan være forstoppelse af en art så lav en portion hønseguf og tilsæt lidt ekstra A38 eller andet tykmælksprodukt samt lidt ekstra madolie. Det skulle gerne hjælpe lidt på fordøjelsen.
Mvh
Erik Andersen

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Kylling med oppustet mave
« Svar #6 Dato: 18 Juli , 2010, 22:38 »
Hvis kyllingen kun er 3-4 uger ville jeg gå tilbage til startfoder og så supplere op med lidt guf, kanarieblanding og grønt, for så senere at gå over til voksefoder. Jeg tror det måske kan skyldes at den får rent korn. Det er ikke sikkert den kan fordøje det helt endnu.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Kylling med oppustet mave
« Svar #7 Dato: 18 Juli , 2010, 23:20 »
jeg syntes altså også 3-4 ugers alderen er meget tidligt at gå over til hel korn, jeg giver kyllingerne start foder til de er ca. 3 måneder, og så går jeg gradvist over til andet forder. så jeg tror også at det måske er der problemet er.
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline A

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Kylling med oppustet mave
« Svar #8 Dato: 19 Juli , 2010, 09:22 »
Hej

Tak for alle svarene. Jeg har underkastet kyllingen en nærmere undersøgelse og må give "Pilegaarden" ret i, at det nok ikke bare er en oppustet mave, det drejer sig om. Hele kyllingen er som en lille ballon. Jeg har også undersøgt numsen. Der sidder ikke noget indtørret noget el. lign. men har renset forsigtigt alligevel, hvor der da blev kvitteret lidt afføring. Ringede til dyrlægen, som mente, at der kan være tale om en eller anden form for ødem, men ellers ikke kunne udtale sig, hvad der er naturligt nok, når han ikke har set kræet. Til gengæld mente han, at hvis der var tale om ødem, var kyllingen alvorligt syg og burde aflives. Nu ser jeg, hvordan det ser ud i aften, og så må jeg tage stilling til, om det er bedre med aflivning. Og ellers vil jeg da tage alle jeres fodringsråd til mig. Det er gået meget godt med mine høns alle de år, jeg har haft dem, med det foder, jeg giver dem nu, men derfor kan det jo godt blive endnu bedre.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Kylling med oppustet mave
« Svar #9 Dato: 24 Juli , 2010, 23:08 »
@A

Har du en opdatering du vil dele med os?  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline mzi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
Sv: Kylling med oppustet mave
« Svar #10 Dato: 25 Juli , 2010, 00:25 »
Der er en opdatering i denne tråd:

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=10831.0
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor