Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: 2 mdr. gammel hanekylling pludselig syg  (Læst 10508 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: 2 mdr. gammel hanekylling pludselig syg
« Svar #15 Dato: 10 Juli , 2010, 12:22 »
Helt konkret: er risikoen større eller mindre eller den samme for Mareks hos kyllinger fra en flok, der er de overlevende i en flok, der har været angrebet af Mareks?

Sådan som som jeg forstår artiklen her på forum, så kan der i princippet gå op til et år før smitten bryder ud. Da det er et virus, så er de dyr, der ikke bliver syge, blevet immuniserede/immune. I princippet tror jeg, at dit største problem er, at du nu har fået smitten indenfor døren. Den spredes med fjerstøv og er meget hårdfør, så i teorien kan alle nye høns i din gård blive smittet i lang, lang tid fremover (ligesom Gunni også skriver, at hun nu går og venter i "spænding" på om der kommer udbrud blandt de nye kyllinger). Nogle racer er så mere modtagelige end andre, jeg ved det blandt andet gælder fodbefjerede dværge/sabelpoot. Så med mindre du ved at rheinlændere er meget modtagelige og sussex det ikke, så kan jeg egentlig ikke se nogen grund til at skifte race. Men jeg håber vi alle bliver klogere når Walter har været til middag ;)

Jeg krydser fingre for dine kyllinger, Julie *k

« Senest Redigeret: 10 Juli , 2010, 16:30 Fra Tanja S. Borch »
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline walter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 520
Sv: 2 mdr. gammel hanekylling pludselig syg
« Svar #16 Dato: 10 Juli , 2010, 12:25 »
eller prøv at læse artiklen om hønselammelse i venstre side den er lang meeeen det kan lade sig gøre,jeg skriver alligevel i morgen
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: 2 mdr. gammel hanekylling pludselig syg
« Svar #17 Dato: 10 Juli , 2010, 12:33 »
åh Walter, det havde jeg aldrig troet at jeg ville sige, at jeg ville se frem til, men det gør jeg!

Jeg har læst artiklen flere gange og søgt svar, men jeg synes stadig ikke helt jeg har fundet hvad jeg ledte efter.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: 2 mdr. gammel hanekylling pludselig syg
« Svar #18 Dato: 11 Juli , 2010, 19:59 »
Walter, jeg håber du har fået sludret en masse om Marek og er frisk på at videregive info. Jeg har i mellemtiden slået koldt vand i blodet og har annulleret beslutningen om at skifte race. Indtil videre i hvert fald.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: 2 mdr. gammel hanekylling pludselig syg
« Svar #19 Dato: 11 Juli , 2010, 20:29 »
Nu kender jeg ikke noget til din hønserace, men kan fortælle at høns er hårdføre og som regel, nemme at have. Så der er ingen grund til at opgive, for du kan "blot" have været dybt uheldig.

Jeg har i hvert fald haft høns i 15 år uden de store problemer (mit største problem har været ræven  >:( )  Sygdomme er forholdsvis sjældne (selv om man sommetider i sit paranoia skulle tro det modsatte)

Og Sussex er en herlig race, (selv om den måske bliver et afbud  ;) ) Sussex høner har i hvert fald større personlighed end jeg har observeret i andre racer.

Og mht. til høns er det anderledes end mand, børn og hunde: Man kan altid sælge eller slagte dem der ikke lige arter sig efter ens hoved... ;D ;D ;D ;D

Håber det bedste for dig og dine høns.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline walter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 520
Sv: 2 mdr. gammel hanekylling pludselig syg
« Svar #20 Dato: 11 Juli , 2010, 21:11 »
Hej
Intet nyt fra Mareks fronten.
Det hvad Tanja skriver var også det de fortalte mig.Mareks er en virus der bliver spredt med støvet der er kun nogle hønse racer der er modtagelige for smitten,man kan gøre 2 ting vac.eller lade sygdommen rase ud så bliver hønsene immune ,dem der overlever. og efter 2/3kuld skulle virusen være væk vær opmærksom på de høns du evt. køber de må ikke være vac.Hvis du vælger at vac, skal det gøres inden 24 timer efter de er født og du skal gøre det ved hvert kuld lige så længe du har den race Sygdommen bryder oftest ud ved 8 ugers alderen men kan gøre det altid. /d :o
mvh. Walter
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: 2 mdr. gammel hanekylling pludselig syg
« Svar #21 Dato: 11 Juli , 2010, 21:21 »
Hvor bliver vi bare kloge /o Julie, jeg synes det er godt, du har slået koldt vand i blodet!
Men vi har jo forlængst opdaget, at du er blevet grebet af hønseriet, så kunne du ikke fristes til at investere i en race, der ikke er så modtagelig for mareks og så have to racer samtidig? Så er det på en eller anden måde ikke helt så ærgeligt, hvis dine rheinlændere ryger i svinget :-\

Så har du også en undskyldning for at producere kyllinger i overmål til næste år - "så er der nogle at spilde af"  ::) ;)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: 2 mdr. gammel hanekylling pludselig syg
« Svar #22 Dato: 11 Juli , 2010, 23:10 »
jamen altså, jeg er virkelig blevet så meget klogere af at læse jeres tolkninger og kendskab og videregivelser af den her onde sygdom.

den sidste hane, der gabte, fik næsten et webcam bundet fast til sig, så jeg kunne følge ham hele tiden, meeeen så besindede jeg mig, og det var nok meget godt, for det var vist bare pga. varmen.

jeg er ked af at gå og være ængstelig og se på mine høns på den der mærkelige undersøgende måde i stedet for bare at sætte mig ned og slubre kaffe med fødderne oppe af indhegningen og med et saligt smil sidde og lade mig underholde af de små sorte, der guffer løs i kartoffel-og salatrester.

jeg er RIGTIG glad for jer hjælpsomme mennesker i den her vidensbank og for støtte m.v. fra sælger, som selvfølgelig også er fortvivlet men som vi står sygdommen blandt vores høns ud sammen med. Nu tygger vi lige lidt på det hele et par dage mere inden vi tager en beslutning, men det er slet ikke tosset det dér med 2 hønseracer  /o - jeg har bare hele tiden tænkt, at de ikke skulle gå sammen, fordi vi ikke vil krydse racer og sådan, men altså... så længe der ikke er nogen, der ruger derudaf, så sker der jo ikke noget - jeg var bare så forhippet på det dér med kyllinger og racer og udvidelser  ;D

Sussex er et fremragende supplement, vi valgte dem KUN fra som førsteprioritet, fordi hanen hos sælger var større end vores søn  ;D :o

Jeg kommer ALDRIG til at holde op med at have høns, selvom jeg periodisk skulle blive ked og gal og fortvivlet. Jeg har simpelthen glædet mig i SÅ mange år til at have høns (faktisk drømte jeg om det allerede i 6. klasse), så jeg samler mig lige sammen, og så er vi klar igen  :)

jeg skal nok opdatere på vores beslutning samt evt. hvor stærke de resterende 3+3 hønsebasser viser sig at være.



Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.