Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ønskes - bare en enkelt araucana  (Læst 19771 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Høns i haven

  • Gæst
Sv: Ønskes - bare en enkelt araucana
« Svar #15 Dato: 09 Maj , 2012, 11:14 »
Først og fremmest - tusind tak for den varme velkomst, hvor er det da rart at vide der er et sted man kan stille alle de spørgsmål man sådan får især i begyndelsen...

Hmmm..... Der er da godt nok meget at sætte sig ind i! Nå, men den første flok er jo bestilt, og jeg vælger at tro det bedste om dem indtil de gør sig fortjent til andet! Det er jo mest for at få æg (jeg bager ret meget, og der står en hel flok familie og venner og glæder sig til at få økologiske æg) så vi holder os lige til 'produktionsdyrene' i hvert fald i begyndelsen. Er dog lidt ked af at høre de ikke skulle være det beste mht spisning, men mon ikke sådan en alligevel giver en god suppe?

Nu har vi heldigvis lavet både hus og gård ret rummelige, så vi efterhånden kan variere flokken - det lyder som en fin ide med chokoladebrune æg også!

I mellemtiden - siden der nu ER plads og vi gerne vil have de famøse blå æg - vil jeg så gentage det oprindelige spørgsmål, nu med en lille ændring: hvor kan jeg købe 2 stk araucana i nærheden af Esbjerg? Eller 3 hvis det endelig er.... så de kære kluk har hinanden og ikke føler sig 'henpecked'  :D
Jeg kan leverer kyllinger om et stykke tid. Men desværre ikke voksne høns.

Offline MSMJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Ønskes - bare en enkelt araucana
« Svar #16 Dato: 09 Maj , 2012, 11:25 »
Jamen, om vi skal vente lidt på de blå æg er da helt fint - men så kommer problemet vel igen, at hvis de er så små kan de ikke gå sammen med de andre?

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Ønskes - bare en enkelt araucana
« Svar #17 Dato: 09 Maj , 2012, 11:49 »
Nemlig, du kan ikke sætte kyllinger ind til voksne høns. Det er hønsene, der har opfundet begrebet "hakkeorden"  :o og det er man nødt til at forholde sig til. Men kunne I ikke starte med de høns, I har bestilt og så evt. senere skifte nogen ud et par stykker ad gangen? De fleste af os her har skiftet race flere gange.
Ang. æglægningshybrider og spisning, så kan de sagtens bruges til suppe. Skær kødet af, lav kødboller af det - og kog suppe på skrog og urter. Det smager dejligt. Meeeen så vidt jeg husker vejede mine hybrider 950-1100 gram slagtet og MED indmad, så der er ikke meget mad på dem.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline MSMJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Ønskes - bare en enkelt araucana
« Svar #18 Dato: 09 Maj , 2012, 12:05 »
Hmm... ja, det er der jo ikke meget kød på, men en god gang suppe er jo heller ikke at fornægte!

Jeg vil nu gerne have de kære araucana nu, så hvis der er nogen der har 2 eller 3 stk af en passende størrelse (dvs der kan sættes sammen med hybrider som er 17-18 uger) så hører jeg gerne fra vedkommende....

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Ønskes - bare en enkelt araucana
« Svar #19 Dato: 09 Maj , 2012, 12:12 »
Jamen det har jeg da - det er bare en lang tur. Hvis der er nogen, der skal den vej, finder vi da ud af noget....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline MSMJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Ønskes - bare en enkelt araucana
« Svar #20 Dato: 09 Maj , 2012, 12:21 »
Hvor på Falster????  Jeg har lige snakket med svigerfar som rent faktisk kommer herover på besøg i weekenden - han er nu blevet overtalt til at lege hønsetransport hvis det bliver aktuelt  ;D

Svigerfar kommer fra Kippinge - han kan samle hønsene op lørdag morgen på vejen herover hvis vi kan aftale noget.... siger hun, med krydsede fingre.... så er araucanerne også indsat i hønsehuset først, inden hybriderne kommer på mandag - mon ikke det kan hjælpe mht hakkeordenen?

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Ønskes - bare en enkelt araucana
« Svar #21 Dato: 09 Maj , 2012, 12:25 »
Midtfalster, 3 km fra motorvejen. Blå, sort eller splash?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline MSMJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Ønskes - bare en enkelt araucana
« Svar #22 Dato: 09 Maj , 2012, 12:41 »
 :) :)
Det lyder jo perfekt! Hmm... kan man tillade sig at sige een af hver? Jeg skal jo ikke avle, så jo mere forskellige vi har at se på jo sjovere.... Og hvad skal du forresten have for dem, bare så svigerfar har pengene med  :D

Og så lige det med detaljerne - jeg ved ikke om man må sætte telefonnumre ind her, men kan du ellers sende en privat besked? Den kære mand skulle jo gerne vide hvor han skal hen... Han har fået besked på at tage en stooor papkasse med, går ud fra det er OK...

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Ønskes - bare en enkelt araucana
« Svar #23 Dato: 09 Maj , 2012, 13:02 »
PM afsendt!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Ønskes - bare en enkelt araucana
« Svar #24 Dato: 21 Maj , 2012, 11:57 »
Lige et forslag, hvorfor ikke droppe hanen fra Bangs og så købe en Araucana hane i stedet ? Mon ikke Ankerine har en god en.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline MSMJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Ønskes - bare en enkelt araucana
« Svar #25 Dato: 21 Maj , 2012, 12:22 »
Hej Folkens

Jeg ER solgt.... tænk sig at kunne hente friske æg i baghaven! De tre smukke arauana høner må siges at være faldet godt til, der kommer to eller tre æg om dagen fra dem - de havde EEN eneste dag efter at være blevet flyttet hvor de strejkede, ud over det er de godt nok imponerende. De 10 fra Bangs er også ved at være faldet til, men det er klart de tre første der regerer i hønsegården!

Og hanen fra Bangs blev automatisk droppet da den ikke var med på vognen ved leveringen - så ja, vi kigger stadig efter en hane! Det skulle gerne kunne give kyllinger der egner sig til fryseren - jeg blev anbefalet en Sussex hane? Ankerine har vist ingen Araucana hane lige pt desværre. Ved ikke helt hvad ville være bedst - kan forstå at Araucana høns måske skal 'barberes' og så ikke er det bedste for en nybegynder? Men hvis de nu kunne bruges til at ruge æg fra hybriderne ud, hvilken hane ville så være bedst? Og er der nogen der har en til salg? Jeg tror de kære damer i hønsegården kunne bruge en alfa han, og jeg ville foretrække der var en hane tilstede inden vi begynder at lukke dem på friland...

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Ønskes - bare en enkelt araucana
« Svar #26 Dato: 21 Maj , 2012, 12:34 »
Der er mange muligheder, men skal der være kød på også, så kunne det være Maran, New Hampshire, Sussex, Australorps, Jersey Kæmpe, Plymouth Rock, Rhode Island Red osv.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline MSMJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Ønskes - bare en enkelt araucana
« Svar #27 Dato: 21 Maj , 2012, 12:48 »
Hmm Lene .... du gør det jo ikke nemmere! Jeg skal jo ikke avle racehøns, så det er vel et spørgsmål om temperament og tilgængelighed....

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Ønskes - bare en enkelt araucana
« Svar #28 Dato: 21 Maj , 2012, 12:57 »
Nej, du skal sikkert ikke avle racehøns, men hvis du vil avle så er det bedst med en hane af ren race, for så opnåes der en krydsningsfrodighed i første generation. Det får du ikke ved at parre krydsning på krydsning, eller hvis der havde været en hane med hybriderne.

Og det jeg forstår på dine indlæg er at det skal være produktivt at holde høns, mange æg og et fornuftigt slagte dyr.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline MSMJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Ønskes - bare en enkelt araucana
« Svar #29 Dato: 21 Maj , 2012, 13:08 »
Lige netop - jeg forstod også på både fyren fra Bangs og Ankerine at det med en hybrid hane ikke ville have været en god ide, så det var nok held i uheld at det ikke var hamselv der havde pakket bilen og at han derfor ikke havde hanen med!

Såehh... er der nogen i nærheden med en racehane 'tilovers'? Som er gammel nok til ikke at blive trynet af de tre araucana høns og de 10 hybrider?