Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Coccodiose måske?  (Læst 2067 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline IdaKorho

  • Bruger
  • Indlæg: 7
Coccodiose måske?
« Dato: 17 Oktober , 2023, 12:42 »
Hej.
Jeg er ny med høns.
Vi har en flok halvstore kyllinger i alderen 8 uger til 17 uger. I alt har vi 6 stk. 4 brahma, 1 sort kobbermaran og en sussex.
Den lille brahma på 8 uger har nogle gange noget rødt i afføringen. Ikke hver gang. Jeg ved det, fordi den indtil i går har sovet inde i vores bryggers af forsigtighedshensyn. Der har jeg set det for lidt tid siden, kan ikke helt huske præcis. I nat har den så sovet i hønsehuset med de andre. Da jeg i formiddags fyldte op i maden derude, så jeg igen noget rødligt afføring på en træstub, de har i hønsegården. Jeg ved jo ikke, hvem der har lavet denne klat, men eftersom jeg før har set rødlig afføring hos den 8-ugers, mistænker jeg denne.
Derfor: Med hvilken sandsynlighed er det coccodiose? Kan det evt. være andre ting?
Jeg tænker at tage den ind i nat igen, så jeg kan se, om den med sikkerhed stadig har rød afføring. Den har det rigtig fint ellers. Er det en fin plan, eller skal jeg handle hurtigere? Som sagt har jeg set noget rødt for x antal dage siden, og den er da ikke faldet om endnu...
Dens seneste klatter i "natburet" har været mørke, nogle med noget hvidt i. Altså der, hvor den har sovet alene.
Andre venlige råd i denne sammenhæng?
Som tilføjelse går de frit i haven det meste af dagen.

Offline IdaKorho

  • Bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Coccodiose måske?
« Svar #1 Dato: 17 Oktober , 2023, 13:22 »
jeg fandt svaret i leksikon, afstødt slimhinde.
hvordan sletter jeg?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Coccodiose måske?
« Svar #2 Dato: 17 Oktober , 2023, 14:16 »
Godt du fandt svaret.

Hvis en kylling er frisk i adfærd, kan du med 99% sikkerhed vide, at den IKKE er ramt af coccidiose.
Når coccidierne 'flytter' ind i tarmen, vil de første tydelige tegn på coccidiose være, nedstemthed, oppustet, ingen ædelyst og tynd mave i nogenlundee sund farve.
På dette tidspunkt skal behandlingen mod coccidiose meget gerne gives, hvorefter kyllingen lynhurtigt bliver frisk igen.
Når der kommer blod i afføringen, er sygdommen så langt fremskredet, at coccidierne er begyndt at gnave i tarmvæggene. Hvis man først behandler på dette tidspunkt, er der stor risiko for, at flere smittede allerede er døde og de overlevne, som også har blod i afføringen får livslange gener pga arvæv på tarmen, som forhindrer optimal optagelse af næring.

De rødlige klatter, din kylling lægger, er ganske uskadelige afstødninger af tarmslimhinde. Især kyllinger laver mange af disse afstødninger, men det ses også hos voksne høns.
Tarmslimhindeafstødninger er mere slimede i overflade-konsistensen end frisk blod, så med det drevne øje kan du se forskel

Jeg synes ikke, du skal slette dit opslag - det kan være lærerigt for andre at læse + mit svar, hvis man kommer i samme situation og er i tvivl som du var
« Senest Redigeret: 17 Oktober , 2023, 14:18 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14