Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kønsbestemmelse af orpington.  (Læst 2712 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Hørmand

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 147
Kønsbestemmelse af orpington.
« Dato: 18 Juni , 2013, 09:50 »
Desværre kan jeg ikke ligge FOTO ind, forum vil ikke acceptere min iPhone opløsning og har prøvet via iTunes, at redigere men det virker ikke. Jeg har 5 små 5 ugers orpington. Jeg tror alke er høner, da de har lys og meget lille kam. Men de skulle jo være sværere at bestemme end maran, sim jo hurtig er nem. Er der nogle der kan lægge FOTO ind af 5 uger gamle orpington hane/ høne til sammenligning? Derudover har jeg 5 silker, som jo nærmest er umulige at bestemme, men en adskiller sig ved at være størst og er begyndt at sætte rigtige fjer, kan jeg så ikke konkludere at det er en hane ?!  De er alle udruget af skruk ( silker, maran) orpington på maskine.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Kønsbestemmelse af orpington.
« Svar #1 Dato: 18 Juni , 2013, 10:10 »
Hvilken farve er dine Orpington kyllinger?  Hos mig, ses forskelle på hvor hurtig hanerne udvikler kam hos div. farver.
Gule kan med lidt træning med rimelig stor sikkerhed (men ikke helt sikker) bestemmes ved 5-6 uger. Er det derimod f.eks. Blå, så skal - nogle linier i alfald - være ældre.

Offline Marianne Hørmand

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 147
Sv: Kønsbestemmelse af orpington.
« Svar #2 Dato: 18 Juni , 2013, 10:33 »
Mine er gule men synes de alle ligner høner, men mon det kan være rigtigt. Lyse kamme der er små. Har du nogle FOTO liggende?

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Kønsbestemmelse af orpington.
« Svar #3 Dato: 18 Juni , 2013, 10:43 »
Når det er du Gule, så kan du med 90-95% sikkerhed afgøre køn ved 5-6 ugers alder.
Jeg har desværre ikke nogle billeder.
Dog syntes jeg det lyder en smule forkert hvis alle skulle være høner. Det får mig til at gætte på at det måske er for tidlig mht. nogenlunde sikker kønsbestemmelse.
Men OK, det er da bestemt en mulighed at alle er høner, selvom det sjældent sker  ;)
NB: jeg har lidt nemmere ved det, da jeg har så store flokke, at der altid vil være begge køn, og det er så nemmere mht. sammenligning.

Offline Marianne Hørmand

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 147
Sv: Kønsbestemmelse af orpington.
« Svar #4 Dato: 18 Juni , 2013, 12:30 »
Ja Rudy. Der ville være underligt med alle høner. De er valgt med omhu:-) hos rixen, blandt mange. Burde de ikke have tydelig kam nu?