Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kønsbestemmelse af gammel dansk landrace kyller  (Læst 12235 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline cmilton

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 336
  • Be Happy :D
Sv: Kønsbestemmelse af gammel dansk landrace kyller
« Svar #15 Dato: 09 Maj , 2012, 13:16 »
Hvornår ca. burde man kunne skelne? :)
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline cmilton

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 336
  • Be Happy :D
Sv: Kønsbestemmelse af gammel dansk landrace kyller
« Svar #16 Dato: 14 Maj , 2012, 07:57 »
Nu er de små (STORE) kyller flyttet over i et større voliere, hvor de kan komme til at bevæge sig noget mere inden de skal ud :P

JEg har lagt mærke til at der er nogle af dem der bliver helt røde/lysbrun på brystet, og nogle der er meget mørkbrun næsten sort på brystet... hvem er så hvem? (haner/høner)
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Kønsbestemmelse af gammel dansk landrace kyller
« Svar #17 Dato: 14 Maj , 2012, 08:09 »
pas på med at sortere/glæde dig for tidligt, sidste år var jeg glad købte 4 kyllinger (brahma),  en kom med en kraftígere hale, og jeg tænkte læng wouuu en hane og 3 høns, men den kraftige hale var en hønerøv, og den havde så 3 brødre, 2 er endt i gryden

Offline cmilton

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 336
  • Be Happy :D
Sv: Kønsbestemmelse af gammel dansk landrace kyller
« Svar #18 Dato: 14 Maj , 2012, 08:46 »
@ Kristiank - Hehe... vil nu heller ikke tage det for gode varer endnu, men det er rart at have en idé om det.

Ikke andre der kan hjælpe?
Bliver de sorte (mørkbrun) eller rød/lysbrun på brystet når det er Hanekyller?? Har selv på fornemmelsen de er dem der bliver mørke, da de virker mere "kamplystne" og er kraftigere både i den lillebitte kam, og over brystet, men aner intet om det :P
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline cmilton

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 336
  • Be Happy :D
Sv: Kønsbestemmelse af gammel dansk landrace kyller
« Svar #19 Dato: 14 Maj , 2012, 12:11 »
Kan i Landracekyndige hjælpe mig :P

Mine kyller er blevet store nu, og der er nogle af dem der bliver helt røde/lysbrun på brystet, og nogle der er meget mørkbrun næsten sort på brystet... hvem er så hvem? (haner/høner)
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Kønsbestemmelse af gammel dansk landrace kyller
« Svar #20 Dato: 14 Maj , 2012, 17:00 »
Dem med mørkt bryst er haner og dem med rødt bryst høner.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Kønsbestemmelse af gammel dansk landrace kyller
« Svar #21 Dato: 14 Maj , 2012, 17:06 »
Helt enig og det plejer normalt at kunne ses ved en alder på 5-6 uger. se evt. lidt billeder i mit galleri på min hjemmeside  :)
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline aakande

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 118
Sv: Kønsbestemmelse af gammel dansk landrace kyller
« Svar #22 Dato: 06 ſeptember , 2013, 10:52 »
mine høns er nu omkring 17 uger gammel :)  og hanerne har stor og mørkerød kam :)
men kune en af hanerne har den mørke brune sorte farve :)
de 2 andre er helt lyse brune lige søm hønsene :) men de har da de grønne halefjer :)
ny i hønse faget :)

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Kønsbestemmelse af gammel dansk landrace kyller
« Svar #23 Dato: 07 Oktober , 2013, 23:15 »
Her hos os hedder 'grimmeladeren' 'øglealderen'.
Det er sandt, haner bliver mørke på brystet. Men jeg synes også tit man kan HØRE det - haner markerer sig mere støjende end høner, protesterer, gokker op og skælder ud, er mere vokale. Men det er 100 år siden jeg havde dansk land (ca 1990 deromkring lidt før lidt efter?) hvad kan man forlange man skal huske. Jeg rugede æggene ud i en lille 'ovn' jeg havde lånt fra biologilokalet på den lokale skole, den kunne holde en konstant temperatur, så gik jeg og vendte og sprøjtede med vand.
Nogle maraner, nogle araucana.