Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Termometer hvor i rugemaskine?  (Læst 2147 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ClausKiel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Termometer hvor i rugemaskine?
« Dato: 03 August , 2014, 00:27 »
Hey. Lang historie kort, så har jeg haft bøvl med min rugemaskine. Den temp. den viser i displayet stemmer ikke overens med den aktuelle temperatur i maskinen.
Har så fundet ud af, at hvis man vil måle temp i maskinen med et seperat termometer, er det ikke lige meget hvor man ligger sit termometer. Ved lågen måler jeg kun 36,4 grader. I midten 37,5 og foran blæseren 39,2. Det vil så sige at når jeg har 3 hyller/bakker i min maskine, er der ca. 1,5 grad forskel fra den øverste til nederste. Så hvad skal man regne med. Hvor måler i jeres temp?

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Termometer hvor i rugemaskine?
« Svar #1 Dato: 08 August , 2014, 15:47 »
Nu er alle termometre ikke lige nøjagtige, lige hurtige og det kræver nok også at maskinen er tændt mere end nogle få timer.

Jeg har købt nogle små og billige max/min termometre med fugt måler, som jeg lægger 3 forskellige steder i min RCom 20.

Jeg ved at fugtmåleren i dem sikkert ikke passer præcist - så jeg bruger gennemsnittet af de 3 målere.

Temperatur præcisionen kan jeg til gengæld checke ved at kontrollere dem mod min Termapen
Termapen er et præcist termometer som brugers til fødevarer og som leveres med en kalibrerings dokumentation på den er nøjagtig indenfor 0,1 grad celsius


På min RCom har jeg ikke oplevet forskelle i temperatur. Der sidder et par blæsere i den som fordeler luften - det er måske det din ruger mangler.
En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline DoktorLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: Termometer hvor i rugemaskine?
« Svar #2 Dato: 08 August , 2014, 16:04 »
Jeg bruger noget a la den her som jeg lægger ved siden af æggene. Og som Glatnak nævner tager jeg gennemsnittet af termometrene, hvis der er forskel. Jeg har så også brugt et termometer som bruges på mennesker under tungen for at se om de digitale termometre nu også målte korrekt.