Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvid maran  (Læst 71537 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Serama

  • Gæst
Sv: Hvid maran
« Svar #30 Dato: 12 Juni , 2012, 10:53 »
Den sikreste metode til at få et endegyldigt svar på om der er tale om en dominant eller recessiv hvid vil være at parre en hvid høne/hane med et sort dyr og se om alt afkom bliver sort. Er det tilfældet er den hvide farve styret af en vigende faktor (recessiv).

Bliver kyllingerne der i mod forskellige mellemtoner af de to farver, (fra "smudsig hvid" over tværstribet til mørk blå/grå er tale om en dominant hvid, som ikke "overfarves" af den sorte farve.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Hvid maran
« Svar #31 Dato: 12 Juni , 2012, 16:13 »
Jeg ved ikke om de hvide Maran er dominant eller resessiv hvide, men det kommer nok an på hvordan de er lavet. Det er også en forholdsvis ny variatet og derfor kan den godt være lavet på forskellige måder rundt omkring.
Thorleif jeg ville mene at det var lige omvendt med kyllingefarverne og sådan som dine ser ud burde det være dominant, men jeg kan tage fejl. En ting ved jeg dog og det er at mine Antwerpener Skæghøns er resessiv hvide og det er den helt lyse/hvide der er på billedet. De er kommet af Perlegrå på Perlegrå og Blå randtegnet på Perlegrå og det er ikke splash.

Et medlem fra vores klub har også fået hvide Brahmakyllinger fra sine Blå og Sorte avlsdyr og dette kommer af at der har været parret resessiv hvide ind på og dette giver nu udslag i kyllingerne. Man kan også se forskellen i forhold til splash, da de er fuldstændig kridhvide når de står ved siden af hinanden.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

thorleif

  • Gæst
Sv: Hvid maran
« Svar #32 Dato: 12 Juni , 2012, 16:21 »
Ok, men jeg vil vide: Hvor er Unge Fru Kelly naar man behoever hende?????????

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Hvid maran
« Svar #33 Dato: 12 Juni , 2012, 18:38 »
Hun er på ferie i "Irland, tror jeg"

thorleif

  • Gæst
Sv: Hvid maran
« Svar #34 Dato: 12 Juni , 2012, 19:12 »
Life in luxury.

Zoro

  • Gæst
Sv: Hvid maran
« Svar #35 Dato: 15 Juni , 2012, 23:43 »
Ok, men jeg vil vide: Hvor er Unge Fru Kelly naar man behoever hende?????????

@ Thorleif.

Hej Thorleif er den unge fru Kelly kommet hjem fra ferie ????

NB: Jeg tænker på spørgsmålet om Recessiv hvid eller dominant hvid ?

Hilsen fra J.C.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Hvid maran
« Svar #36 Dato: 30 Juni , 2012, 12:15 »
Lige et billede taget her i dag.


Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Hvid maran
« Svar #37 Dato: 05 Juli , 2012, 00:47 »
Jeg har, udover en masse splash kyllinger fra blå kobber, fået nogle recessivt hvide maran kyllinger.

Så jeg ved at maran KAN være recessiv hvid.

Marianne talte om, at de hvide maran i Frankrig er dominant hvide. Nuvel, det kan sagtens OGSÅ passe. De kan ovenikøbet være både dominant hvid og bære recessiv hvid på EN gang, da det genetisk set er to forskellige farver de bærer, de ser bare ens ud fænotypisk. Tænk på at en høne nemt kan være sort og bære perlegrå. = Tænk på dominant hvid som en farve og recessiv som en anden.

Jeg ved ikke om dominant hvide altid bliver født hvide. De croad langshan jeg har fået af Thorleif blir født grå, men jeg har også været ude for dominant hvide(italiener-hvid) som blir født hvide. Vi er nødt til at prøve os frem!
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Hvid maran
« Svar #38 Dato: 05 Juli , 2012, 05:55 »
Fra min tidlige afdøde nabo Flemming Schiøtte fik jeg at vide at man havde fundet fire forskellige hvide farver alle sammen i Italienere og dette er udover den Adalusierhvide/splash. Derfor kan der godt være en stor forskel på kyllinger alt efter hvilke hvid farve de har arvelighedsmæssigt og selvfølelig også hvis der er kombinationer af dem. Ellers må I lave en kontrolparring med dem så vi andre kan få stillet vores behov for viden.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvid maran
« Svar #39 Dato: 05 Juli , 2012, 17:34 »
Mine 2 hvide Maran haner. Indtil videre er de meget hvide uden gul overfarve. Meen det kan jo være det kommer med alderen.
« Senest Redigeret: 05 Juli , 2012, 19:29 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

thorleif

  • Gæst
Sv: Hvid maran
« Svar #40 Dato: 05 Juli , 2012, 17:50 »
Hvids den til hoejre har (mindst) lige fin hale som den annen, saa kan det maaske vaere en rigtig god tybe? Kammen virker bedre, og fronten virker mere fyldig/rund, eller er det billedet som lyver lidt? Den virker ogsaa lidt stoerre? Er de lige gamle?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvid maran
« Svar #41 Dato: 05 Juli , 2012, 18:42 »
Det til højre har desværre ikke så meget hale, men den er helt klart den kraftigeste af dem. De er fra samme hold.

Her er lige et billede af en spættet Maran hane også.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Hvid maran
« Svar #42 Dato: 05 Juli , 2012, 21:50 »
den spættede er det fra blå kobber den stammer??
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

thorleif

  • Gæst
Sv: Hvid maran
« Svar #43 Dato: 05 Juli , 2012, 23:13 »
Mine 2 hvide Maran haner. Indtil videre er de meget hvide uden gul overfarve. Meen det kan jo være det kommer med alderen.
Hvids du bare holder dem indendoers  saa holder de sig nog hvide, men 1 dag i solen saa kan du glemme udstilding, slig er livet med hvide fugler, Lene.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Hvid maran
« Svar #44 Dato: 05 Juli , 2012, 23:25 »

Lidt gult i hvide dyr mener jeg har sin berettigelse, og burde kunne ses bort fra på udstillinger.