Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tufts og æg  (Læst 5640 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Tufts og æg
« Dato: 11 April , 2010, 08:12 »
Ved nogen hvordan det er med tufts hos araucana, er det tilfældigt hvor store de bliver hos nogle af dem. Eller er der noget andet som spiller ind også ?

Og så tænkte jeg på æggene og hvor kraftige de er i farven, mine ser ud til og ha mistet lidt af deres men det kan jo være årstid eller hva ? Spiller hanen her samme rolle som hos Marans, at jo kraftigere farve ægget havde hanen kom fra jo bedre farvede æg nedarves fra ham ?

GKV

  • Gæst
Sv: Tufts og æg
« Svar #1 Dato: 12 April , 2010, 08:52 »
Nu var det nok ikke et svar fra mig du havde ventet. Det med æggenes farve kan jeg dog fortælle lidt om hvad jeg har oplevet. Mine haleløse har slet ikke holdt pause siden de startede op med at lægge æg sidste år. Den første måneds tid var de mørke så lysnede de en smule, men blev så ved den farve resten af tiden. Det samme gælder for de to piger fra Jørn, en meget, meget flot farve i starten, for derefter at få samme farve som de andres, som forøvrigt er pæn nok.

Mine englændere, der er æggene fra den ene høne ( den tværstribede) fortsat mørkere end den vildtfarvedes som nu har farve som de haleløses. Den lavendel hønes æg er en anelse grønne i det.

Hvad angår tufterne synes jeg det lyder som om der ofte er forskellige tufter på dyrene, en hænger ned mens den anden vender opad, samt at den ene er mindre end den anden o.s.v., men da jeg kun har to med tufter er det et meget lille grundlag at udtale sig på. Der kommer de mere erfarne forhåbentlig ind.

VH Gunni.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Tufts og æg
« Svar #2 Dato: 12 April , 2010, 09:31 »
Alle svar er skam velkomne Gunni  :)

Nu stod jeg lige og så de æg igennem jeg har samlet til rugning, de varierer lidt i farven men tror faktisk de er blevet en tand mørkere de sidste æg jeg har fået fra dem. Jeg kunne forestille mig de måske blev lysere efterhånden som hønen bliver ældre, eller måske den anden vej ?

Ja tufts kommer sjældent ens efter hvad jeg har kunnet finde frem til, det gør det endnu sværere at udstille tuftede dyr da de vel skal være så ens som muligt. Jeg har fået kyllinger som ingen af delene har, altså hverken tufts eller skæg men genet har de jo alligevel.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Tufts og æg
« Svar #3 Dato: 12 April , 2010, 10:33 »
Araucanaæg bliver lysere over tid, dvs. efter en pause er de mørkere igen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Tufts og æg
« Svar #4 Dato: 12 April , 2010, 20:56 »
Araucanaæg bliver lysere over tid, dvs. efter en pause er de mørkere igen.

Tak for den info ;)


Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Tufts og æg
« Svar #5 Dato: 12 April , 2010, 21:14 »
Tufts? Øhhh, hvad er det?
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Tufts og æg
« Svar #6 Dato: 12 April , 2010, 21:50 »
Tufts? Øhhh, hvad er det?

Det samme som ørekvaster  ;)

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Tufts og æg
« Svar #7 Dato: 12 April , 2010, 21:56 »
Michael, tufts har desværre den egenskab, at de kommer med ufuldstændig penetrans.

Dvs. at de kommer helt tilfældigt, og ikke altid ens i begge sider.

Så at få en perfekt høne/hane med de rigtigr tufter, ja det er jo næsten lidt af en sensation.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Tufts og æg
« Svar #8 Dato: 12 April , 2010, 21:59 »
@ Nielsen: Tak - så blev jeg så klog  :)
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Tufts og æg
« Svar #9 Dato: 29 April , 2010, 21:01 »
Jeg har jo læst en hel del teori om Araucana-høns, så jeg vil da gerne give mit besyv med:
Man må som udgangspunkt gå ud fra, at en hane, der er klækket fra et gennemfarvet æg har anlæg for det gennemfarvede, men man har ikke nødvendigvis ret.

Jeg har fået en udfordring, idet alle mine brune Landhøns (måske med enkelte undtagelser) lægger æg med svagt gulbrun skal, og det på trods af, at der sidste år kun var én, der gjorde det.
Jeg er altså tvunget til at tro, at det er hanen, der gør det, men det er selvom han selv kom ud af et stort og flot, hvidt æg.
Jeg har læst engang, at Araucana-æg kan have samme problem, så - tjah - held og lykke med arbejdet.

Min egen kvart-Araucana-høne lægger nogle fint farvede æg, men en kende små, i modsætning til sin mor, der lagde kæmpestore æg.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Fru Tarp

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
Sv: Tufts og æg
« Svar #10 Dato: 14 August , 2010, 11:09 »
Hej

Vil bare lige prale med at min lille Araucana hønnike fra April (fra Gunni) - Ja hun har såmænd lagt sit første æg her til morgen  :o  ;D ;D
Jep 40 gram og 5 cm !!
- Det er måske lidt småt.. men jeg har hørt at hønniker altid lægger små æg! - De skal jo ligesom også vokse med opgaven ;)

Og farven - ja den er da selvfølgelig påskeægs/andefarvet... grøn!  :D

Har ikke kigget hvad der er i!! resten af familien skal jo lige se det.. og naborene..og hele byen..  ;D ;D ;D ;D - måske er der ingen blomme.. måske er det bare skal.. måske er det helt perfekt :)
« Senest Redigeret: 14 August , 2010, 11:15 Fra Fru Tarp »
0,1 Araucana
0,1 dv Wyandott
0,2 dv Maran
0,1 alm huskat
0,1 labrador
1,1 ismuler
1,0 Nordsvensk traver
skønne bonus og ægte unger samt fantastisk mand!

GKV

  • Gæst
Sv: Tufts og æg
« Svar #11 Dato: 14 August , 2010, 11:16 »
@Fru Tarp

De skal nok blive lidt større, hendes søstre er også startet æglægningen. Til min skuffelse er de lige grønne nok i farven til min smag, men jeg tror det skyldes, at deres far var den birkenfarvede hane, for jeg har kun ruget ud af fine blå/turkis æg. Nu venter jeg spændt på de næste hold skal gå igang, de har en anden far og er rene engelske.

Tillykke med det fine æg, det vil da pynte på morgenbordet /o

VH Gunni.