Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: volierefugle med knas  (Læst 4910 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
volierefugle med knas
« Dato: 15 Juli , 2010, 10:55 »
Hej med jer,

vi har kastet os ud i det her med at have volierefugle - for hyggens skyld, så vi har fået flere ind, der trængte til et nyt hjem og har bragt småskavanker med sig. Vi har også fået zebrafinkeunger med skavanker, og derfor har jeg nu samlet lidt spørgsmål sammen til de af jer, der har erfaring på dette felt:

1. en undulat der er virkelig dårlig til at flyve og har svært ved at finde ud af hvor den skal lande... hvad er der lige med den? Vi har haft den i en måneds tid og den er ikke blevet bedre til at finde rundt, og den er ikke social med de andre. Det er en han fra sidste år.

2. en zebrafinkeunge, der fløj fra reden for ca. en måned siden havde dårligt ben. Nu har den fået det bedre men den midterste tå på den ene fod er bøjet opad og tilbage og kan ikke bruges. Har den bedre af, at man klipper den af?

3. hvor længe kan man lade undulater beholde deres æg? De lægger jo æg hele tiden! :) Den ene har 6 æg og har haft et stykke tid. Igår fik jeg hende så ENDELIG ud af kassen, der var lidt blod og et revnet æg. I ægget lå en død unge, som jeg vil mene, har været meget tæt på at komme ud selv. De andre æg er hele og når jeg lyser dem, kan jeg se, at de er mørke i en stor del og i den smalle ende er der luft. Efter jeg har taget det døde æg fra hende har jeg her til morgen set hende udenfor kassen i gud ved hvor lang tid - har hun mon opgivet de andre?

4. hvis man tager æggene fra undulaterne, fordi det ikke bliver til noget, har de så godt af at man tager redekasserne også, så de ikke bliver skøre - og så de husker at få rørt sig og få mad?
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: volierefugle med knas
« Svar #1 Dato: 15 Juli , 2010, 19:34 »
Hej Julie!
 Lige et par kommentarer til dine undulatspørgsmål.
 Normalt lader man et undulatpar få 2 kuld og kun 2 kuld. Derefter er det bedste at lade hende lægge 3. kuld æg færdig og så fjerne både æg og redekasse.
Jeg tror det bedste vil være at fjerne alle æg nu og lade dem prøve igen.
De starter rugning efter det 2. æg er lagt og ungerne klækkes derfor efterhånden. de lægger normalt mellem 4 og 8 æg i et kuld. Har du flere spørgsmål må du gerne sende PB eller mail.
mvh. Egon
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: volierefugle med knas
« Svar #2 Dato: 15 Juli , 2010, 19:44 »
Jeg får altså ondt i maven af tanken om at klippe en tå af zebrafinken ..uanset om den er funktionsdygtig eller ej. Er tåen død skal den nok falde af..er den inficeret så få den fjernet af en dyrlæge.


Vil man ikk til dyrlægen og tåen er til gene for fuglen så afliv hellere fuglen.
Med venlig hilsen Søs

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: volierefugle med knas
« Svar #3 Dato: 15 Juli , 2010, 19:48 »
Undulaten kan være syg og er derfor ikke social med de andre

Den kan have dårligt syn

Under fjerskift eller anden form for fjertab kan det være svært for en undulat at styre.

Hvis i har fået den udefra kan det være den ikke er vandt til at være sammen med andre fugle samt have plads til at flyve og derfor ikke er trænet i landingens kunst.

Med venlig hilsen Søs

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: volierefugle med knas
« Svar #4 Dato: 15 Juli , 2010, 21:58 »
I har bare alle de gode svar - dejligt, tak!  /o

Den ikke så flyvestærke undulat kommer fra en anden voliere i næsten samme størrelse. Jeg har også mistænkt den for at synet er synderen. Den bliver ikke jagtet og ser ud til at både få mad og vand, så den får lov at være længe om at blive stedkendt. Hvordan kan jeg se om den er syg ellers? Den har ikke ændret adfærd mens vi har haft den, ville den ikke være blevet svagere hurtigt, hvis den var syg?

Tak for råd omkring æg og undulater. De er jo flyttet ind lidt ad gangen her henover forår/sommer, så der har været lidt forvirring omkring hvem der var partner med hvem og sådan - vi fjerner æggene og giver dem en chance til inden vi tager redekasserne ud.

Mht. stakkels lille zebrafinke, var jeg bange for at vi blev nødt til at aflive, da vi opdagede skaden, men den kan godt sidde på pind nu og tåen har samme farve som resten af foden, så der må jo være kredsløb den vej forbi også - så jeg er bare GLAD for dit svar, Søs, jeg ville ikke selv klippe sådan en tå af, det skulle dyrlægen nok få lov til, hvis det var, bare rolig. Jeg synes bare det er synd, hvis den fint kunne leve uden tå - endda bedre end med, når nu den er krøllet op af og ikke er noget bevændt. Vi har fået en undulat med kun 2 tæer på den ene fod, fordi den blev jagtet af andre hunner og bidt i fødderne, dér hvor den kom fra. Mit spørgsmål blev genereret ud fra at se hvordan hun trives og lever fint og så det her med en vanskabt fod, der måske kan være et problem. Men den virker faktisk som om den trives. Den og dens søsken er uadskillelige og fiser både ud og ind og op og ned dagen lang. De har også stadig et godt forhold til forældrefuglene, det er virkelig en kernefamilie - med 4 små søskende på vej  :)

endnu engang tak for svar!!
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.