Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til nyt hønsehus  (Læst 17737 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline immersen

  • Bruger
  • Indlæg: 10
  • Grøn kyllingefar
Hjælp til nyt hønsehus
« Dato: 15 April , 2015, 22:09 »
[bevæger mig ydmygt indenfor på forum]

Så fik vi lige pludselig, men (vel)overvejet 10 wyandotter-kyllinger i stuen. Problemet er bare at hønsehuset stadig kun er på tegnebrættet.
Jeg har forsøgt at tegne mine skitser ind på google sketchup for at få et par gode råd med fra nogle af jer gæve folk på forum :)

Tanken er at lave huset isoleret og med en grundflade svarende til en almindelig plade (122x244).

Bund: krydsfiner - 100mm flamingo - støbeplade
Vægge: beklædningsplader m. spor - 100mm rockwool - krydsfiner (kan spånplade bruges indvendigt til vægge?
Loft/tag: tagpap - krydsfiner - 100mm rockwool - dampsærre - krydsfiner (el. spånplade)

Ventilation på laveste væg under ekskrementbrædt og højeste væg under loft.

Lyder det fornuftigt?
 

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Hjælp til nyt hønsehus
« Svar #1 Dato: 15 April , 2015, 22:43 »
Jeg tror ikke, det er så godt med ventilationshullet forneden på laveste væg. Det bliver til gennemtræk hvor hønsene opholder sig.
Begge huller bør være foroven.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hjælp til nyt hønsehus
« Svar #2 Dato: 16 April , 2015, 06:37 »
Måske du kan få lidt ideer fra mit hus. Sidder lige på mobilen som driller med kopiering af link. Men gå ind på www.hobbydyrene.blogspot.dk og så er det lige nu 2. indlæg fra oven.
Jeg vil bare sige at sådan et byggeri tager længere tid end man tror. Især med tørretider for maling og for mit vedkommende lakering af bunden, som først er gennemtør efter 3-4 uger. Især med det møgvejr vi har haft på det sidste, er vores byggeri trukket ud ;-)
Så det er med at komme i gang, ellers tror jeg hurtigt du bliver træt af halvstore kyllinger i stuen :-D
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline immersen

  • Bruger
  • Indlæg: 10
  • Grøn kyllingefar
Sv: Hjælp til nyt hønsehus
« Svar #4 Dato: 16 April , 2015, 08:35 »
Tak for input!

Jeg tror Gok har ret - det er en af de ting jeg har haft noget svært ved at finde ud af. Ideen med ventilationssprækker kommer fra Wilhelm Bauers "Byg et hønsehus" (fin lille bog i øvrigt), hvor han skriver at ventilation er meget vigtigt, og at princippet med kold luft ind (lavt) og varm luft ud (højt) kan bruges. (men også at der ved skråt tag kan laves huller under loftet i begge sider).
Hvis jeg flytter hullet op over vinduet kan jeg samtidig bedre sænke ekskrementbræt og siddepinde. Wyandotter vil vist helst ikke for højt op (?)
 
Raziel - flot lille hus! Er der tagpap på? Jeg har ingen erfaringer med tagpap, men har (foreløbig) valgt den løsning. I vejledningerne til pappet bruger de vindskeder og tagfod af blik/aluminium - det ser også pænt ud, men kan man nøjes med bare at bukke kanterne omkring pladen?
Jeg tror også lige pludselig kyllingerne bliver så store at de ikke bare er nuttede længere - jeg kan heldigvis bygge en del af huset i moduler indendørs - skal bare lige have lavet en sokkel der også bare lige skal hærde ;)


Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Hjælp til nyt hønsehus
« Svar #5 Dato: 16 April , 2015, 08:54 »
Jeres grundlæggende ide lyder rigtigt fornuftig. Lav design så standardmaterialerne udnyttes bedst muligt. Den vigtigste isolering er i taget, og 100 mm er flot halvdelen eller bare 20 mm kan gøre det. Ventilationshuller placeres øverst og gerne diagonalt for at give en god udskiftning. Derfor skal der være et godt udhæng, mindst 20 -gerne 30 cm, så det er tør luft der kommer ind. Udhænget beskytter også konstruktionen mod vejret, så det skal man ikke spare på. Husk et godt fald på taget, og evt. En tagrende så regnvand ikke bare sjasker ned ad ydervæggen bør overvejes. Hvis man bruger tagpap som undertag og lægger fast tag, onduline eller alu øverst, så er det ikke nødvendigt med de relativt dyre alutagfødder. Hvis I laver de gode løsninger nu, så får I et hønsehus som I (og jeres høns) har glæde af mange år fremover. /o
God fornøjelse
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hjælp til nyt hønsehus
« Svar #6 Dato: 16 April , 2015, 09:10 »
Taget på mit hønsehus er lavet af tagkrydsfiner. Det bliver malet som resten af huset, og så er planen, at der skal trapezplader over.

Tror tagpap er en god løsning. Vi har bare fravalgt det fordi det er for meget at købe en hel rulle for at dække det lille tag.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Daisy Cluck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Hjælp til nyt hønsehus
« Svar #7 Dato: 16 April , 2015, 09:28 »
Du spørger til brug af krydsfiner inde i huset. Jo, det kan du godt bruge. Forudsat det er egnet til udendørs brug, dvs. godt og grundigt imprægneret. Alt andet træværk kommer der mug på og det er hønsene meget følsomme overfor.
Hvis du har fulgt med på Forum om forskelligt, ved du  at det er vigtigt med et interiør som ikke giver feks. blodmider alt for gode forhold. Revner og sprækker skal holdes nede i antal. Endnu en god grund til at bruge de hele plader. Siddepinde og redekasser må du meget gerne kunne tage ud til afrensning.
Rigtig god fornøjelse med det hele. Det bedste forårsprojekt!

Offline immersen

  • Bruger
  • Indlæg: 10
  • Grøn kyllingefar
Sv: Hjælp til nyt hønsehus
« Svar #8 Dato: 16 April , 2015, 09:55 »
Tak også til Veteranen og Daisy Cluck!

Tror det ender med aluminiumsprofiler så - er ikke meget for de der bølgeplader ;)
Og så skal der noget mere udhæng på og en tagrende.

Jeg dropper at bruge spånplader - man kan også for meget  (selv om projektet ender med at blive en hel del dyrere end planlagt).

Glæder mig til at få luftet værktøjet og komme i gang!

Offline immersen

  • Bruger
  • Indlæg: 10
  • Grøn kyllingefar
Sv: Hjælp til nyt hønsehus
« Svar #9 Dato: 16 April , 2015, 12:05 »
Tillægsspørgsmål: Jeg har købt en aluminiumsprofil/-skinne til hønselemmen og havde egentlig planer om at bruge en aluminiumplade som selve lågen/pladen. Men bliver den alt for kold til vinter? Jeg kan vel ikke bruge 3mm mdf-plade (den er næppe vandfast). Andre forslag, eller skal jeg bare holde mig til aluminium?

(Planen er på sigt at lave noget automatik med en elektrisk bilantenne, men det ligger lidt ude i fremtiden) :o)

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Hjælp til nyt hønsehus
« Svar #10 Dato: 16 April , 2015, 16:18 »
Brug aldrig spånplader til hønsehus!
Vandfaste standardlader med profilerne udad, som males med træbeskyttelse er det rigtige beklædningamateriale.
Hønselemmen kan også laves i noget vandfast materiale. Dette kan lakkeres for at give en hårdere og lettere glidende overflade. Anvendelse af "rå metal" giver kondensfugt, så undgå det. (nogle har uisolerede matalplader som tag, så kondensfugten drypper ned til hønsene /d.Det giver fugt til dyr som kun trives ordentligt hvis det er tørt).
Jeg er sikker på at I får et kanon-godt hønsehus /o
Glæder mig til at høre hvordan det går, og ikke mindst til at se jeres færdige resultat. ;D
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Hjælp til nyt hønsehus
« Svar #11 Dato: 16 April , 2015, 16:44 »
Umiddelbart ser dine planer fornuftige ud. Lige et par ting som jeg har haft glemt igennem tiden  :) Find ud af hvilket tag du vil have på. Din ide med og lave tagpap tag er ganske god, MEN husk og regn ordentligt på det, for det kan hurtigt blive meget dyrt. Hvis du evt har lavet huset i mål der passer med alm pladestørrelser, så passer taget ikke med alm pladestørrelser, og der skal lige pludseligt bruges 1-2 plader mere for og få et ordentlig udhæng. Lav indersiden af hønsehuset uden for mange revner og sprækker. Specielt når du isolerer det. lus,lopper og blodmider er enormt svære og komme til livs hvis de først er bag de yderste plader. Placer huset så den herskende vindretning ikke er lige på lemmen. det kan gøre huset meget fugtigt til efteråret når det regner en del. Jeg vil fraråde og bruge en dækkene maling indvendigt i huset. Der vil komme noget fugt og kondens og træet kan ikke suge eller afgive fugten. Tænk på tagkonstruktioner, de er ubehandlede og holder med den rette ventilation i mange mange år
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Hjælp til nyt hønsehus
« Svar #12 Dato: 16 April , 2015, 18:10 »
Det er strengt taget ikke nødvendigt at isolere - det er dyrt og besværligt, og det giver sprækker til kryb og kravl. Passende ventilation og udhæng på taget, så det er tørt indendørs er optimalt. Vandfast finer med spor er rigtig behageligt at arbejde med og er nemt at male. jes.l.h's bemærkning om at hvis bunden er en hel plade, så passer det ikke med hele plader på taget er ret vigtigt lige at have sig på sinde - jeg kunne finde på at lave et undertag i finer og lægge fx. kanalplader på ovenpå - de findes i ret store mål, se her: http://www.plastbutikken.dk/shop/kanalplader-1254c1.html
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Hjælp til nyt hønsehus
« Svar #13 Dato: 16 April , 2015, 18:22 »
Ideen med kanalpladerne, også kaldet termotag, er udmærket, men så skal der naturligvis ikke krydsfiner neden under, for ellers giver det ingen mening, at benytte det dyre gennemsigtige termotag.
Desværre vil dette gennemsigtige tag øge temperaturen om sommeren.
Der giver god mening at isolere et hønsehus, med henblik på solopvarmingen om sommeren.
Isoleringen kan give nogle få ekstra +grader om vinteren.

Offline immersen

  • Bruger
  • Indlæg: 10
  • Grøn kyllingefar
Sv: Hjælp til nyt hønsehus
« Svar #14 Dato: 16 April , 2015, 20:48 »
jes.l.h - tak for dit besyv.  tak for input. Jeg tænker at lave bunden 122x200 - det giver ved en fuld plade som tag lidt udhæng i enderne, men kan godt se jeg får brug for noget mere plade for at få noget i siderne også. Og ja, tagpap er bestemt ikke gratis :S
Jeg forestiller mig ikke at isolering i sig selv giver anledning til mere utøj, hvis det bliver lavet tæt.
Jeg havde ikke lige tænkt på det med vindretning i i forhold til lemmen, men det kan vel afhjælpes med et vindfang, hvis det er.
Planen er (ind til videre) at kalke indvendigt - også fordi jeg har læst at det skulle være desinficerende på siddepinde.

Bente E. - ja, isolering kunne nok spares, men tror det vil være rart om vinteren (og måske også om sommeren som Gok skriver). Vandfast finer med spor var også tanken til udvendigt - den tynde (9mm) er vel for pap-agtig? (havde overvejet 2 på 1, men det bliver nok tungt at se på med så lille et hus).

Jeg er i gang med at gøre klar til at støbe (punkt-) sokkel - hader det! Vil meget hellere lege med træ :D