Hej alle.
Nu skal vi have nogle eksperter på banen Har gået og tænkt en del på hvordan en avlsplan for Dorking skal udformes. Dorking er jo som bekendt meget følsom for indavl.
I bogen om Dorking, anbefaler man en ny hane hvert år. Synes bare at det er lidt usikkert at tilføje "ukendt" blod hvert år, da man skal bevare race egenskaberne.
Har læst en del om "Hagedoorn systemet", hvilket virker meget interessant.
Som jeg forstår det, så skal (år 1) man bruge så mange stamme med "gode" dyr som mulig. En stamme 1.2-4. Derfor bliver et avlssamarbejde mellem forskellige opdrætter meget vigtig.
Året derefter avler man på disse høneafkom, med en hane fra de andre stamme. Det gør at man flytter rundt på hanerne år efter år. På denne måde, har man styr på sine stamme, uden yderligere blodtilførsel i mange år.
Det er derfor vigtig, at vi her år 1, har så mange forskellige stamme som mulig. Indtil videre har vi to stamme fra England og en fra Danmark, som vi kan kombinere.
Har jeg forstået "Hagedoorn systemet" rigtig?
Jeg har også tænkt lidt i tanken at man kombinerer "Hagedoorn systemet", med linieavl i et par år på hver stamme, for at derefter avle videre på en hane fra en anden stamme. Dermed får man en "boost".
Er det andre erfarne avlere (af andre racer), der har nogle gode bud på hvordan, man kan gøre?Alle der har nogle idéer, eksperter eller ej, må gerne komme med idéer.
Jeg trænger til lidt "Brainstorming"
Hilsen Thomas