Mette, jeg har får... og de er dejlige! Tillykke med dem!!
Husk at blive CHR-registreret, hvis du ikke allerede er det.
Jeg kan fortælle hvordan jeg gør - man kan læse sig gul og grøn uden at blive ret klogere, men når man deler det ud over året er det ikke så slemt.
Mine 2 får og 3 lam æder græs nu, og de får også lidt piller/byg i forholdet 1:3, dels til at vokse af og dels til fårene fordi de endnu dier.
Desuden har de en sliksten (husk der er særlige sliksten til får, da de ikke tåler kobber). Desuden får de ind imellem gulerødder, æbler og div. grene fra haven - gran, frugttræsgrene, pil m.v.
Så snart lammene bliver taget fra til slagtning, og det gør de inden for en måneds tid (de er fra januar), stopper jeg med pillerne for at 'golde' fårene, så de stopper med at producere mælk. Desuden tager jeg dem ind et par uger, hvor de så kun får vand og hø. Sidste år var det nødvendigt at malke dem et par gange, fordi deres yvere var meget spændte.
Sommeren over går de blot og æder græs og har vand.
I august/september låner vi en vædder, og 2-3 uger inden starter jeg stille og roligt op med piller/byg igen, for at de kommer i god form til at måske at 'lave' 2 lam i maven i stedet for 1. Vædderen har vi i 4-5 uger, så er vi sikre på, at fårene er blevet ilæmmet (de kommer i brunst hver 3. uge).
De får piller/byg og jeg supplerer med godt hø, når græsset holder op med at gro. Jeg holder noget igen med fodringen sidste halvdel af drægtigheden, ellers kan lammene blive for store. Prøver at følge med i fårenes huld, ved at mærke dem over ryg og lænd, når de står og spiser. Regulerer evt. lidt på foderet i forhold til hvad jeg kan mærke.
I perioden op til læmning sover jeg ikke meget, for jeg vil gerne være der, hvis hjælp er behøvet. Det har jeg dog kun oplevet en gang, da der kom et meget stort vædderlam, der lå forkert. Men det gik fint, selv om jeg nok havde det som en 'førstegangs-jordemoder' bagefter!! Glad og lettet.... Her kan litteraturen være til stor hjælp!! Eller allier dig med en erfaren fåreholder, som kan komme med gode råd m.v. i tiden efter læmningen.
Vi tager kun fårene ind fra et par uger før læmning til lammene er godt kørende ca. 5-7 dage efter de er kommet til verden. Med mindre vejret er meget vådt eller koldt eller med sne.
De har sådan et grisehus, som jeg smider en balle spåner og derefter nogle baller halm i. Det giver især ly for regnen (mine får hader regn), og bliver brugt når lammene er små. Ellers er de helst udenfor året igennem.
De bliver vaccineret iht. reglerne og de bliver klippet 1 gang om året af en prof. Desuden klipper vi selv deres klove 1-2 gange om året.
Der er sikkert mange måder at holde får på, men sådan cirka gør jeg/vi. Fårene trives - og lammene bliver store og smager rigtigt godt! Det er texel-blandinger vi har.
Hvis der er noget der er helt forkert, vil jeg gerne høre om det.
Held og lykke med dine nye dejlige dyr