Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Klippe får  (Læst 15321 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Klippe får
« Dato: 01 Marts , 2011, 11:00 »
Hvornår klipper I jers får? mine går ude og inde som de vil  ;D
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Klippe får
« Svar #1 Dato: 01 Marts , 2011, 11:10 »
Her på Schæferholm er det os der planlægger læmmesæson, som forløber fra ca. midt febr. og til midt marts.
Derfor klipper vi ad et par gange, således at moderfårende kommer på stald ca. 1 md. før læmning. På dette tidspunkt klippes de, samtidig med at vi vaccinerer mod bløde nyrer. En temmelig tabsvoldende sygdom hos lam.
Men hvis fårene læmmer i et skur (helst med læmmebokse, så de ikke tager de nyfødte med ud straks) bør man først klippe i maj. Så må man håbe at de ikke er så languldede at lammene har besvær med at finde patten 1. gang, ellers bør man klippe lidt omkring yver.
Det optimale er læmning på stald. Det er også meget nemmere at følge udviklingen hos et nyklippet får, og evt. at give give fødselshjælp hvis påkrævet.
Dertil kommer at lammene bliver mere livskraftige når moderfåret er klippet senest 1. md. før læmning, pga. den større blodgennemstrømning, og moderens større foderoptagelse pga. klipningen.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 01 Marts , 2011, 11:14 »
Og mine går ude, skal læmme inden for de næste ca. 3-4 uger. De bliver gerne klippet i maj.

I år får de nok lov at læmme ude, hvis vejret er nogenlunde. Tidligere har de fået lam i januar/februar, og da har vi taget dem ind kort før læmningen, men lukket dem ud igen efter en uges tid.
Mvh Marianne

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 01 Marts , 2011, 11:16 »
Og så lige en anden ting. Jeg syntes faktisk at lam og moder bør være afskåret fra græsfolden indtil maj. En græsmark skal have fred til at komme igang, og til at yde nogen den kommende sommer.
Sæt først får og lam på græsmarken når græsset er 5-7 cm.
Og får med lam skal altid på en "ren" græsmark i sæsonstart. Altså en mark hvor der IKKE har gået får/lam HELE året før.
Kun på den måde undgår man at lam dør af parasitter.

Offline Loppe

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 01 Marts , 2011, 11:59 »
ok, jeg lukker af den ene fold som de så går på når der bliver græs nok, så får den andre fold tid til at hvile.
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #5 Dato: 01 Marts , 2011, 12:24 »
Lyder fornuftigt Yngvild  ;)

Da jeg har bemærket en del her inde også holder geder, så mht. græsmarks management så gælder mine anvisninger ovenfor, i særdeleshed også for gedehold, da geder er mere tilbøjelige at huse indvoldsparasitter end får. Der er endog efterhånden temmelig mange gedebesætninger der er blevet resistente mod behandling med receptpligtig ormemiddel. Og så har man alligevel kun een vej, menlig græsmarks-styring.
Ej heller særlig økologisk at bruge ormemiddel. Jeg klarer i alfald fårenes parasitter med græsmarks-styring i stedet  /o
« Senest Redigeret: 01 Marts , 2011, 12:27 Fra RWA »

Offline Loppe

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 01 Marts , 2011, 13:10 »
Jeg har 2 får og et lam fra september så har jeg to heste så det skal nog gå og få fordelet foldene. Hvad slag hegn  bør man ha til får? vi havde to som hele tiden kom sig ud gennem el-hegn, dise to får har vi så ikke mere, de to vi har nu er  meget rolige. Jeg ser jo andre der kun har el hegn i ståltråd, hva bruger I?
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Offline Loppe

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 01 Marts , 2011, 13:10 »
Og hvad er billigst?
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #8 Dato: 01 Marts , 2011, 13:38 »
Hegn er en smags sag. + hvilken race man har er afgørende.
Mine rene Shropshire kan sagtens holdes bag 2 el-tråde. Dog har jeg hele vejen rundt langs skel fårehegn. Så er jeg helgarderet hvis de nu skulle bryde gennem el-tråd, for så er de stadig på egen matrikkel.
Men Shropshire siges også at være den race der er mindst tilbøjelig til at springe over hegn/rækværk.
Jeg ser tydelig forskellen, da en del af besætningen (de rene Shropshire får med de laveste index-tal) bliver sat til Texel vædder.
Disse lam springer gerne over pænt højt rækværk. Det ses tydelig når vi vejer lam ud til slagt og til indberetning til stamtavlerne, at når vi  presser med hund bag flokken op mod veje systemet hvor vi står, så er det altid Texel krydsningslammene der forsøger sig med flugt ved at springe over skillerum.
Men det absolut billigste hegn, er helt sikkert 2 evt 3 el-tråde.
« Senest Redigeret: 01 Marts , 2011, 13:57 Fra RWA »

Offline Loppe

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 01 Marts , 2011, 13:52 »
Jeg har to oxforddown med noget texel i...

Hvor kan man købe fårehegn billigst?der er jo nogle meter der skal hegnes ind... :-\ :-\
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 01 Marts , 2011, 13:59 »
Der havde jeg en sjov oplevelse med et stort vædderlam, som var sprunget ud, fordi jeg havde trukket et andet lam ud - og så fortrød han det straks igen, så han vendte om mod hegnet. Da jeg ikke lige kunne begynde at foranstalte en hel masse for at få fat i ham, tænkte jeg instinktivt: kan han springe ud, kan han også springe ind! Så jeg jeg sagde BØH og klappede i hænderne lige bag ham - og så var han inde igen  ;D Han gjorde det ikke mere  ;D

Sorry jeg lige spammede tråden...  ;)
Mvh Marianne

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #11 Dato: 01 Marts , 2011, 14:06 »
Marianne: Selvom det var udløst af en pludselig ide, at du klappede i hænderne, og dit lam hoppede ind i folden igen, så var det uden tvivl den nemmeste måde at løse det problem på.  ;D At begynde en "jagt" er håbløs.

Yngvild: Da jeg hegnede gårdens jordtillæggende ind for snart 20 år siden, var jeg så heldig at der her i landsdelen var en fåreavler, der importerede fårehegn, for at tjene lidt ved siden af fåreavlen.
Det var min held, for det var vist det billigste i DK dengang, og jeg skulle bruge rigtig mange km hegn.
Men jeg syntes du skulle tjekke priserne ved f.eks. Poda Hegn - Pit Hegn - Landbrugs Butikker samt visse byggemarkeder har det undertiden.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 01 Marts , 2011, 14:09 »
Marianne: Selvom det var udløst af et pludselig ide, at du klappede i hænderne, og dit lam hoppede ind i folden igen, så var det uden tvivl den nemmeste måde at løse det problem på.  ;D At begyndet en "jagt" er håbløs.

Ja, nemlig - og jeg havde jo også det andet lam i en snor ved siden af  :) Men det så ret sjovt ud, og jeg var positivt forbløffet over min egen rådsnarhed, som virkede  ;D
Mvh Marianne

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #13 Dato: 28 Maj , 2011, 16:19 »
Hegn afhænger også af fårerace.Jeg havde 20 moderfår for nogle år siden.Flere forskellige slags.Lidt for sjov fordi jeg brugte både ulden og kødet.
Min erfaring er for lette racer (gotland/islandsk): Deres kød er det fineste,det mest magre (det er fedtet der smager grimt).MEN...det er dem der er sværest at holde inde.Vi brugte tre tråde alm hegnstråd de fleste steder.Men vi havde en lille fold med fårehegn, det hoppede de snildt over lige så snart det begyndte at hænge bare lidt.
De tungere får (texel,shropshire,rygja)..løb aldrig ud.Til gengæld var det tit dem der skulle ha hjælp ved fødsler.Texelvædderen var den mest godmodige af de væddere vi havde.
De tunge racer vi havde løb ikke gennem hegn med kun to tråde,men det kræver der er ordentlig knald på det,og at de har græs nok på marken så de ikke strækker sig ud under hegnet .
Mon ikk pæle er billgst i hjem og fix ?...Det er gerne der vi henter til hestene.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #14 Dato: 28 Maj , 2011, 21:43 »
Hvad giver I for jernpæle hos Jem&Fix? - jeg skal nemlig igen have fat i nogle 8 mm jernpæle på 1,10 m + m/1 isolator.