Tusind tak for at du tog bryet ved at checke det for mig, Joern, jeg er ikke helt overrasked.
Uden at forsoege at "kapre traaden", kun kort: Croad Langshan fandtes kun i sort. Iblandt, 1 af 30-50 kyllinger vil blive hvid over det hele. De gamle kinesere kallede dem "de hellige hvide", de menede de hvide var en gave ifra guderne. Hvids man avler de hvide til hverandre, vil ALLE afkom blive hvide, og de har alltid vaeret en minioritet. Idag anslaar man at der findes 4-500 avlende hvide hoener i UK, tallet er maaske lavere. Saa, man avlede de to farver, og alt var vel. Saa fandt man ud at hvids man tager en sort hane til en hvid hoene, bryder man det hvide dominerende gen, og ca. halvparten af avkommerne vil blive blaa.Dette er ikke en farve der er godkendt af The Croad Langshan Club, og klubben anbefaler ikke at eksperimentere med dette, da racen foerst og fremst skal bevares og vaere saa naerme som mulig de originale Croad Langshans der blev importered af Major Croad i 1870talet.
De blaa er imidlertid godkendt paa kontinentet. De er meget vakre, specielt inden Dverg-varianten af racen, og der arbejdes paa mange hold med at udvikle farven, men altsaa uden velsignelse af race-klubben. Der var nog endel Croad Langshans i Skandinavia i mellomkrigs-aarene, da de var en god aeg-producent, og har et veldigt smagfuldt koed. De legger ogsaa aeg hele aaret. Da de hvide var saa faa, var der nog aldrig nogen (i Skandinavien) der hadde nog hvide til at bygge op en stamme med udstillings-kvalitet, de er meget svaere at avle godt, mens de blaa er ganske nemme at "faa til", saa der blev sikkert endel af dem stilled ud i "gamle dage". Saa det er nog sikkert grunden til at de hvide ikke er godkendte, og muligvis aldrig vil blive det heller. Og det er synd. Her har vi det samme problem som med Araucanaen, hvid er en original farve paa racen, men fordi nogen aldrig hadde det noedvendige antal af gode nog dyr i Skandinavien, saa kunde de ikke godkendes i henhold til de geldende bestemmelser. Det er forstaaelig, men problemstillingen goer at det nog vilde vaere nemmere at endre reglerne en smule, end at haabe nogen skal avle tilstrekkeligt antal/kvalitet af dyr i de mange racer, der har forskellige (standard for racen) farver, hvor racen kommer ifra. Britisk Araucana, jeg lurer paa hvor den race blev udviklet?.