Hej med jer,
vi har kastet os ud i det her med at have volierefugle - for hyggens skyld, så vi har fået flere ind, der trængte til et nyt hjem og har bragt småskavanker med sig. Vi har også fået zebrafinkeunger med skavanker, og derfor har jeg nu samlet lidt spørgsmål sammen til de af jer, der har erfaring på dette felt:
1. en undulat der er virkelig dårlig til at flyve og har svært ved at finde ud af hvor den skal lande... hvad er der lige med den? Vi har haft den i en måneds tid og den er ikke blevet bedre til at finde rundt, og den er ikke social med de andre. Det er en han fra sidste år.
2. en zebrafinkeunge, der fløj fra reden for ca. en måned siden havde dårligt ben. Nu har den fået det bedre men den midterste tå på den ene fod er bøjet opad og tilbage og kan ikke bruges. Har den bedre af, at man klipper den af?
3. hvor længe kan man lade undulater beholde deres æg? De lægger jo æg hele tiden!
Den ene har 6 æg og har haft et stykke tid. Igår fik jeg hende så ENDELIG ud af kassen, der var lidt blod og et revnet æg. I ægget lå en død unge, som jeg vil mene, har været meget tæt på at komme ud selv. De andre æg er hele og når jeg lyser dem, kan jeg se, at de er mørke i en stor del og i den smalle ende er der luft. Efter jeg har taget det døde æg fra hende har jeg her til morgen set hende udenfor kassen i gud ved hvor lang tid - har hun mon opgivet de andre?
4. hvis man tager æggene fra undulaterne, fordi det ikke bliver til noget, har de så godt af at man tager redekasserne også, så de ikke bliver skøre - og så de husker at få rørt sig og få mad?