Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mindst hanegal og rugeæg nu?  (Læst 1503 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nanna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Mindst hanegal og rugeæg nu?
« Dato: 31 August , 2012, 17:41 »
Ja, jeg tillader mig så at sende 2 spørgsmål ad gangen ud i æteren - håber det går uden for meget rod  :D

1) Vi har allerede en tråd på forum om den roligste hane - her nævnes bla. silker og brahma - men kan man sige noget om, hvilke race der har de mindst galende haner? Efter jeg har hentet 2 dv. wyandotter, kan jeg høre, at mine silkehøns er langt mere kaglende end wyandotterne i hvert fald - men det er så på spindesiden

2) Kan jeg lægge rugeæg under en skrukhøne nu - eller er det for sent på året? Og kan skrukken og æggene bare ligge samme med de andre høns (her ligger de nemlig tit i bunke - 3 i én redekasse!)


Mvh. Nanna
Nanna

0,7 dværghøns (Orpington, Welsum, Brahma og Purhøns)
0,2 hunde (Hvid boxer og ½ hvid boxer + 1/4 labrador + 1/4 Springer Spaniel)
0,2 Teenagere.....
og oveni alle de tøser endelig 1,0 husbond!

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Mindst hanegal og rugeæg nu?
« Svar #1 Dato: 31 August , 2012, 17:58 »
Vores to brahmaer sagde godt nok ikke meget, selvom flere haner galede løs i nabolaget  /o

Faverollerne galede løs i ét væk nærmest, selv dette gjorde ikke at den ene brahma hane følte trang til at følge trop  /o

Silkehanen galer noget mere, holder gerne flere seranader om morgenen, men ikke ret højt heldigvis :)

Det var vores sparsomme erfaring.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Mindst hanegal og rugeæg nu?
« Svar #2 Dato: 31 August , 2012, 18:01 »
Jeg har en araucanahane, og han galer kun om morgenen og lidt om eftermiddagen. Om morgenen galer han solen op i ca. en halv times tid, og om eftermiddagen markerer han sig lige et par gange. Det er det. Maranhanerne til gengæld, galer heeele dagen lang ::).

Det er lidt sent med kyllinger, men hvis du har et godt isoleret hønsehus og en god hønemor går det nok ;). Mit første hold kyllinger klækkede 16. september, og jeg var glad for både et isoleret hønsehus og hønemors varme fjerdragt, for det blev frostvejr, i 2010, allerede de første dage i oktober.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Mindst hanegal og rugeæg nu?
« Svar #3 Dato: 31 August , 2012, 21:08 »
mine brahma haner galer hver ca 5-7 gange ved morgengry

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Mindst hanegal og rugeæg nu?
« Svar #4 Dato: 31 August , 2012, 21:45 »
jeg har kun 1 voksen maran hane og han giver lyd kun tidligt om morgenen- gad vide hvad der sker når de6 unghaner begynder ::)
 min skruk begyndte at ruge for 4 dage siden hun var ikke til at snyde med lille ælling og afskrukning... så nu sidder hun og så må vi se tiden an.
det med fælles hønsehus... hm du kan risikere at de andre høns gerne vil lægge æg i hendes rtede når hun er på tur og det giver rod til sidst for så ved man ikke hvor mange æg skal klække hvornår... med mindre du markerer de æg du vil have under skrukken og fjerner resten hver dag(det gør jeg nu for pludseligt har de andre madammer forelsket sig i den varme rede i stedet for at  blive  ved med at passe deres egne redekasser ;).... håber du forstår hvad jeg mener ;D
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Nat_ja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 84
Sv: Mindst hanegal og rugeæg nu?
« Svar #5 Dato: 02 ſeptember , 2012, 11:54 »
Jeg har lige haft en skruk, som fik kyllinger for et par dage siden. Så har jeg en anden, som jeg lige har lagt på æg for en fire dage siden. Den ligger fint og roligt.
Begge er kochiner (som er gode rugere).
Jeg har begge gange, for at være sikker isoleret dem fra de andre, for at være sikker på de blev forstyrret så lidt som muligt.
Den jeg har lagt på æg nu her, har jeg også lagt et lidt varmere sted, for at være mere sikker på den bliver liggende.
0,1 araucana, 0,1 maran, 0,1 kochin-silke blanding, 0,1 silke, 0,1 welsumer, 0,1 gul sussex, 0,1 orpington, 0,2 sabelpoot, 0,1 barnevelder, 0,0,14 faverolles, 0,0,4 australorps, 1,0 forlovet som ææælsker at bygge på mit hønsehus :-)